בעל עסק, טכנאי, או מנהל ומשקיע


 

"כאשר צוות לוקח בעלות על הבעיות שלו, הבעיה נפתרת. זה נכון בשדה הקרב, זה נכון בעסקים וזה נכון בחיים" - ג'וקו ווילניק


אתם מוכשרים ובעלי ידע נרחב וניסיון במקצוע שלכם מבחינה טכנית, וזו קרוב לוודאי הסיבה שהובילה אתכם להקים ולהיות בעלים של עסק.

אבל העובדה היא שרוב העסקים לא מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם, נשארים מדשדשים או נסגרים. זה קורה המון בשנים הראשונות לקיום העסק, וזה קורה גם לקראת סוף הקריירה, כשלבעלי העסק אין למי להעביר או למכור את העסק.


זה מתרחש כל כך הרבה כי רוב בעלי העסקים שהקימו עסקים אינם יזמים בנשמה אלא "טכנאים" שנקטו בפעולה יזמית. 

רוב בעלי העסקים פותחים עסק משלהם כאשר שהם מבינים שהם לא רוצים לעבוד עבור מישהו אחר, או כאשר הם רוצים להרוויח יותר כסף או כדי שיהיה להם יותר שליטה בזמן של עצמם.


אני פוגש שוב ושוב בעלי עסקים, יזמיים ומוכשרים, שהקימו עסק לפני 20-30 שנה, ובזעת אפיהם, תוך נטילת סיכונים ועמידה בקשיים רבים, הפכו אותו לעסק משגשג.

ובשלב הזה, מנסים להעביר אחריות לאחרים, בין אם הם דור המשך, או מנהלים מקצועיים, וזה נכשל, או לפחות לא מצליח באופן שמרגישים שיכולים לשחרר וללכת לעשות דברים אחרים בזמן שמתפנה.


הבעיה היא שהאנשים המאוד מוכשרים האלה, שהקימו עסקים, לקחו סיכונים, ואפילו הצליחו כלכלית, לא חשבו, למדו ופעלו כדי להפוך את העסק למערכת של תהליכים שיכולה לפעול באופן אמין וקבוע ללא המעורבות התכופה שלהם.

ולכן העסק התפתח כמקום עבודה תובעני לבעלים, ולא כנכס.


כעת נסקור איך לעשות את זה נכון בגישה ובפעולות, שיובילו להפיכת העסק למכונה מתפקדת שהיא נכס מניב לבעליו.


אתם לא רק טכנאים, אלא גם בעלים, מנהלים ומשקיעים

המשמעות של להיות טכנאים, היא שהיזם יודע איך לעשות את העבודה של העסק, ולמעשה העסק הופך להיות הגדלה והעצמה של כיושרי היזם שהקים אותו.

אבל כדי לנהל עסק, היזם צריך לקחת על עצמו את התפקיד של הבעלים של עסק (בעל מניות וחבר דירקטוריון), ואת תפקיד המנהל המקצועי של המימד העסקי. לעתים קרובות יזמים, מקימי עסקים, לא מצליחים לעשות טרנספורמציה לעצמם מתפקיד הטכנאי-המקצוען בתחום, או להכיר בצורך העסקי להביא מישהו אחר שיקח על עצמו את תפקיד הניהול העסקי.

כמו כן, לעתים קרובות היזמים לא חושבים או מתנהגים כמו בעלים של חברה או נכס. צריך לחשוב כמו משקיע בנכס, שפועל להגדיל את ערך הנכס.


פרק שיעניין אותך: התהליכים שכל עסק חייב שיהיו שיטתיים 


עסקים בעלי ערך הם עסקים שיטתיים

עסקים בעלי ערך הם כמעט תמיד עסקים שיטתיים.

תחשבו למשל על מקדונלד'ס. כאשר מקדונלד'ס התחילה, היו הרבה מסעדות המבורגרים מקומיות בשוק, וחלקן היו מצוינות. הן ידעו להכין המבורגרים, לקחת כסף מהלקוחות, לחתוך לחמניות ולקנות אספקה שהגיעה באיכות טובה ובזמן.

ריי קרוק, איש החזון והיזם שמאחורי מקדונלד'ס, מעולם לא הכין המבורגר, ולא הייתה לו את המיומנות הטכנית לעשות את זה.

עם זאת, כאיש מכירות של מיקסר מילקשייק, הוא היה בכאלף מטבחים. וכשהוא ראה את עסקי ההמבורגרים של האחים מקדונלד בסן ברנדינו, קליפורניה, הוא האמין שיש להם את מסעדת ההמבורגרים שמנוהלת הכי טוב שהוא ראה אי פעם. המסעדה הייתה נקייה, מודרנית, ממוכנת והצוות מקצועי ומטופח. הוא ראה שאם יצליחו ליצור תהליך שיטתי להכנה ומכירה של המבורגרים, אפשר יהיה לבנות עסק שהיתן "לשכפל" למאות ואלפי סניפים.

ריי קרוק זיהה את הצורך של בעל העסק לא להיות תקוע בתפקיד הטכנאי, אותו ביצעו האחים מקדונלד. בגישה של מנהל ובעלים, הוא היה מסוגל לראות איך ליצור ערך בעסק הפשוט של הכנה והגשת המבורגרים. הוא ראה שהמפתח לבניית ערך בעסק הוא לבנות מערכת תהליכים שיטתיים שמתאימה ספציפית לאופן שבו העסק הזה פועל. הוא הצליח לנתק את הקשר בין מהות העסק לפרסונה, אישיות וכישורים, של הבעלים.


קישור לקליפ הסרט המייסד: 



השיטתיות היא של תהליך, לא שימוש בטכנולוגיה

כאשר אנו מדברים על "שיטתיות", זה לא אומר בהכרח מערכות תוכנה גדולות ויקרות. שיטתיות מתמקדת ביעילות תפעולית באמצעות תהליכים חזקים ועקביים שיש עליהם תיעוד טוב, הדרכה ובקרה. תהליכים שיכולים להתבצע על ידי אנשים שאינם הבעלים, ואינם בהכרח כוכבים בתחומם, לאחר הדרכה והכשרה.


לעשות שיטתי את הצפוי, ואנושי את הבלתי צפוי

מגדירים את כל התהליכים בעסק. התהליכים ל,

- שיווק ויצירת הזדמנויות מכירה

- מכירות וסגירת עסקאות

- הכנת המוצר או ביצוע השירות

- האספקה ללקוח

- השירות לאחר המכירה

- הגבייה וניהול הכספים והחשבונות

- התהליכים הניהוליים האסטרטגיים והפיתוח העסקי

כל מה שצפוי ויודעים שהולך לקרות, סגור ומתועד בתהליך סדור.

ומה עושים כאשר קורה משהו מפתיע ובלתי צפוי?

אז נכנס הגורם האנושי. העובדים והמנהלים שלא צריכים להמציא כל פעם את הגלגל מחדש, מקבלים את הסמכות ויכולים לקחת את היוזמה, לתת מענה לבעיות יוצאות דופן.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


לבנות ערך בעסק, ולא באנשים מסוימים

אם למשל, תיעדת כל שלב בתהליך של קליטת לקוח חדש, הדבר הזה כבר מתחיל להפוך את העסק לשיטתי. כשיש תהליכים מתועדים, ניתן להביא חבר צוות חדש, ולהכשיר אותם בשלבים שבהם הם מעורבים, על פי התיעוד, התרשימים, ההוראות, והטפסים שהכננו.

חוויית הלקוח נשארת עקבית, לאחר תחלופת העובדים שמטפלים, למרות שיהיו מידי פעם רגעים והתרחשויות בלתי צפויים שהם "אנושיים". אנחנו יוצרים בכך עסק שהוא ארגון בעל ערך, שאינו תלוי בעובדים מסויימים.


וידאו: הדרך להפוך את העסק לנכס


שינוי קשה לבעלי עסקים

לבעלי עסקים רבים קשה מאוד לשנות את האופן שבו הם פועלים.

בעלי עסקים רבים הם אנשי עשייה, והם אוהבים להתמקד בעשייה שנמצאת בתוך העסק, ולא לקחת צעדים אחרוה. היזמים שהקימו עסקים, הרבה פעמים מרגישים שעשו את זה בדרך הייחודית שלהם, בלי שיטה או הנחייה. לכן עלולים לפרש את הרעיון של שיטתיות ותהליכים עסקיים סדורים כהודאה בחולשה.

בגלל האופן בו הוקם העסק, רוב בעלי העסקים חושבים כמו טכנאים, וכל הזמן עושים את "העבודה" של העסק. 


פרק שיעניין אותך: איך להפוך את העסק לשיטתי בחמישה שלבים


שיטתיות מתחילה בשינוי בחשיבה

בעלי עסקים שרוצים לעשות את השינוי הנידרש שיהפוך את העסק למערכת תהליכים שיטתיים, צריכים לצאת מתפקיד הטכנאי בעסק, ולעבור לפרספקטיבה של יזם, מנכ"ל ובעיקר משקיע.

דרך אפשרית להתחיל את השינוי היא, שבכל פעם שבעל העסק עושה משהו בעסק, לשאול את עצמו את השאלה הבאה: בהתחשב בכך שיש לי זמן מוגבל להוסיף ערך לעסק, האםאני צריך לעשות את זה?

 אם כן, שימשיך לעשות את זה. אם לא, שישאל את עצמו: האם אדם אחר ו/או "מכונה" יכולים לעשות זאת? ואז לבצע את השינוי הנדרש בתהליך.

בעסק אידיאלי, מערכות מנהלות את העסק ואנשים מפעילים את המערכות. זה יבטיח כי העסק יכול לתפקד ביעילות ללא המעורבות היומיומית של הבעלים, ובסופו של דבר, יאפשר להעביר את העסק לניהול או בעלות של אחרים.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר