5 שגרות למנהיגות גמישה Agile



"יצירתיות תלויה בפתיחות וגמישות. הבה נקווה ליותר משניהם בעתיד" - סירי האסטוודט


לא ניתן לנווט חברה בסביבה שמשתנה מהר, באמצעות שינוי והתאמה מתמיד, ויחד עם זאת לפעול על מי מנוחות ובשיטות מקובעות. כדי לזהות הזדמנויות ואיומים בסביבה, אנחנו חייבים ללמד את עצמנו להרגיש בנוח ולהיות יצירתיים בתנאי חוסר ודאות. ללמוד להיות נינוחים עם חוסר ודאות, ולשים לב לרמזים קטנים מהסביבה שיובילו לפעולות והחלטות לא שגרתיות.

פיתוח גמישות פנימית ואישית אינו קל. בניהול אנו שואפים לפשט בעיות על ידי יישום המומחיות והניסיון שלנו כדי ליצור הגדרות שיובילו ליישום שיטות עבודה מומלצות וידועות, ליצור תהליכים, הנחיות, שגרות ובקרה. כדי לטפל בבעיות מורכבות, אנו צריכים לעשות תהליכים יותר מורכבים שמשתנים מפעם לפעם, ולהכיר ולהעריך אפשרויות חדשות שנוצרות בתנאים חדשים.


מהי מנהיגות גמישה?

מנהיגות גמישה היא סגנון מנהיגות המדגיש גמישות, שיתוף פעולה ושיפור מתמיד. הוא מבוסס על העקרונות של פיתוח תוכנה זריז, שנועדו לעזור לצוותים לספק ערך ללקוחות במהירות וביעילות רבה יותר.
מנהיגים גמישים מאופיינים בדרך כלל ביכולתם:
  • העצמת צוותים: מנהיגים זריזים סומכים על הצוותים שלהם כדי לקבל החלטות ולפתור בעיות. הם מספקים הדרכה ותמיכה, אבל הם לא מייקרים.
  • לטפח שיתוף פעולה: מנהיגים זריזים יוצרים סביבה שבה צוותים יכולים לעבוד יחד ביעילות. הם מעודדים תקשורת ומשוב, והם עוזרים לצוותים לפתור קונפליקטים.
  • קדם שיפור מתמיד: מנהיגים זריזים מחפשים תמיד דרכים לשפר את הצוותים שלהם ואת הארגונים שלהם. הם פתוחים למשוב והם מוכנים להתנסות ברעיונות חדשים.

יתרונות מנהיגות גמישה

ישנם יתרונות רבים למנהיגות זריזה. לדוגמה, זה יכול לעזור:
  • להגדיל את הפריון: צוותים זריזים הם בדרך כלל פרודוקטיביים יותר מאשר צוותים מסורתיים מכיוון שהם מסוגלים לספק ערך ללקוחות מהר יותר.
  • לשפר את האיכות: צוותים זריזים מסוגלים בדרך כלל לייצר מוצרים ושירותים באיכות גבוהה יותר מכיוון שהם מסוגלים לחזור ולשפר את עבודתם באופן רציף.
  • להגביר את שביעות רצון העובדים: מנהיגים זריזים יוצרים סביבה שבה העובדים מרגישים מועצמים ומוערכים. זה יכול להוביל להגברת שביעות רצון ומעורבות העובדים.


מנהיגים גמישים ידוענים

כמה דוגמאות למנהיגות זריזה כוללות:
  • ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל של אמזון, ידוע בסגנון המנהיגות הזריז שלו. הוא מעודד את עובדיו לחשוב בגדול ולקחת סיכונים. הוא גם יוצר סביבה שבה העובדים מוסמכים לקבל החלטות ולפתור בעיות.
  • מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל של פייסבוק, הוא דוגמה נוספת למנהיג זריז. הוא ידוע ביכולתו להסתגל לשינויים ולהתנהל במהירות בתגובה להזדמנויות חדשות. הוא גם יוצר סביבה שבה עובדים מעודדים להתנסות ולנסות דברים חדשים.

מרכיבי מנהיגות גמישה

להלן שלושת המרכיבים של מנהיגות זריזה:
  • בהירות המטרה: למנהיגים זריזים יש הבנה ברורה של מטרת הארגון ומטרותיו. הם מסוגלים לתקשר את המטרה הזו לצוותים שלהם באופן שמעורר בהם השראה ומניע אותם.
  • שליטה ללא שליטה: מנהיגים זריזים מספקים לצוותים שלהם את החופש לקבל החלטות ולפתור בעיות. עם זאת, הם גם מספקים הדרכה ותמיכה כדי להבטיח שהצוותים בדרך להשגת מטרותיהם.
  • עיצוב לזרימה: מנהיגים זריזים יוצרים סביבה שבה צוותים יכולים לעבוד ביעילות וביעילות. הם מסירים מחסומים ומכשולים, והם מספקים את המשאבים הדרושים לצוותים כדי להצליח.

השגרות למנהיגות גמישה

בחברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי זיהו חמש שגרות שיכולות לתרום באופן משמעותי ליצור מנהיגות יעילה בסביבה של שינוים תכופים.

עצור כדי לנוע מהר יותר
כשאתה עובד מהר, אתה על אוטומט. זה לא מונע יצירתיות, אך בהחלט גורם לך להשתמש בשגרות ובכלים המוכרים והידועים. כדי ליצור מרחב פתוח, נטול שיפוט, עם חשיבה מקורית, ויצירת תכנית פעולה מהירה ותכליתית, עליך לעצור, ולתת לעצמך זמן ושקט מתאים.


חבק את הבורות שלך
רעיונות טובים וחדשים יכולים להגיע מכל מקום, המתחרים יכולים להגיע מתעשיות שכנות, ומוצר טכנולוגי חדשני יכול לעצב מחדש את התחום שלך. לא תוכל לצפות מאיפה יגיע השינוי שאיתו תהיה צריך להתמודד, ובעולם כזה, חשיבה ממקום של אי ידיעה היא הענווה הנדרשת כדי להפוך לאמצעי קריטי לעידוד וגילוי רעיונות מקוריים, בלתי צפויים, וליצור פריצת דרך.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

נסח מחדש את השאלות
אחת הדרכים להבחין בדפוסים חדשים אשר מעוררים בעיות ולפתוח את עצמנו לחשיבה שיוצרת הזדמנויות, היא לשנות את סוג השאלות שאנו שואלים את עצמנו. שאל את עצמך שאלות מאתגרות וחדשות, כדי לסייע בהסרת חסמים. תגלה שחלק גדול מהסיבות שבגללן אתה חושב שאי אפשר, או שלא כדאי, או שלא ראוי, הם חסמים שאתה יצרת לחשיבה של עצמך.
למה אתם עושים את זה כך? למה בעצם לא לעשות את מה שחושבים שאי אפשר? איך אפשר בכל זאת?

קבע כיוון, לא יעד
אם אתה מחפש פתרון יצירתי לבעיה שאינך מכיר לחלוטין, ברור שלא תוכל לדמיין אותו במדויק מראש. במערכות מורכבות ובעידן מורכב, פתרונות אינם פשוטים. במקום לבקש מהצוות שלך פתרון מוגדר, הצטרף אליהם למסע לכיוון כללי. הובל את עצמך, ואת הצוות שלך, עם מטרת חזון, לא רק מטרות תכליתיות מוגדרות מראש. לקבוע כל פעם יעדי ביניים קצרי מועד, ובסופם לבחור את יעד הביניים הבא.


בחן את הפתרונות שלך ואת עצמך
פתרונות זולים יכולים למנוע אסונות גדולים ויקרים. כמו עיקרון Lean Startup, הנפוץ בסטארטאפי הייטק, תחשוב על התהליך כמו ניסויים במעבדה. ככל שתביא פתרון לא מושלם להיכשל מהר יותר, כך תיפתח לך הזדמנות לנסות פתרון אחר, שאולי יצליח יותר. 
המטרה בכל פעם היא להגיע לדבר המינימלי שיאפשר לבחון אם הכיוון נכון, ולא לנסות ליצור פתרון מלא ומושלם לפני הבחינה מול המשתמשים, או הלקוחות הפוטנציאליים.

תהליך לאימוץ מנהיגות גמישה

תהליך של מנהל לאמץ סגנון מנהיגות זריז:
  1. להבין את העקרונות של מנהיגות גמישה. מהם המאפיינים העיקריים של מנהיגים זריזים? מהם היתרונות של מנהיגות זריזה? ברגע שאתה מבין את העקרונות של מנהיגות זריזה, אתה יכול להתחיל לחשוב איך אתה יכול ליישם אותם בסגנון המנהיגות שלך.
  2. להעביר את החזון והמטרות של הארגון. למנהיגים זריזים יש הבנה ברורה של מטרת הארגון ומטרותיו. הם מסוגלים לתקשר את המטרה הזו לצוותים שלהם באופן שמעורר בהם השראה ומניע אותם.
  3. להעצים את הצוות. מנהיגים זריזים סומכים על הצוותים שלהם כדי לקבל החלטות ולפתור בעיות. הם מספקים הדרכה ותמיכה, אבל הם לא מייקרים.
  4. לטפח שיתוף פעולה. מנהיגים זריזים יוצרים סביבה שבה צוותים יכולים לעבוד יחד ביעילות. הם מעודדים תקשורת ומשוב, והם עוזרים לצוותים לפתור קונפליקטים.
  5. לקדם שיפור מתמיד. מנהיגים זריזים תמיד מחפשים דרכים לשפר את הצוותים שלהם ואת הארגונים שלהם. הם פתוחים למשוב והם מוכנים להתנסות ברעיונות חדשים.
  6. לחגוג הצלחות. מנהיגים זריזים מזהים וחוגגים את ההצלחות של הצוותים שלהם. זה עוזר לשמור על מוטיבציה ומעורבות של צוותים.
  7. להיות גמישים ומסתגלים. עולם העבודה משתנה כל הזמן, ולכן מנהיגים זריזים צריכים להיות גמישים ובעלי יכולת הסתגלות. הם צריכים להיות מסוגלים לשנות את התוכניות והאסטרטגיות שלהם לפי הצורך.

מזהים את הפוטנציאל לאמץ מנהיגות גמישה בניהול שלכם?
אוכל לסייע לכם לאבחן את הפערים, ליצור תכנית פעולה ולעקוב אחר ההתקדמות.
צרו קשר בהקדם!

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC