הדרך להישאר בפסגת הקריירה

 


"ללא התפתחות והתקדמות בלתי פוסקים, אין משמעות למילים שיפור, הישג והצלחה" - בנג'מין פרנקלין


מגיע רגע בקריירה בו אנחנו מרגישים בשיא.

אנחנו עדיין שואפים ליותר, אבל גם מודעים לזה שמקצועית ואולי גם ניהולית, אנחנו כבר במקום שיכאב מאוד ליפול ממנו.

אף אחד מאיתנו לא רוצה להתיישן, או לפגר מאחור, או להפוך ללא רלוונטי כשהכוכבים מהדור הבא עוקפים אותנו בסיבוב.

למנהיגים ומקצוענים הבולטים ביותר יש את היכולת לשמור על השפעתם ומעמדם לאורך שנים ארוכות, ואפילו עשרות שנים.

השגת אריכות ימים במנהיגות ומקצועיות אינה הישג קל. לוקח זמן לבנות שם וסמכות, אבל זה יכול ללכת לאיבוד ברגע. לכן מנהיגים ומקצוענים חייבים להתאים את עצמם כל הזמן, להסתגל לשינויים ולהגיב לעולם שמשתנה כדי לשמור על מעמדם. מנהיגים ומקצוענים צריכים להיות בעלי יכולת עמידות רגשית ומנטלית כדי לנווט ולעמוד בכל אתגר.

כדי להישאר בפסגה, שעמלתם קשות כדי להגיע אליה, אני ממליץ על אימוץ ארבעת התכונות הבאות.


ללמוד ללא הפסקה

מי שמפסיק ללמוד, מפסיק לצמוח. תכניסו את המשפט הזה עמוק לראש וללב.

כמה מהמנהיגים הבולטים ביותר של זמננו, כולל ברק אובמה, ביל גייטס ואילון מאסק מקדישים שעות בכל יום לקריאה. עם זאת, קריאת ספרים אינה הדרך העיקרית בה הם מחפשים ומפנימים מידע.

צריך להכיר בכך שכל החוויות והאינטראקציות שאנו מעורבים בהם באופן פעיל יכולות לשמש הזדמנות למידה. בעוד שרוב האנשים מניחים שרק מומחים ומובילים בתעשייה מסויימת הם אלו שמהם הם יכולים ללמוד, מנהיגים ומקצוענים יודעים שנקודת המבט של כל אדם היא בעלת ערך, במיוחד אם יש להם התנסות אישית שאין לכם. מסיבה זו, רצוי לשאוף ולקבל מידע ומשוב מכל בעלי העניין והמעורבים, כולל עובדים בדרגים ותפקידים שונים, לקוחות וספקים.

המקצוענים יודעים גם ללמוד מתחומים אחרים. ידע או תפיסת חשיבה שמפותחת בתחום או תעשייה אחרת לחלוטין, יכול להוות קפיצת מדרגה בתעשייה או עסק שלכם.
לדוגמא, רופאה בבית חולים לנפגעי טראומה בלונדון יישמה בהצלחה טכניקות תחזוקה ששימשו את צוותי הטיפול ברכב בעת מרוצי פורמולה 1 בתהליכי טיפול של מטופלים.
דוגמא אחרת היא ספרו של אליהו גולדרט "המטרה", ששינה תפיסות בניהול תעשייה, כאשר הוא בכלל פיזיקאי.

מנהיגים בעלי נכונות ופתיחות ראש ללמוד ממקורות לא שגרתיים מפתחים יכולת טובה יותר להגיב לאתגרים בלתי צפויים ולשמור על כשירות ארוכת שנים.


פרק שיעניין אותך: תפסיקו לשקר לעצמכם לגבי טעויות אלו ושחררו


להקשיב היטב

מנהיגים ומקצוענים צריכים להיות מסוגלים לתת כיוון לצוות ולתקשר את החזון שלהם ושל הארגון כדי להשיג את המטרות. הובלה דורשת גם יכולת הקשבה לקבלת מידע נוסף וגם קבלת ביקורת בונה מאחרים.
אנשים גם פתוחים יותר ובוחרים להקשים ולשתף פעולה עם אלו שמתאמצים להבין את נקודות המבט שלהם. מכיוון שמעט מנהיגים ומקצוענים ניחנים ביכולת או ביישום של להיות מאזינים טובים, התכונה הזו יכולה לתרום רבות לסכויי ההישארות בפסגה.

מאזינים מעולים נכנסים לשיחות בסקרנות ובאמפתיה. הם שואלים שאלות המשך להרחבת השיח והעמקתו, ונמנעים מלהפגין שיפוטיות או לכפות על אחרים את רעיונותיהם.

חברי צוות שבראשם מנהיגים בעלי כישורי הקשבה מפותחים נוטים יותר לדווח על תחושת כבוד וערך. תכונות אלו מקדמות מעורבות, מחויבות ותחלופת עובדים נמוכה, שכולם חיוניים לניהול ארגון תחרותי.

זה ידוע שמאמני כדורגל וכדורסל מפוטרים כשהם "מאבדים את חדר ההלבשה". זה קורה הרבה גם בעסקים, ללא הכותרת השנונה. מנהיגים תלויים בכך שהמונהגים יבחרו לפעול יחד איתם, והקשבה היא הכלי הזמין ביותר כדי לשמר את זה.


להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI


לדאוג לבריאות

להיות בעמדה של הובלה ומנהיגות יכול להיות מלחיץ ביותר ומעורר חרדות. מחקרים מראים שיותר ממחצית מהאנשים שנמצאים בתפקידי מנהיגות נמצאים בסיכון לשחיקה, מצב תעסוקתי הנגרם מרמות מתח גבוהות באופן כרוני. מנהיגים ומקצוענים שלפרקי זמן ארוכים מאוד מתאמצים  או מקריבים מעצמם יתר על המידה עלולים לפתח הרגלים מזיקים, כמו וותור על שעות שינה או אכילה לא מסודרת או באיכות תזונתית ירודה.

אנשים העובדים בעבודות שכוללות רמת מתח גבוה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות כרוניות כמו מחלות לב או סוכרת. הם גם מועדים לשימוש במנגנוני התמודדות לקויים כמו שתיית אלכוהול תכופה או עישון כדי להקל על המתח, אך לפגוע לאורך זמן בבריאות.

כדי להמשיך לשגשג בתפקידים בכירים במשך שנים רבות, חייבים לתחזק אורח חיים בריא ולשלב טיפול עצמי כמו פעילות ספורטיבית ותזונה נכונה בחיי היומיום.
תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה וביצוע בדיקות רפואה מונעת, כגון בדיקת המעי גס ובדיקות דם מקיפות, יכולים להוריד את הסיכון למחלות כרוניות, או לפחות לגלות אותם מוקדם מספיק כך שיצריכו טיפול מינימלי. 

הגדלת מסת שריר, חיזוק סיבולת לב-ריאה ושמירה על אחוז שומן גוף סביר, משפרים את חילוף החומרים בגוף והאיזון ההורמונלי. מבטיחים שפע של אדרנלין והורמונים מונעי דיכאון, ומסייעים בהתמודדויות ובהקרנת עוצמה ובריאות.


פרק שיעניין אותך: הדרך להגדיל את משטח החשיפה למזל (טוב)


ליצור ולתפעל מערכות

מנהיגים ומקצוענים ברמות הגבוהות חייבים ללהטט בין תחומי אחריות מרובים תוך פיקוח על מספר פרויקטים בו-זמנית, ניהול אנשים, ניהול משאבים, ולהיות מוכנים עם המידע הנכון והמשאבים הנכונים ברגע הנכון. כדי לעשות זאת ביעילות, הם חייבים ליישם מערכות חזקות ולבנות את התהליכים העסקיים כדי למקסם את הפריון והיעילות של הצוות והארגון.

מערכות כוללות את התהליכים העיקריים שגורמים לארגון לבצע את המשימות ולהצליח, בשיווק, מכירות, תפעול, רכש, תחזוקה, שירות לקוחות, כספים, ניהול כוח אדם, פיתוח עובדים, גיבוש אסטרטגיה ועוד.

מערכות הן גם כל הכלים התומכים בחומרה ובתוכנה, בציוד ובהכשרות.

בעוד שמערכות מועילות לייעול תהליכים, צריך להיות מודעים גם לכך שהסתמכות יתר על מובנות ונוהלים עלולה להיות נוקשה וחונקת יוזמה ויצירתיות. צריך לתת לזה את הדעת ולבנות את המערכות בהתאם.

בסיוע מערכות, האצלת סמכויות נעשית פשוטה, כי אנשים יודעים מה לעשות ואיך, ויש להם את כל הכלים הנדרשים וההכשרות כדי להצליח. כך קבלת החלטות נעשית ע"י הדרג הזוטר ביותר האפשרי, תוך שמירה על רמת איכות גבוהה וקבועה, ומאפשרת לבכירים לעסוק בנושאים בעלי המשמעות האסטרטגית והגדלת ערך.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת הפרקים לחצו כאן


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעה בטלגרם עכשיו לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

אימייל


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי