סימנים שהגיע הזמן לשקול אסטרטגיה גמישה


"אם אינך יודע לאן אתה הולך, כל דרך שתבחר, תוביל לשום מקום" - הנרי קיסינג'ר

הגנרל דווייט אייזנהאוור, מפקד כוחות בנות הברית במלחמת העולם השנייה ולימים נשיאה ה-34 של ארה"ב, אמר כל אסטרטגיה לא מחזיקה מעמד ברגע המגע עם האויב. הוא גם אמר שתכניות הן חסרות ערך, אולם תהליך התכנון הוא בעל ערך רב.

אייזנהאוור היה מפקד שקול, מתוכנן ופרקטי. תכנית אסטרטגית דורשת השקעת זמן רב בהכנתה, להיות כנה ולהכיר את הארגון שלך, את חזקותיו וחולשותיו, את השינויים בשוק, ההזדמנויות שמופיעות וצעדיהם של המתחרים. צריך להכין משאבים, לעשות שינויים, לבנות יכולות ולכפות על נקודות תורפה. ובאותה עת, אנחנו יודעים שבמגע עם הפעילות בשטח, האסטרטגיה לא תבוא לידי ביטוי כמו בשלב התכנון, ויהיה צורך בשינויים והתאמות מתמידים.

כאבי גדילה
חברות גדלות, מתפתחות ומשתנות. כשארגון גדל ומגיע לישורת שממנה מתקשה לצמוח, או אף יורד בביצועים, סימן שהאסטרטגיה, צורת החשיבה ודפוסי הפעולה הגיעו לגבול יכולתם ונדרש לעשות שינויים מהותיים.
תופעות כגון שיאים של מכירות שלא ניתן לחזור עליהם, ירידה בשביעות רצון לקוחות, הארכת מועדי אספקה, התמרמרות עובדים וירידת מוטיבציה הם סימנים שאסטרטגיה צריכה להישקל מחדש והחברה צריכה לפעול בדרך חדשה.
ייתכן ונדרשת הנהלה חדשה, מטרות חדשות, משאבים אחרים או שותפויות אסטרטגיות אחרות. כל האופציות צריכות להיות על השולחן ולהיבחן באופן פתוח.


שינויים בפלח השוק
אם מופיעים מתחרים שפועלים באופן שונה, או שמתקיימים שינויים טכנולוגיים אשר מורידים את ערך המוצרים והשרותים שמספקת החברה, נדרש לשנות ולעדכן את האסטרטגיה העסקית. ייתכן והעסק שלך רגיש לשינויים מסוימים ברגולציה ובחקיקה, עליך לעקוב אחרי המתרחש ולהכין תכניות פעולה אלטרנטיביות.
יש ערך רב בחשיבה ובתכנון מראש, גם אם המציאות תתגלה כמעט שונה מהמצופה, שכן התגובה של החברה והארגון תהיה מהירה יותר ומאורגנת יותר, ולכן עם סיכוי רב יותר להצלחה.


רוב המחזור מלקוחות בודדים
אם המכירות של העסק מתבססות על 1-3 לקוחות עיקריים שמהווים ביחד יותר מ-50% מהמחזור, אז העסק שלך בסכנה קיומית מתמדת. תקלה, בעיה פרסונלית, בעיה לוגיסטית או שינוי במדיניות הלקוח עלולה להביא את העסק שלך באופן מיידי לכדי משבר חמור.
עליך לפעול לשנות את המצב התלותי על ידי דרישה להזמנות מסגרת מחייבות וארוכות טווח, איתור וטיפוח לקוחות אחרים והרחבת פעולות השיווק וגמישות הביצוע בכדי להפוך את העסק לאטרקטיבי יותר למגוון לקוחות רחב.

התחרות היא על מחיר
אם העסק שלך אינו הגדול בתחומו ועם היתרונות לגודל, אם אינך עם עלויות הרכש הנמוכות ביותר ועלויות התפעול הנמוכות ביותר בשוק שלך, אז בתחרות על מחיר העסק שלך נידון להצטמצמות רווחים. בהמשך לא יישארו משאבים להשקיע בעסק, לרכוש מלאים או ליזום פעילויות בשווקים חדשים. זהו מעגל אכזרי.
שנה אסטרטגיה לכזו השואפת לבידול מהמתחרים, להיות עם מוצרים ושרותים ייחודיים, איכות או שירות יוצאי דופן, מסר שיווקי אחר, ומיתוג שונה. התמקד ביצירת ערך ללקוחות בדרכים שונות, שאינו מחיר נמוך.


האסטרטגיה של העסק תקועה
אסטרטגיה עסקית חייבת לעבור התאמה מתמדת. התנאים בשוק משתנים, ולכל צעד של מתקיימת תגובה של מתחרים ולקוחות שיוצרת מצב חדש.
אליך לבחון את האסטרטגיה של העסק מספר פעמים בשנה ולוודא שאינך נלחם את המלחמה שעברה ועם כלים מיושנים.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48