התמודדות מנהיג עם לחץ וחרדה


"למנהיגים הדגולים תכונה אחת משותפת. הם מוכנים לקחת על עצמם את הטיפול בדברים שגורמים חרדה לבני עמם. תכונה זו, הינה מנהיגות בתמצית" - ג'ון קנת' ברנדייט


כל אחד מרגיש לחץ, ולפעמים כה רב שגורם לשינוי פיזי, וכל אחד חווה חרדה שמרגישה כאילו מאיימת על הקיום. תחושות אלו הם חלק מהמנגנון הפרימיטיבי אותו אנו חולקים עם רוב בעלי החיים "הילחם או ברח". מנגנון זה שמר עלינו מאריות בסאוונה, מהתנפלות של כוורת דבורים ולעיתים מבני אדם אחרים שרצו לתקוף אותנו. בחיים המודרניים, ההתנהגות הזאת אינה משרתת אותנו, כיוון שיש לנו הרבה יותר אפשרויות תגובה, יכולת להשתמש במיומנויות נלמדות ויכולת לגייס אנשים וכלים נוספים לטובתנו.

עמידה בלחצים פנימיים וחיצוניים מתמידים וחזקים, הם חלק מהעול שלוקח על עצמו מנהיג. ליכולת לעמוד בלחצים וחרדות קיימים מאפיינים במבנה אישיות, חוסן נפשי וגופני, פילוסופיית חיים, ואינטליגנציה רגשית. 


התכונות האלו במידה מסוימת מולדות, אולם ברובם הן תכונות נרכשות. לאנשים מסוימים התגלגל ניסיון החיים כך שבנו בהדרגה את היכולת לעמוד בלחצים תמידיים וכבירים, אולם היכולות הללו יכולות להירכש גם בלימוד ובאימון.

במידה רבה מדובר בחשש מפני דברים שיקרו בעתיד, עליהם אין למנהיג שליטה בעצמו והוא צריך להסתמך על הצלחת הצוות שלו, מקורבים עסקיים וקורטוב של מזל. במקרים אחרים הלחץ בא מהצורך לחלק משאבים מצומצמים כאשר המידע הנדרש לקבלת ההחלטה הוא חלקי בלבד.

תן לדמיון לרוץ

קשה מאוד לעצור את הדמיון שרץ עם הסיטואציה והחרדה למקומות אפלים. אני משתדל לרתום את הרצף כדי לזהות את התוצאות הגרועות ביותר האפשריות תחילה. כשאני מזהה את התוצאות הגרועות ביותר, לרוב אני מגלה שגם בם אני שורד, חי ונושם ועדיין יכול לפעול לשפר את מצבי. כשהמחשבות הגרועות ביותר מאחוריי, אני עובר לחשוב על אפשרויות טובות יותר אליהם אני יכול לכוון ולקידומם אני יכול לפעול.

פרק שיעניין אותך: שאלות על מחויבות לייעוד שלך


סמוך על היכולות שלך
הגעת למקום ולזמן הזה כי אתה מתאים ומוכן לאתגר. תאמין שהניסיון שלך, ההשכלה והתכונות הטבעיות שלך מעניקים לך את הכלים להתמודד ולהצליח מול האתגר.
בהתמודדות עם כל אתגר קיימים מרכיבים של מוכנות, יכולות ומעט מזל. אמונה ביכולות שלך, הכנה מתאימה וקבלת הגורל, ייצרו לך שקט נפשי בכדי לתפקד ברמה הגבוהה ביותר.

תן פתח לשחרור הרגשות
כתיבה היא דרך מצויינת להתמודדות, תיעוד התחושות וכתיבת תכנית לצעדים אשר יביאו אותך למקום טוב יותר. לאחר הכתיבה יהיה לך מסמך קצר ומוחשי ביד, שישמש לך בסיס לפעולה.
גם פעילות גופנית נמרצת נותנת לך אפשרות לפרוק אנרגיה שלילית שמצטברת ולפתוח דף רגשי חדש.

להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית

קח בחשבון שחלק מהדברים לא בשליטתך
כתיבת תכנית ונקיטת פעולות בנוגע לגורמים שאתה יכול לשלוט או להשפיע עליהם, תאפשר לך להרגיש בעל יכולת להתמודד עם כובד המשימה.
זכור שיש התפתחויות, אנשים ומצבים שלא בשליטתך כלל. אין טעם לדאוג לגביהם, כיוון שהדאגה לא עושה דבר ומבזבזת לך כוחות וזמן. תעשה את מה שבשליטתך ותתמודד עם השלכות מה שלא בשליטתך כשיגיע הזמן לכך.

זכור את האמונה שלך
לכל אחד יש אמונה, דתית או אחרת, ממנה יכול לשאוב כוחות להתמודד עם הלא נשלט.
תפילה, כתיבה, מדיטציה או זיכרונות מזמנים מאתגרים אחרים שמהם יצאת בהצלחה הם כלים לגיוס הכוחות הנפשיים היסודיים ביותר וגייסם למען מטרותייך.

פרק שיעניין אותך: הדרכים להיראות יותר סמכותיים


עשה פעולות שמביאות לך שקט נפשי ושמחה
כשם שהמחשבות שלך משפיעות על הגוף שלך, כך גם הגוף משפיע על המחשבה והרגש. תשלב עשייה של דברים שאתה אוהב. משחק עם אנשים, פעילות ספורטיבית, כתיבה, צפייה בסרט או שמיעת מוזיקה, כולן פעילויות מעולות שיכולות להביא לך חיוך או הרגשה טובה בזמן שבו קשה לרגשות נעימים וחיוביים לעלות ולצוף.  תעשה לך מנהג קבוע לשלב בין הפעילויות ההכרחיות לפעולות המהנות.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

חוזקות האופי שלנו ע"פ VIA

היו הרפתקנים: לקיחת סיכונים להצלחה בעסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ספר: האדם מחפש משמעות – וויקטור פרנקל