הארגון הגמיש שכובש את העולם Agile



"דרך הארגון הגמיש (אג'ייל) שמה את הלקוח במרכז, מונעת מטרה, מבוססת יכולות ומוטת כישרונות" - פרל זו


מאז תהליך ההתאוששות של יפן, לאחר מלחמת העולם השנייה ועד היום מתקיים רצף של התפתחות תובנות ניהוליות ושיטות ניהול ארגונים אשר מאפשרות לעובדים בקרה עצמית וניהול עצמי לעובד היחיד ולצוות שאחראי על משימה, מקטע בתהליך או פרויקט. 
ההתחלה הייתה בניהול האיכות על ידי העובדים עצמם, במקום מחלקות איכות שבודקות לאחר מעשה, משם התפתחו לניהול עצמי של קווי ייצור, רכש, מלאי, תהליכי עבודה שונים וכיום בבשורת ה Agile גם תהליכי פיתוח, הנדסה וניהול בכיר.

המטרות, הן יעילות ארגונית, השגת מטרות עסקיות ופיננסיות, חיסכון בהוצאות, האצת מהירות התהליכים, שיפור רמת האיכות, גמישות ומהירות בביצוע שינויים ארגוניים ובהיצע הארגון, ובראש ובראשונה, שביעות הרצון ונאמנות הלקוח.

- הלקוח במרכז, ובסדר העדיפות הראשון, שהרי הלקוח הוא מקור ההכנסה והרווח לחברה. 
- מיד אחרי הלקוח, נמצאים עובדי החברה בסדר החשיבות, שכן הם אלו אשר מבצעים את הפעילויות שגורמות ללקוח להיות שבע רצון ונאמן לארגון.
- בעולם גלובלי, כשהמתחרים יכולים להיות במדינות עם שכר עבודה נמוך, או יצרנים ונותני שרות עם יתרון משמעותי לגודל, צריך ארגון חדש ושיטות ניהול אשר ממצות את היכולות והמשאבים של הארגון ועובדיו.
- לעובדים בחברה קיימות הרבה יותר יכולות ומיומנויות שצברו בניסיונם הקודם ובכלל השכלתם וכישוריהם, מאשר תיאור התפקיד שלהם או המנהל הישיר שלהם דורש מהם. כמו כן, למוטיבציית העובד, לתחושת השייכות שלו לארגון, לחשיבות שהוא מייחס לפעולה שלו לטובת הלקוח, יש השפעה מכרעת על כמה מעצמו ומיכולתו יביא לידי ביטוי בשעות העבודה, או אם רק ייצא ידי חובתו.
- הנהלת החברה ומנהליה צריכים להכיר בכך שלא בידיהם נמצא כל הידע והחכמה. עובדים שנמצאים מול הלקוח, בקשר יומי עם ספק, עובדים בקו הייצור וטכנאים ונותני שירות בטלפון או בשטח יודעים הרבה יותר טוב ממנהל פלוני דרגה 1, 2 או 3 מעליהם, מה ואיך צריך לעשות בעניין מסוים באופן היעיל ביותר ולהגיב במהירות הגבוהה ביותר. במיוחד לאחר שקיבלו הכשרה וכלים לקבל החלטות ולבצען.



חברות בין לאומיות רבות נוטשות את המבנה הארגוני הקשיח ואת סגנון הניהול שמתרכז בבקרה ושליטה, לטובת יצירת ארגון גמיש וקל תנועה. באפריל 2016 חברת הייעוץ מקינזי ביצעה סקר של 1,500 ארגונים והגיעו למסקנה כי,
"שינוי הארגון להיות גמיש Agile, הנו צורך הכרחי של ארגונים בעידן הדיגיטלי הנוכחי, אולם ארגונים רבים שבויים במבנה ותרבות ארגונית ששמה דגש על שליטה ופיקוד. זה בא לידי ביטוי במיוחד בארגונים יצרניים שבהם ההנהלה היא המכשול העיקרי להפיכת הארגון לגמיש. כדי לעשות את השינוי, מנהלים בכירים צריכים לאמץ וללמוד צורת חשיבה וראיה ארגונית הוליסטית, כדי ליצור ארגון חדש לחלוטין שמבוסס על עקרונות הניהול הגמיש."

בשנת 2015, "פרויקט קונסורטסיום הלמידה" שהשיקו חברות אמריקאיות מובילות כדי לבחון עבור עצמן את השינויים הנדרשים, הגיעו למסקנה כי,
"אנשים יותר חשובים מכלים. הלך הרוח, השאיפות, תשומת הלב, תפישת העולם, האופן בו אנשים עובדים ביחד, והאופן בו הם מתקשרים, ישפיעו יותר על תוצאות הארגון מאשר כלים או תהליכים מובנים."

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

מנהלים, ובמיוחד הבכירים, מתקשים לאמץ את תפישת העולם, מכיוון שלא מדובר בתהליך חדש לארגון הקיים, אלה שינוי יסודי ודרמטי במבנה הארגון ובתפקיד והכוח של המנהל בארגון.
במקום ארגון קשיח, שמנוהל מלמעלה-למטה ולכל בעיה הפתרון הוא הגברת הפיקוח והשליטה של ההנהלה ומנהלי הביניים, נוצר ארגון גמיש שמשתנה כל הזמן בכדי להשתפר ולהתאים את עצמו יותר ויותר טוב לצרכים ולהזדמנויות שנחשפים אצל הלקוחות.
הארגון הופך ליצור חי ונושם, לומד ומסתגל, שמתפקד יותר כמו משפחה מורחבת מאשר יחידה צבאית, בפעולתו ליצירת ערך עבור הלקוחות.

תפקידי הניהול משתנים, ובמקום להתרכז בפיקוד, הנחייה וביקורת, הופכים לתפקידי ריכוז ותאום ששמים דגש על מטרות כלליות של הארגון, הקצעת משאבים, יצירת מוטיבציה ורוח ארגונית, ופתרון בעיות וחסמים שמפריעים לפעולת צוותי העבודה השונים בחברה. בפרט, על המנהלים,
- לעורר השראה ליצירתיות ויצירת ערך מוחשי ללקוח
- לתת עצמאות לצוותי העבודה עם שוליים רחבים לבקרה
- לקבל תובנה ששקיפות ושיפור מתמיד עדיפים על עקביות ויעילות
- לקבל תובנה שדיון פתוח יותר אפקטיבי מהוראות והנחיות
- לעסוק בצמצום וביטול פעילויות שאינן תורמות ליצירת ערך ללקוח
- לקבל תובנה שלא מדובר בעשיית יותר עבודה יותר מהר, אלא ביצירת ערך ללקוח בצורה חכמה יותר, בפחות עבודה ובתגובה מהירה יותר.

כשהארגון הגמיש פועל היטב, אנשים בכל רחבי הארגון עוסקים ביצירת ערך עבור הלקוחות ונהנים מכך, כיוון שלפעולה שלהם יש ערך משמעותי והמעורבות האישית שלהם חשובה.
מסקנות כל המחקרים והבחינות שנעשו עד כה מוכיחות כי ארגונים שאימצו והפכו לגמישים נהנים מצמיחה גבוהה, רווחיות ושביעות רצון ונאמנות של לקוחותיהם.

פוסטים בנושאים קשורים


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל: לחצו כאן

למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: לחצו כאן

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן
עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/

#managementconsulting #executivecoaching #leadership #productivity #strategy
#stratego360 #ceo-360 #ronezer #ronnezer #negotiation #success
#networking #projectmanagement #goals #profit #team #mindfulness
#grit #stoicism #businessstrategy #entrepreneurs #ikigai #startup
#emotionalinteligence #bodylanguage #leanstartup #startupnation
#startup_israel #startup_nation #marketingstrategy #sales #networking

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה