ניהול מלמעלה למטה, או מלמטה למעלה?


"יש מנהלים שמבחינתם הם יושבים בתוך עץ מלא קופים. הם למעלה ומביטים מטה ורואים רק חיוכים. אבל אלו שלמטה ומביטים מעלה, ורואים רק עכוזים" - סימון סינק


במהלך ההיסטוריה, ניהול מלמעלה למטה הוא סגנון הניהול הדומיננטי. המנהל או האחראי נותן הוראות לעובד הכפוף לו, ותפקיד העובד הוא לבצע בדיוק את ההוראות שקיבל.
ברוב החברות והתעשיות, ובמיוחד בארגונים היררכיים וביורוקרטיים, זו צורת הניהול הנפוצה ביותר.

ככל שהסביבה העסקית של היום נעשית מורכבת יותר, קשה יותר וגלובלית יותר, חברות מחפשות שיטות ניהול חדשות ומתנסות בניהול מלמטה למעלה, כדי לגייס את מלוא יכולותיהם של כלל עובדי החברה.

חשוב למנהלים בכירים להבין את ההבדלים, היתרונות והחסרונות של שתי סגנונות הניהול.

פרק שיעניין אותך: הדרך לנהל כלפי מעלה

יש חברות כאלו וכאלו

הגישה הטובה ביותר עבור ארגון מסוים תהיה תלויה בגודלו, בתרבותו ובמטרותיו. עם זאת, גם ניהול מלמעלה למטה וגם מלמטה למעלה יכול להיות יעיל בנסיבות הנכונות.

הנה כמה דוגמאות לחברות המשתמשות בניהול מלמעלה למטה:

  • גוגל Google: גוגל היא דוגמה טובה לחברה שמשתמשת בניהול מלמעלה למטה. למייסדי החברה, לארי פייג' וסרגיי ברין, יש חזון ברור מאוד לגבי החברה, והם מקבלים את רוב ההחלטות העיקריות.
  • אפל Apple: אפל היא חברה נוספת שמשתמשת בניהול מלמעלה למטה. למנכ"ל החברה, טים קוק Tim Cook, יש חזון מובהק לחברה, והוא מקבל את רוב ההחלטות העיקריות.
הנה כמה דוגמאות לחברות המשתמשות בניהול מלמטה למעלה:

  • 3M: 3M היא דוגמה טובה לחברה המשתמשת בניהול מלמטה למעלה. החברה מעודדת עובדים להעלות רעיונות חדשים, והיא נותנת להם את החופש להתנסות.
  • נטפליקס Netflix: נטפליקס היא חברה נוספת שמשתמשת בניהול מלמטה למעלה. החברה מעודדת עובדים להיות יצירתיים וחדשניים, והיא נותנת להם את החופש לקבל החלטות.


ניהול מלמעלה למטה

הגדרה

נקרא גם מנהיגות אוטוקרטית. הידע, פתרון הבעיות וההנחיות יורדות מראש הארגון, דרך העץ הארגוני ועד לכלל העובדים. העובדים מצידם פועלים לבצע את הפעולות שהוגדרו להם ולהשיג את היעדים שהציבו להם.
לדרגי ניהול ביניים יש השפעה על ההגדרה וההנחיה הייחודית לכל עובד, אבל אינם יכולים לשנו מטרות, תהליכים ארגוניים, תפקידים ומדיניות ללא אישור הדרג הגבוה.


יתרונות

המנהלים ומנהיגים הבכירים יכולים להיות יותר ברורים בהגדרת המטרות והמשימות. העובדים מצידם פנויים לעסוק באופן ממוקד במה שהוגדר להם וכפי שהונחו לעבוד.
מנהיגים שמאוד ממוקדים וברורים יכולים באופן הזה להביא לארגון אנרגיות ודרייב שאחרת קשה ליצור.
ניהול מלמעלה למטה עובד טוב במיוחד כאשר למנהיגים הבנה מאוד מעמיקה של הארגון והסביבה בא הארגון פועל. כאשר כל המשתנים ברורים וברורה השפעת ההנחיות על העובדים, ניהול מלמעלה למטה יכול להביא לתוצאות טובות.


חסרונות

באותה המידה בוא ניהול מלמעלה למטה יכול למקד ולדחוף קדימה את הארגון, כך הוא גם יכול להיתפס כדיקטטורי, מלא באגו ולא לוקח בחשבון את הידע והתרומה של עובדים אחרים.
בניהול אוטוקרטי ייוצרו הרבה בעיות כאשר הארגון מתמודד עם שינויים פנימיים ובתנאי הסביבה העסקית בכלל. בתקופה כזו החלטות של מנהלים אוטוקרטיים יתקבלו כחסרי מעוף, ולא מחוברים לאתגרים איתם מתמודדים העובדים והארגון.


ארגונים שמיישמים ניהול אוטוקרטי מלמעלה למטה

רוב החברות והארגונים כיום משתמשים בגרסא כלשהי של ניהול אוטוקרטי. אולם סגנון הניהול הזה מתאים במיוחד לארגונים הפועלים בסביבה שמוכתבת על ידי רגולציה וחוקים קשיחים שלא משתנים הרבה, כדוגמת ארגוני חירום, חברות תשתית וחברות ממשלתיות גדולות.
סגנון הניהול האוטוקרטי פועל טוב גם בארגונים המובלים על ידי יזם ומייסד שמוביל את הארגון על פי תפיסת עולמו וראייתו העסקית הברורה והייחודית.

פרק שיעניין אותך:  לגרום לניהול שלך להיראות קל

ניהול מלמטה למעלה

לפעמים הניהול האוטוקרטי פשוט לא עובד טוב. כשלעובדים הרבה ידע וכשרון שרוצים שיבוא לידי ביטוי בארגון ויעשיר אותו, וכשהסביבה העסקית דינמית ומשתנה ולמנהל שבראש אין את היכולת לשלוט בכל הפרטים ולראות תמיד את התמונה המלאה של המרחב בו פועל הארגון. 


הגדרה

בניהול מלמטה למעלה כל חברי הצוותים השונים בארגון מוזמנים להשתתף בניהול התהליכים הארגוניים שמכוונים להגשים את מטרות הארגון. ההנהלה הבכירה מסתפקת בהטווית היעדים הכליים של הארגון ואבני דרך נדרשות להצגתם, כאשר שאר העובדים ממלאים את תכניות העבודה והניהול בתוכן.
כלל העובדים מרגישים שייכות גבוהה ופועלים בארגון מתוך מטרה אישית להגשים את מטרותיו.


יתרונות

כל העובדים בכל הרבדים בארגון חשים חלק חשוב בארגון ולוקחים על עצמם להגשים את מטרות הארגון. לרוב הארגון יהיה בעל מורל גבוה יותר ואנשים ירגישו מחויבים יותר לארגון וירצו להשקיע בכדי להביא להצלחה. 
עובדי הארגון יכולים למצוא דרך להביא לידי ביטוי את מלוא הידע והכשרון שלהם. לעיתים עובדים ברמות נמוכות בארגון יביאו לשינויים אשר ישפרו באופן מהותי את הארגון בתחומים הקרובים אליהם. שיתוף הפעולה בין העובדים יגבר, תהיה הפריה הדדית, ערבות הדדית וגם מחויבות עצמית לפעול להצלחת הקבוצה.


חסרונות

מרוב תרומה, עצות ורעיונות, מנהלים עלולים למצוא את עצמם מבולבלים באשר בדרך בה לבחור להפעיל וליישם את תהליכי הארגון. עובדים עלולים לאבד מהמיקוד שלהם ללא הנחייה נכונה.
מנהלי הארגון עלולים לבצע יותר מידי שינויים ובתכיפות רבה מידי, דבר שיגרום לתחושה של חוסר יציבות ושינויים בתכניות העבודה ובמטרות.
עובדים עלולים להיגרר למאבקי אגו ולפגוע במרקם הארגוני ובאפקטיביות שלו.


ארגונים שמיישמים ניהול מלמטה למעלה

יותר ויותר ארגונים מיישמים ניהול מלמטה למעלה בתהליכי הניהול שלהם. IBM, חברות ראיית החשבון הגדולות וארגוני הייטק רבים מאמצים סגנון ניהול זה.
למרות הפופולריות הגדלה, ארגונים רבים מהססים לזנוח שיטות ישנות ומנהלים רבים חוששים לאבד את מרכזי הכוח שלהם ותחושת השליטה.

להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


פסיכולוגיה ארגונית מניעה את שינוי התפיסה הניהולית

מחקרים ארגוניים רבים הראו את הכשלים שיוצר סגנון הניהול האוטוקרטי המסורתי. הבנה מעמיקה יותר של הפסיכולוגיה של אנשים במקום העבודה פתחה פתח להחדרת תפיסות מתקדמות ואפקטיביות יותר.


מחקרי הוטורן

כבר ב 1924 הוכח שמתן תשומת לב ויכולת החלטה לעובדים משפרת את היעילות והתפוקה שלהם. אפילו מתן השליטה ברמת התאורה או בעוצמת המזגן הגביר את התפוקה, ללא קשר לרמת התאורה או רמת המיזוג עצמה.
הוכח גם שעובדים מתאמצים יותר ומעורבים יותר רגשית בהצלחת החברה כאשר הם מרגישים מוערכים וחשובים.


ניהול משאבי אנוש

מאמצע המאה ה-20 חברות התחילו לנהל משאבי אנוש באופן מקצועי. תוצאות הניהול המקצועי הביאו לשיפור ההערכה העצמית של העובדים ולהגברת רצונם לתרום לארגון. מנהלי משאבי אנוש היו הראשונים שהציעו להנהלות לנסות ניהול מלמטה למעלה.


הכרה באינטליגנציה רגשית EQ

ניהול רגשות מביא לביצועים טובים יותר, הן למנהל ומנהיג וכן לאלו שמושפעים ממנו. כך גם המקום הרגשי בו נמצאים כלל חברי הארגון משפיע מהותית על יכולתם לתרום להצלחת הארגון. ניהול מלמטה למעלה מפעיל את הכלים של אינטליגנציה רגשית ברמה הארגונית.

תהליך מהעבר לניהול מלמטה למעלה

תהליך בן 7 שלבים עבור מנהל עסק למעבר לניהול מלמטה למעלה:
  1. הכנת השטח. הצעד הראשון הוא להציב את הבמה לניהול מלמטה למעלה על ידי העברת היתרונות של גישה זו לעובדים. מנהלים צריכים להסביר שניהול מלמטה למעלה יכול להוביל למעורבות רבה יותר של העובדים, חדשנות וקבלת החלטות.
  2. ליצור תרבות של אמון. ניהול מלמטה למעלה דורש תרבות של אמון שבה העובדים מרגישים בנוח לשתף את הרעיונות והחששות שלהם. מנהלים צריכים ליצור תרבות זו על ידי פתיחות ושקיפות מול העובדים ועל ידי תגמולם על תרומתם.
  3. העצמת עובדים. ברגע שמתקיימת תרבות של אמון, מנהלים צריכים להעצים את העובדים לקבל החלטות. המשמעות היא לתת להם את הסמכות לקבל החלטות ואת המשאבים הדרושים להם כדי ליישם את ההחלטות הללו.
  4. הקשיבו לעובדים. ניהול מלמטה למעלה הוא הקשבה לעובדים ושילוב המשוב שלהם בקבלת החלטות. מנהלים צריכים ליצור הזדמנויות לעובדים לשתף את הרעיונות והחששות שלהם, והם צריכים להיות פתוחים לשנות את דעתם על סמך משוב זה.
  5. לחגוג הצלחה. כאשר עובדים מקבלים החלטות טובות, חשוב לחגוג את הצלחתם. זה יעודד אותם להמשיך לשתף את הרעיונות שלהם ולקחת סיכונים.
  6. לספק הדרכה. אם העובדים אינם רגילים לקבל החלטות, הם עשויים להזדקק להדרכה כיצד לעשות זאת ביעילות. על מנהלים לספק הכשרה זו כדי שהעובדים יוכלו לקבל החלטות מושכלות שהן לטובת החברה.
  7. להיות סבלני. לוקח זמן לעבור לניהול מלמטה למעלה. מנהלים צריכים להיות סבלניים ולתת לעובדים זמן להסתגל לדרך העבודה החדשה הזו.
הנה כמה טיפים נוספים למנהלי עסקים שעוברים לניהול מלמטה למעלה:

  • תתחיל בקטן. אל תנסה ליישם ניהול מלמטה למעלה בכל הארגון בבת אחת. התחל עם פרויקט פיילוט קטן ותראה איך זה הולך.
  • היה ברור לגבי הציפיות שלך. ודאו שהעובדים יודעים מה מצופה מהם מבחינת קבלת החלטות.
  • ספק משוב קבוע. תן לעובדים לדעת מה שלומם וספק להם משוב על ההחלטות שלהם.
  • תהיה פתוח לשינוי. היה מוכן לשנות את דעתך על סמך משוב של עובדים.
  • לחגוג הצלחה. כאשר עובדים מקבלים החלטות טובות, חוגגים את הצלחתם.
המעבר לניהול מלמטה למעלה יכול להיות אתגר, אבל הוא גם יכול להיות מאוד מתגמל. על ידי ביצוע טיפים אלה, מנהלי עסקים יכולים ליצור כוח עבודה מעורב וחדשני יותר.

מרגישים מוכנים לביצוע שינוי מהותי בניהול העסק?
אוכל לסייע, לזהות פערים, להכין תכנית פעולה וללוות את היישום.
צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 



#managementconsulting #executivecoaching #leadership #productivity #strategy
#stratego360 #ceo-360 #ronezer #ronnezer #negotiation #success
#networking #projectmanagement #goals #profit #team #mindfulness
#grit #stoicism #businessstrategy #entrepreneurs #ikigai #startup
#emotionalinteligence #bodylanguage #leanstartup #startupnation
#startup_israel #startup_nation #marketingstrategy #sales #networking

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר