מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו


"החיים הם סידרה של שינויים טבעיים וספונטניים.  אל תתנגד להם, זה רק יגרום לצער." - לאו טזו


לאו טזו, הפילוסוף הסיני חי, ע"פ המסורת, לפני כ-2,500 שנה. הפילוסופיה שלו, דרך הטאו, מתמקדת בהתחברות עם הטבע והטבעי, ולהתקדם ולהגיע להישגים תוך תהליך זרימה ואימוץ שינויים ולהפחית שימוש בכוח פיזי ורגשי.

בעולם התחרותי בו אנו חיים, נאמר לנו שכדי להגיע להישגים נדרש להפגין מחויבות ונחישות, שעלינו להשקיע כמות אדירה של אנרגיה, ובמידת הצורך, להשתמש בכוח כדי להשיג את מה שאנו רוצים. "רק החזק שורד" היא המנטאליות המושרשת עמוק בתרבות שלנו.

רוב החשיבה הזאת באה מהתורה בספרו "מוצא המינים" של דרווין, יצירה שהשפיעה עלינו בדרכים המעמיקות והמעודנות ביותר, משום שהיא קידמה את הרעיון שהתחרות היא חלק טבעי של החיים.

פילוסופית הטאו שואפת להשיג דברים גדולים על ידי 'הליכה עם הזרם', שאיפה להרמוניה ואיזון תוך כדי קידום המטרות. הטאו היא מפילוסופיית המזרח העתיקות ביותר אשר השפיעה במידה רבה על הבודהיזם, וניתן למצוא בה קווי דמיון לסטואיזם, שמקורו ביוון ורומא העתיקות.

על טאואיזם

טאואיזם היא פילוסופיה שמקורה בסין לפני למעלה מ-2,500 שנה. הוא מבוסס על האמונה שיש כוח אוניברסלי שנקרא טאו, שהוא המקור לכל הדברים. הטאו מתואר לעתים קרובות כדרך הטבע, או דרכו של היקום.

הטאואיזם מלמד שהדרך הטובה ביותר לחיות היא לחיות בהרמוניה עם הטאו. משמעות הדבר היא לחיות בפשטות, בהתאם לסדר הדברים הטבעי. המשמעות היא גם הימנעות מעימותים וחתירה לשלום פנימי.

כמה ממושגי המפתח של הטאואיזם כוללים:
  • Wu wei: משמעות הדבר היא "פעולה ללא פעולה" או "פעולה ללא מאמץ". הרעיון הוא שהדרך הטובה ביותר להשיג משהו היא לא להתאמץ יותר מדי. במקום זאת, עלינו לשחרר את האגו שלנו ולאפשר לטאו להדריך אותנו.
  • Ziran: זה אומר "טבעיות" או "ספונטניות". הרעיון הוא שעלינו לחיות בהתאם לאינסטינקטים הטבעיים שלנו ולא לנסות להכריח דברים להיות שונים ממה שהם.
  • יין ויאנג: זהו התפיסה הטאואיסטית של דואליות. כל דבר ביקום נתפס כאיזון של הפכים, כמו אור וחושך, חם וקר, זכר ונקבה.
  • פשטות: הטאואיסטים מאמינים שהדרך הפשוטה ביותר היא לרוב הדרך הטובה ביותר. הם שואפים לחיות חיים פשוטים, נקיים מבלאגן וסיבוכים.
  • סבלנות: הטאואיסטים מאמינים שסבלנות היא סגולה. הם מאמינים שדברים צריכים לקרות בזמן שלהם, ושלא צריך לנסות להכריח דברים לקרות.
  • חמלה: הטאואיסטים מאמינים שחמלה היא המעלה הגבוהה ביותר. הם מאמינים שכולנו צריכים לגלות חמלה כלפי אחרים, ושעלינו להתייחס לכל היצורים החיים באדיבות ובכבוד.
טאואיזם היא פילוסופיה מורכבת עם היבטים רבים ושונים. עם זאת, בבסיסה, זוהי דרך חיים המדגישה פשטות, הרמוניה ושלווה פנימית. הטאואיזם היא פילוסופיה עשירה ומורכבת שהשפיעה עמוקות על התרבות הסינית. זוהי דרך חיים שיכולה להיות גם מאתגרת וגם מתגמלת. אם אתה מעוניין ללמוד עוד על טאואיזם, ישנם משאבים רבים זמינים באינטרנט ובספריות.


עקרונות טאואיסטים להתעמקות

לראות מההתחלה
אם אחזיק בידי קומץ זרעים, לא יהיה לי מושג מה הפוטנציאל הטמון בכל אחד מהם, אבל לבוטנאית, הפוטנציאל הזה יהיה ברור - היא אולי תראה עץ אלון, שקמה, עץ תפוח או ורד.
אנחנו לא יכולים לדעת את העתיד, אבל אנחנו יכולים, עם ניסיון, לראות כי לפעולות הנוכחיות שלנו יש יכולת להתגלגל ולעצב את חיינו בעתיד. אנו יכולים לראות, שחשיבה שלילית רגילה מובילה לכאב, לכישלון ולתסכול, בעוד שראייה ברורה לאן אנחנו רוצים ללכת, בדרך כלל מובילה לחיים טובים יותר.
במבט לאחור רואים שרשרת של סיבות ותוצאות, כך שפעולות שונות שינו את חיינו, לפעמים באופן ניכר. לכן יש להיזהר ולתת תשומת לב בחשיבה ובעשיה. כדי לראות את הפוטנציאל בדברים המתהווים יש להתאמן ולרכוש מיומנות.

פרק שיעניין אותך: חמשת החסמים שעוצרים אותך ע"פ הנזיר שי הנג יי 

לקחת את הזמן
הטבע אינו ממהר, ובכל זאת הכל קורה בזמן.
אי אפשר לזרז תהליכים טבעיים. ילד לא יכול להתפתח מהר יותר, צמח לא יגבה יותר ועוגה לא תאפה מהר יותר אם ננסה בכוח להפעיל אותם מהר יותר. בבירור אפשר לדעת שהסיכוי לתוצאות שליליות יהיה גבוה במיוחד.
כך גם בתהליכים אישיים ועסקיים, יש להבין את הקצב הטבעי בו הם מתקדמים ולזרום עם התהליך כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר.
אפשר, ואף רצוי, לבחון תהליכים ולשפרם. תהליך משופר יוביל לתוצאות טובות, אך דחיפת עבודה לעבור תהליך לא משופר, מהר יותר, יוביל לבעיות שונות בארגון, בתוכן בעיות איכות.

המסלול עם ההתנגדות הפחותה
כשאתה משחרר, דברים מתרחשים. אם תאבק ותאבק, לעולם לא תגיע לניצחון.
מים וחשמל סוטים, משתנים ומעוכבים מכל התנגדות ותמיד זורמים למקום הנמוך והקל ביותר. אך באותה המידה, הם עושים עם הזמן עבודה משמעותית, מביאים איתם אנרגיה חשובה ויוצרים הישגים.
אם נדע לא לעמוד בפרץ, ללא הישג, להישחק ולהישבר, ובמקום זאת לשנות כיוון, לשנות תנועה ולהתקדם עם הכוחות שסביבנו לעבר מטרות שלנו, ניתן להגיע להישגים משמעותיים בקלות רבה יותר.
אין טעם לחתור בסירה נגד הרוח, אלא יש לזהות את כיוון הרוח ולהשתמש בה כדי להגיע ליעד.

להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI

הדבר היחיד שבטוחים בו, הוא שיהיו שינויים
החיים הם רצף של השתנות ספונטנית. התנגדות לשינוי מובילה לצער. התר למציאות להיות כפי שהיא, קבל אותה והתאם עצמך אליה.
לא משנה באיזה מצב אתה, בטוח שבעוד זמן מה הוא ישתנה. אנשים שיודעים להשתנות, להתפתח ולזרום עם השינויים מגלים הצלחה.
אנשים שמנסים להיתלות בעבר חווים סבל, צער וחרטה. מבזבזים אנרגיה ומאמץ, ללא תוצאות. 
מידי פעם יש דברים שרצוי וכדאי להילחם עבורם, אך צריך לזהות אותם ולפעול בהתאם. ישנם שינויים שקורים בגלל כוחות גדולים ורחוקים מאיתנו, ואין טעם להילחם בהם, אלא צריך לקבל אותם ולהשתנות.

התוצאה
בעלי ידע אינם חוזים תוצאות, ואלו שחוזים תוצאות אינם בעלי ידע.
החיים בלתי ניתנים לצפייה מראש. יש מליוני משתנים וגורמים רבים שפועלים בכיוונים שונים, עם מטרות שונות. הציפייה להיות מסוגל לחזות את העתיד ושכך אכן יהיה, אינה מעשית או רציונלית, אלא נעשית רק כדי להקנות תחושת ביטחון רגעית ומדומה.
אפשר רק להשתפר, להתכונן, לבנות תשתית ולהיות מפוכח, עם עין בוחנת להשתנות ותגובה בהתאם להזדמנויות וסכנות. 

פרק שיעניין אותך: יישום עקרונות זן במנהיגות

שלבי הסיום
אנשים לעיתים נכשלים כשהיו בעמדה לנצח, בשל האופן בו התנהלו בשלבי הסיום. יש להיות עם אותה אנרגיה, ריכוז ומאמץ בשלבי הסיום, כפי שהיו בשלבי ההתחלה.
לפעמים, התהליך שבנינו עבור תשתית וליווינו כל הדרך מתקדם לסיום, אך אובדן סבלנות או ניסיון לכפות תוצאה, גרום לכך שהתהליך נכשל. 
לפעמים, ממתינים זמן רב מידי ולאחר שהיעד כבר בהישג יד, ממתינים עוד מתוך בצע או ציפייה לא ראליסטית, ומאבדים את המטרה.
בשלבי הסיום יש להיות ערני במיוחד, מודע לכל המתרחש, מוכן לפעולה, אך גם סבלני וקר רוח, כדי לפעול בזמן הנכון ובמידה הנכונה.

פיתוח קריירה עם עקרונות הטאו

ניתן ליישם עקרונות טאואיסטים לפיתוח קריירה כדי להביא לצמיחה אישית, הגשמה וקידום. להלן שבעה שלבים שיעזרו לאנשי מקצוע ליישם עקרונות טאואיסטים בניהול הקריירה שלהם:
שלב 1: אמצו הרמוניה ואיזון פנימי
טפח הרמוניה פנימית על ידי מציאת איזון בין העבודה והחיים האישיים שלך. הקדישו זמן לטיפול עצמי, הרפיה והשתקפות. שאפו לאורח חיים מאוזן המטפח את רווחתכם המקצועית והאישית כאחד.
שלב 2: עקוב אחר הנתיב האותנטי שלך
גלה ועקוב אחר הנתיב האותנטי שלך על ידי התאמה של בחירות הקריירה שלך עם התשוקות, הערכים והחוזקות שלך. הקשיבו לקול הפנימי שלכם, סמכו על האינטואיציה שלכם, ובחרו בחירות שמהדהדות עם האני האמיתי שלכם. הימנע מלרדוף אחר אימות חיצוני ובמקום זאת חפש הגשמה מבפנים.
שלב 3: אמצו את המסע, לא רק את היעד
העבר את המיקוד שלך מלרדוף אך ורק אחר הישגים חיצוניים לאימוץ המסע עצמו. תהנה מתהליך הלמידה, הצמיחה וההתפתחות בקריירה שלך. אמצו אתגרים ומכשולים כהזדמנויות לצמיחה וגילוי עצמי.
שלב 4: טיפוח כושר הסתגלות וזרימה
יכולת הסתגלות היא חיונית בסביבת עבודה המשתנה במהירות. אמצו את עקרון הזרימה על ידי פתיחות לחוויות, רעיונות והזדמנויות חדשות. אמץ את השינוי כחלק טבעי ממסע הקריירה שלך והיה מוכן להתאים את התוכניות והיעדים שלך בהתאם.
שלב 5: חפש איזון בין פעולה לאי פעולה
מצא איזון בין נקיטת פעולה החלטית לבין מתן אפשרות לדברים להתפתח באופן טבעי. הכירו בחשיבות המאמץ והעבודה הקשה תוך שמירה על פתיחות לזרימת ההזדמנויות שצצות. סמוך על העיתוי של התקדמות הקריירה שלך ותרגל סבלנות בעת הצורך.
שלב 6: טיפוח קשרי שיתוף פעולה
בנה מערכות יחסים משמעותיות ושיתופיות ברשת המקצועית שלך. לטפח קשרים המבוססים על כבוד הדדי, אמון ותמיכה. חפש הזדמנויות לשתף פעולה, ללמוד מאחרים ולתרום את הכישורים והנקודות המבט הייחודיות שלך.
שלב 7: תרגול מיינדפולנס והתבוננות עצמית
שלבו מיינדפולנס ושיקוף עצמי בניהול הקריירה שלכם. העריכו באופן קבוע את המטרות, הערכים והשאיפות שלכם. קח זמן להרהר על ההישגים, האתגרים ותחומי הצמיחה שלך. טפח מודעות עצמית כדי לקבל החלטות מושכלות ותיקוני קורס לאורך מסלול הקריירה שלך.
זכרו שפיתוח קריירה הוא מסע לכל החיים, ויישום עקרונות טאואיסטים דורש תרגול מתמשך ושיקוף עצמי. התאימו את השלבים הללו כך שיתאימו לנסיבות הייחודיות שלכם והמשיכו לטפח גישה בהשראת טאואיסטית לניהול הקריירה שלכם.

פרק שיעניין אותך: כללים לחיים ע"פ סטואיזם 


יישום עקרונות הטאו בעסקים

הטאואיזם מציע מספר עקרונות שניתן ליישם בניהול עסקי כדי לקדם הרמוניה, איזון וקבלת החלטות אפקטיבית. להלן שבעה שלבים שיעזרו למנהל עסקים ליישם עקרונות טאואיסטים בגישת הניהול שלו:
שלב 1: אמצו את Wu Wei (ללא התערבות)
שלבו את המושג Wu Wei, שפירושו "פעולה ללא מאמץ" או "אי-התערבות", בסגנון הניהול שלכם. במקום לכפות תוצאות, אפשרו לדברים להתפתח באופן טבעי. עודדו סביבת עבודה נינוחה וגמישה המטפחת יצירתיות וחדשנות.
שלב 2: טיפוח איזון יין-יאנג
איזון הוא היבט מכריע בטאואיזם. יישם את העיקרון של יין ויאנג כדי למצוא שיווי משקל בתוך העסק שלך. חפש הרמוניה בין אלמנטים מנוגדים כגון עבודה ומנוחה, חדשנות ויציבות, לבין מטרות אישיות וצוותיות. שאפו לגישה מעוגלת הנמנעת מקיצוניות.
שלב 3: תרגול פשטות
פשטות היא עקרון ליבה של הטאואיזם. פשט תהליכים, נהלים ותקשורת בתוך הארגון שלך. עודדו בהירות, מינימליזם וזרימת עבודה יעילה כדי להפחית מורכבות מיותרת ולשפר את היעילות.
שלב 4: טיפוח טבעיות ואותנטיות
קדם אווירה שבה העובדים מרגישים מעודדים להיות עצמם. עודד טבעיות ואותנטיות על ידי מתן אפשרות לכוחות הפרט לפרוח. כבדו נקודות מבט מגוונות וטפחו סביבת עבודה מכילה בה כל אחד יכול לתרום מכישרונותיו הייחודיים.
שלב 5: טיפוח גמישות וכושר הסתגלות
הטאואיזם מדגיש את החשיבות של הסתגלות וזרימה עם השינוי. עודדו את הצוות שלכם להיות גמיש, לאמץ עמימות ולהסתגל למצבים חדשים. לטפח חשיבה צמיחה המאמצת אתגרים כהזדמנויות לצמיחה ולמידה.
שלב 6: עודד שיטות בנות קיימא
הטאואיזם מדגיש את החיים בהרמוניה עם הטבע. הרחב את העיקרון הזה לעסק שלך על ידי עידוד שיטות בר קיימא. קדם יוזמות ידידותיות לסביבה, צמצם את הפסולת, ושקול את ההשפעה ארוכת הטווח של ההחלטות שלך על הסביבה והחברה.
שלב 7: דגש על קבלת החלטות אתית
שלב שיקולים אתיים בתהליכי קבלת ההחלטות שלך. אמצו גישה חמלה ואמפטית, תוך התחשבות בהשפעת ההחלטות שלכם על מחזיקי עניין שונים, כולל עובדים, לקוחות והקהילה. שאפו ליושר, יושר והגינות בכל עסקאות.
זכור כי יישום עקרונות טאואיסטים מצריך גישה עם ראש פתוח והתאמה. התאימו את השלבים הללו כך שיתאימו להקשר העסקי הספציפי שלכם, והיו סבלניים בזמן שאתם מטפחים סגנון ניהול בהשראת טאואיסט.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר