שיעורים במנהיגות מניקולו מקיאוולי


"אנשים שופטים אותך על פי מראה ולא על פי מגע. כולם מכירים את התדמית שלך, אך מעטים יודעים מה אתה" - ניקולו מקיאבלי


לפני 500 שנה כתב ניקולו מקיאוולי את "הנסיך", ספר הדרכה לשליט שצריך לפעול ולשלוט בכל מיני מצבים.  מקיאוולי לא העדיף התנהגות רודנית, שיקרית או פוגענית לאחרים, אך בספר הנסיך, המטרה מקדשת את האמצעים.
למרות הזמן שעבר, ההמלצות של מקיאוולי רלוונטיות עד היום, בתיקון מנהגי ומוסכמות החברה והחוק כיום.

מה עשה את ניקולו מקיאוולי למומחה במנהיגות?

ניקולו מקיאוולי הפך למומחה למנהיגות דרך חוויותיו שלו כפוליטיקאי ודיפלומט, כמו גם מחקר ההיסטוריה שלו וכתביהם של הוגים פוליטיים אחרים.

מקיאוולי נולד בפירנצה, איטליה, בשנת 1469. הוא נכנס לממשלת פירנצה בגיל צעיר, והוא מילא שורה של תפקידים חשובים, ביניהם מזכיר מועצת העשרה ושגריר במדינות האפיפיור. בתקופתו בממשלה, מקיאוולי היה עד ממקור ראשון לתחבולות הכוח וחוסר הרחמים של השליטים. הוא גם למד את ההיסטוריה של רומא העתיקה ויוון, והוא הושפע מכתביהם של הוגים פוליטיים אחרים, כמו אפלטון ואריסטו.

חוויותיו ולימודיו של מקיאוולי הובילו אותו לפתח השקפה ייחודית ושנויה במחלוקת על מנהיגות. הוא טען ששליט חייב להיות מוכן לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על השלטון, גם אם זה אומר שימוש בהונאה, אלימות או אכזריות. הוא גם האמין שנתיניו צריכים לפחד משליט, ולא לאהוב אותו.

רעיונותיו של מקיאוולי פורטו ביצירתו המפורסמת ביותר, הנסיך, שיצאה לאור בשנת 1513. הנסיך היה ספר שנוי במחלוקת מאוד, והוא נאסר בתחילה על ידי הכנסייה הקתולית. עם זאת, היא הפכה מאז לאחת מיצירות המחשבה הפוליטית המשפיעות ביותר שנכתבו אי פעם.

תיאוריות המנהיגות של מקיאוולי נדונות עד היום. יש אנשים המאמינים שהרעיונות שלו ציניים מדי ושהם מקדמים את השימוש בכוח לשמה. אחרים מאמינים שהרעיונות שלו מציאותיים ושהם מציעים תובנות חשובות לגבי טבעם של כוח ומנהיגות.

בין אם אתה מסכים עם רעיונותיו של מקיאוולי ובין אם לא, אין ספק שהוא היה הוגה דעות פוליטי מבריק ואמן ריאל-פוליטיק. לתובנות שלו על אופי הכוח והמנהיגות הייתה השפעה עמוקה על הדרך בה אנו חושבים על פוליטיקה ומנהיגות כיום.

הנה כמה מהסיבות העיקריות לכך שמקיאוולי הפך למומחה למנהיגות:

  • חוויותיו האישיות כפוליטיקאי ודיפלומט. מקיאוולי היה עד ממקור ראשון לתחבולות הכוח וחוסר הרחמים של השליטים. זה נתן לו פרספקטיבה ייחודית על אופי המנהיגות והאתגרים איתם מתמודדים מנהיגים.
  • חקר ההיסטוריה וכתביהם של הוגים פוליטיים אחרים. מקיאוולי היה קורא רעב, והוא הושפע מכתביהם של אפלטון, אריסטו והוגים פוליטיים עתיקים אחרים. זה נתן לו הבנה עמוקה של ההיסטוריה של המנהיגות ושל התיאוריות השונות של מנהיגות שפותחו עם הזמן.
  • השקפותיו הייחודיות והשנויות במחלוקת על מנהיגות. מקיאוולי טען ששליט חייב להיות מוכן לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על השלטון, גם אם זה אומר שימוש בהונאה, אלימות או אכזריות. הוא גם האמין שנתיניו צריכים לפחד משליט, ולא לאהוב אותו. רעיונות אלה היו שנויים במחלוקת מאוד, אך הייתה להם השפעה עמוקה על הדרך בה אנו חושבים על מנהיגות כיום.
מקיאוולי הפך למומחה למנהיגות באמצעות חוויותיו שלו, מחקר ההיסטוריה שלו והשקפותיו הייחודיות והשנויות במחלוקת על מנהיגות. רעיונותיו מתווכחים עד היום, אבל אין ספק שהוא היה הוגה דעות פוליטי מבריק ואמן ריאל-פוליטיק. לתובנות שלו על אופי הכוח והמנהיגות הייתה השפעה עמוקה על הדרך בה אנו חושבים על פוליטיקה ומנהיגות כיום.


השיעורים במנהיגות


היה נוכח
אם אתה במקום ומעורב, תוכל לזהות בעיות כשהן קורות, להתייחס אליהן ולהביא לפתרון. אם אינך נוכח, מקבל מאחרים דיווחים, באיחור ובחסרת מידע, כבר לא תוכל לשנות דבר.

היה זהיר בלתת אמון באחרים
אם פעלת להרים אחר לגדולה, אתה בסכנה, כיוון שאם השתמשת בכוח או בתחבולה, האדם שפעלת לטובתו כבר לא יתן בכך אמון.

למד מהטובים ביותר
אם תפעל על פי דרכם של הטובים ביותר, גם אם לא תצליח, עדיין תדע שפעלת בדרך הנכונה. השקע זמן בללמוד אודות מעשיהם של קודמיך ושל אותם אנשים שאת השיגיהם אתה רוצה לשחזר.


פרק נוסף שיעניין אותך: 11 דברים שמנהיג חייב ללמוד לעשות

שכור אנשים מצטיינים
כשאתה מוקף במצטיינים, גם אתה נראה מצטיין. שכור אנשים בעלי יכולות ומראה של הצלחה בכדי להנות מהתפוקה והתדמית.

היזהר בעובדים שאתה שוכר
אם הם טובים, יתכן ויעסקו ביצירת הישגים לעצמם ועל חשבונך. אם בחרת שכירים לא טובים, תפסיד בדרך הרגילה.

קרא ולמד
קרא אודות הגדולים והמצליחים, למד את דרכיהם וזהה כיצד תוכל להשתמש בתובנות שלהם בסיטואציות בהן אתה מוצא את עצמך.

תתכונן למצב גרוע
כשהמצב נראה טוב ובשליטה, דאג ליצור לעצמך משאבים נוספים ולחסוך כדי שיהיו לך משאבים מספיקים להתמודד עם המצבים הגרועים בהם תמצא את עצמך.

הפעל אגרסיביות במרוכז
אם עליך לנהוג באגרסיביות, בכוח ואפילו באכזריות, עשה זאת באופן מרוכז, בזמן קצר ובעוצמה מספיקה כדי שמטרתך תושג והנפגעים לא יוכלו לפגוע בך חזרה. אחרת, הימנע מכך.


פרק נוסף שיעניין אותך: תפקיד המנכ"ל בסטארטאפ

חסל מתנגדים במהירות
מתחרים ומתנגדים רק מתחזקים עם הזמן וממתינים לרגע חולשה שלך. פעל נגדם במהירות, לפני שיספיקו להתפתח.

אל תהיה אכזר
אסור שתיתפס כבלתי מתחשב ואכזר. שמור על תדמית של מנהיג שקול, מתחשב ורחום.

אל תיקח רכוש שלא שלך ואל תשפיל אחרים
דרך בטוחה לזכות בשנאתם של אנשים ולהיות רדוף בנקמתם, היא בלקיחת הרכוש שלהם או בהעלבתם. אנשים ישכחו את הריגת הוריהם לפני שישכחו את גזל ירושתם או השפלתם. אם תעשה זאת פעם אחת, בקלות תמצא הצדקות בעתיד לבצע גזל נוסף. זהו מנהג שיביא לנפילתך.

תדמית חשובה
אנשים שופטים אותך על פי מראה ולא על פי מגע. כולם מכירים את התדמית שלך, אך מעטים יודעים מה אתה. המעטים לא יפעלו נגדך כל עוד אתה בעמדת כוח והרבים יצפו במעשים שלך.

שמור על תדמית נקייה
אם יש לך תדמית נקייה, של אדם טוב וישר, אנושי והגון, תוכל לפעול נגד אנשים ולהזיק להם ללא חשש מפעולות נגד חמורות שלהם. דאג להיות בעיני אנשים אחרים איש ישר, הגון, בעל ערכים ורחום.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

מוסר אינו רלוונטי
אם תהיה מוסרי תמיד, תהיה צפוי ומתנגדיך ישתמשו בזה לרעתך. תהייה מוסרי רוב הזמן בכדי לשמור על תדמית נקייה, אך ברגעים מכריעים, אל תתחשב במוסר. בעתיד לא יזכרו את כל מה שעשית, רק את זה שהצלחת.

לפעמים האויבים שלך הם החברים שלך
אם זכית במאבק, יתכן והמתנגדים שלך לכל אורך הדרך יהיו טובים יותר לעבודה משותפת מאשר אלו שערקו לשורותיך במהלך המאבק. אלו שערקו אליך, סביר שיערקו ממך כאשר לא יהיו שבעי רצון.

היזהר ממחמאות
מחמאות הורסות אותך, נותנות לך תמונה שגויה של המציאות ומסירות את המגננות שלך. לעולם אל תפגע באלו שישירים ואומרים לך את האמת מנקודת מבטם. עודד שיח אמיתי ואותנטי סביבך. אך דאג שרק מעטים יוכלו להיות פתוחים לחלוטין איתך, אחרת תיראה חלש.

פשוט עשה זאת
המזל מוטה לטובת היוזמים. אלא אם אתה יכול לצפות את ההתנהגות של יריביך ולהתכונן כדי למנוע את הצלחתם, שמור את היוזמה בידך.


כך תהפוך עצמך למנהיג ע"פ ניקולו מקיאוולי

תהליך להפוך למנהיג על פי תורתו של מקיאוולי:
  1. להבין את מהות הכוח. מקיאוולי האמין שכוח הוא המטרה הסופית של כל פעילות פוליטית. הוא טען שמנהיג חייב להיות מוכן לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על הכוח, גם אם זה אומר שימוש בהונאה, אלימות או אכזריות.
  2. היה חסר רחמים והחלטי. מקיאוולי האמין שמנהיג חייב להיות מוכן לקבל החלטות קשות, גם אם הן לא פופולריות. הוא טען שמנהיג לא צריך להסס להשתמש בכוח או באלימות כדי להשיג את מטרותיו.
  3. להיות אמן של הונאה. מקיאוולי האמין שמנהיג חייב להיות מסוגל לרמות את אויביו ואת בני עמם. הוא טען כי הונאה היא כלי רב עוצמה שניתן להשתמש בו כדי להשיג יתרון על היריבים.
  4. עדיף שיפחדו, לא יאהבו. מקיאוולי האמין שיש לפחד ממנהיג על ידי נתיניו, במקום לאהוב אותו. הוא טען שפחד הוא מניע יעיל יותר מאהבה, ושקל יותר לשמור על שליטה על אנשים אם הם מפחדים ממך.
  5. לבנות כוח אכיפה. מקיאוולי האמין שלמנהיג חייב להיות כוח אכיפה חזק כדי לשמור על כוחו. הוא טען שכוח אכיפה חזק חיוני להרתעת התקפות של יריבים ולדיכוי מרידות.
  6. תהיה שופט טוב של אופי. מקיאוולי האמין שמנהיג חייב להיות מסוגל לשפוט את אופי הכפופים לו. הוא טען שמנהיג צריך להקיף את עצמו באנשים נאמנים ומסוגלים, ושהם צריכים להיזהר מאלה שאפתנים או לא מהימנים.
  7. היו מוכנים להסתגל לשינוי. מקיאוולי האמין שהעולם משתנה כל הזמן, ושמנהיג חייב להיות מוכן להסתגל לשינויים הללו. הוא טען שמנהיג צריך להיות גמיש ומסתגל, ושהוא צריך להיות מוכן לשנות את תוכניותיו אם המצב דורש זאת.
אלו הם רק חלק מעקרונות המפתח שמקיאוולי התווה בכתביו על מנהיגות. בין אם אתה מסכים עם הרעיונות שלו ובין אם לא, אין ספק שהוא היה הוגה דעות פוליטי מבריק ואמן ריאל-פוליטיק. לתובנות שלו על אופי הכוח והמנהיגות הייתה השפעה עמוקה על הדרך בה אנו חושבים על פוליטיקה ומנהיגות כיום.

חשוב לציין שאלו רק עקרונות כלליים, ושאין גישה אחת ויחידה למנהיגות. האסטרטגיות הספציפיות שבהן תשתמש יהיו תלויות במצב הספציפי שאתה מתמודד איתו. עם זאת, אם תפעל לפי העקרונות האלה, אתה תהיה בדרך להיות מנהיג מצליח על פי תורתו של מקיאוולי.


כדאי להתחיל לדחוף קדימה את ההתפתחות שלך כמנהיג עוד היום.
במידה ותרצו ליווי, צרו קשר בהקדם!

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC