כיצד לקבל החלטות טובות יותר? - תגליות החוקרים


"כל שעלינו לעשות זה להחליט מה לעשות עם הזמן שניתן לנו" - ג'י אר אר טולקין


האם אנו סומכים על מוחנו וחשיבתנו הרציונלית בעת קבלת החלטות חשובות? או שמא אנו מקבלים החלטות טובות יותר על בסיס אינסטינקט רגשי ורגשות? 

מחקרים שנעשו לאחרונה על תהליך קבלת ההחלטות הביאו למסקנות מפתיעות.

כוחה של אינטואיציה
מחקר על ידי דניאל כהנמן, פסיכולוג וחתן פרס נובל בכלכלה, וגארי קליין, מדען בכיר ב- MacroCognition, דן בכוחה של האינטואיציה לתמוך בקבלת החלטות במצבי לחץ גבוהים. 
כשנשאל, "מתי אתה צריך לסמוך על תחושות הבטן שלך?" קליין הגיב: "לעולם לא", וטוען כי על מנהיגים להעריך במודע ובמכוון את תחושת הבטן שלהם ולשלוט בתהליך קבלת ההחלטות. כהנמן טוען שכאשר מנהיגים נמצאים בלחץ זמן במהלך קבלת החלטה, הם צריכים לשים לב לאינטואיציה שלהם, אך הם מוסיפים כי ביטחון יתר באינטואיציה יכול להיות מקור ליצירת אשליות. אינטואיציה אמינה יותר בתנאים יציבים ומובנים, אך עלולה להיות בלתי מהימנה בתנאים משתנים וסוערים. 
כהנמן גם מזהיר מנהיגים מלסמוך על אינטואיציה של "מומחים", אלא אם אותם מומחים התמודדו עם מצבים דומים רבים בעבר.

הורד חינם את החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

היכולת הקוגניטיבית מוגבלת
בפרסום אחר, מדענים טענו כי קבלת החלטות יעילה, מודעת דורשת משאבים קוגניטיביים, ומכיוון שהחלטות מורכבות יותר ויותר מציבים עומס הולך וגובר על משאבים אלו, איכות ההחלטות שלנו יורדת ככל שמורכבות ההחלטות גדלה. 
בקיצור, החלטות מורכבות מדלדלות את הכוחות הקוגניטיביים שלנו.

אינטואיציה לא דורשת משאבים
החוקרים טוענים שקבלת החלטות לא-מודעת, באינטואיציה או אינסטינקט, אינה דורשת משאבים קוגניטיביים, ולכן מורכבות המשימות אינה פוגעת ביעילותה. המסקנה האנטי-אינטואיטיבית לכאורה היא שלמרות שהחלטות פשוטות משופרות על ידי מחשבה מודעת, ההפך הוא הנכון לגבי חשיבה על בעיות מורכבות. 
שתי שאלות רלוונטיות הן: מה מגדיר החלטה מורכבת ומה מייצג תוצאה טובה? מחקרים של טום טיילר על מערכת המשפט הפלילי מראים כי אנשים מעריכים פחות את התוצאות של מערכת המשפט, אלא רואים במשפט הזדמנות לראות את הצדק נעשה. כך שאיכות התוצאה היא עניין של פרספקטיבה.

קיימת השפעת למגדר
מחקר חדש של פסיכולוגים מאוניברסיטת וורוויק טוען שמגדר משחק תפקיד בקבלת החלטות. הם טוענים כי כיוון שגברים ונשים תופסים את העולם בצורה אחרת, הם מקבלים החלטות אחרת. לדברי החוקרים, גברים מארגנים את עולמם לקטגוריות נבחרות של "שחור ולבן", ואילו נשים רואות דברים כמצבים מותנים יותר ובגוני אפור. 
באופן מסורתי, תרבויות תגמלו גברים על היותם החלטיים ופרואקטיביים, בעוד שנשים תוגמלו על התחברות יותר טובה לקבוצה, ופיתוח התחשבות ומחוברות ניכרת להשקפותיהם וצרכיהם של אחרים.

קיימת השפעה של המצב הנפשי
מחקר שנערך על ידי מדעני מוח מאוניברסיטת ייל ומאוניברסיטת קולומביה, הגיע למסקנות הבאות בנוגע לקבלת החלטות:
- הרגשות שלנו משפיעים על כל ההחלטות שלנו
- ברוב ההחלטות מעורבים פרס או תגמול שאנחנו מקבלים
- קבלת החלטות גרועה יכולה להיות תוצאה של השפעת מצבים רגשיים שליליים כגון חרדה
- בניגוד למה שרובנו רוצים להאמין, קבלת החלטות עשויה להיות תהליך מטופל במידה רבה על ידי פעילות נפשית לא מודעת. 

מחליטים טוב יותר בתת מודע ובאינסטינקט
במחקר שנערך על ידי מדענים ממכון מקס פלנק למדעי האדם והמוח בלייפציג, בשיתוף עם בית החולים האוניברסיטאי "Charité" ומרכז ברנשטיין לחקר המוח של מדעי המוח בברלין, החוקרים השתמשו בסורק מוח כדי לחקור מה קורה במוח האנושי ממש לפני קבלת החלטה. 
"תהליכים רבים במוח מתרחשים באופן אוטומטי וללא מעורבות של התודעה שלנו, דבר המאפשר למוחנו לא להיות עמוס מידי ממשימות שגרתיות פשוטות, אך כאשר מדובר בהכרעות אנו נוטים להניח שהם נעשים על ידי התודעה שלנו".

אלכס פוגט, פרופסור למדעי המוח והמדעים הקוגניטיביים באוניברסיטת רוצ'סטר, הראה שאנשים אכן מקבלים החלטות אופטימליות, אבל רק כאשר המוח הלא מודע שלהם עושה את הבחירה. "הרבה מחקר מוקדם בתחום זה היה על קבלת החלטות מודעות, אבל רוב ההחלטות שאנו עושים אינן מבוססות על היגיון מודע", אומר פוגט. 
"אתה לא מחליט במודע לעצור באור אדום או לנווט סביב מכשול בדרך, ברגע שהתחלנו להסתכל על ההחלטות שהמוח שלנו עושה ללא ידיעתנו, גילינו שכמעט תמיד מגיעים להחלטה הנכונה, בהתחשב במידע הזמין".

מחקר של ג'וזף מיקלס, סם מגליו, אנדרו ריד ולי קפלוביץ, שפורסם בכתב העת "רגש", תומך בכוחם של אינסטינקטים בקבלת החלטות מהירות. הם נתנו לנחקרים בניסוי לבצע סדרה מורכבת של החלטות מסוגים שונים, עם הוראה אם ​​ללכת על אינסטינקט תחושת הבטן, או לנתח ולהחליט על בסיס מידע. בסיכום, הם מצאו כי קבלת החלטות באמצעות הרגשות הובילה לתוצאות טובות יותר.

מדענית המוח ג'ונה לרר, מחברת How We Decide, מציינת שאנשים שחווים נזק למרכזים הרגשיים של המוח שלהם אינם מסוגלים לקבל החלטות. לרר טוענת שיש נקודה מיטבית בין ההיגיון והרגש שמקבלת  את ההחלטות הטובות ביותר.

אולי יעניין אותך לקרוא: כמה שווה העסק שלך?

צריך כוח רצון כדי להימנע ממשברים
רוי באומייסטר, פסיכולוג חברתי באוניברסיטת פלורידה, ומחבר הספר, Willpower, טוען כי כוח הרצון משחק תפקיד בכל ההחלטות שלנו, וכי רמת כוח הרצון משתנה. 
ביקשו מאנשים, במחקר של מעל מיליון נשאלים, לנקוב בתכונות שמאפיינות אותם. האנשים ציינו לעתים קרובות ביותר דברים כמו כנות, חמלה, הומור, אומץ וכד'. באופן מפתיע, שליטה עצמית או כוח רצון היו בין האחרונים בשכיחות המעלות שצוינו.

לאנשים המצליחים ביותר, טוען באומייסטר, אין כוח רצון חזק במיוחד בעת קבלת החלטות. במקום זאת, הם משמרים את כוח הרצון שלהם לפיתוח הרגלים ושגרה, וכך הם מפחיתים את כמות הלחץ בחייהם. 
הוא אומר שהאנשים האלה משתמשים בשליטה עצמית שלהם או בכוח הרצון שלהם, לא בכדי לעבור משברים, אלא כדי להימנע מהם. אנשים מצליחים מקבלים החלטות חשובות לפני תחילת העייפות. 
סטיבן פינקר, מדען קוגניטיבי בעל שם עולמי בהרווארד, טוען במאמר ב"ניו יורק טיימס ", שבדק את עבודתו של באומיסטר: "יחד עם האינטליגנציה, שליטה העצמית מתבררת כמנבא הטוב ביותר לחיים מוצלחים ומספקים".

עומס מידע גורם לטעויות
אנג'ליקה דימוקה, מנהלת המרכז לקביעת החלטות עצביות באוניברסיטת טמפל, ערכה מחקרים כדי לבדוק מה קורה כאשר יכולות קבלת ההחלטות של אנשים מועמסת באופן מוגזם. היא מצאה שתפקוד קליפת המוח הקדם-רציונלית וההגיונית, ירד כאשר היא נעשתה עמוסה במידע וכתוצאה מכך, נבדקים בניסויים שלה החלו לעשות טעויות מטופשות ובחירות רעות. "עם יותר מידי מידע", אומרת דימוקה, "ההחלטות של אנשים פחות הגיוניות".

אנו נותנים משקל מאוד גדול לקבלת החלטות על בסיס מידע, ומושקעים באמונה שבדיקת נאותות קפדנית תביא לנו תוצאות טובות. אך המבול של מידע שאנו מקבלים כיום באתרי אינטרנט ורשתות מדיה חברתית, יכול בהחלט להעמיס על הפונקציות הקוגניטיביות שלנו. 
שיינה אינגר מאוניברסיטת קולומביה ומחברת הספר "אמנות הבחירה", בחנה את ההשפעה של מידע נוסף על אנשים שקיבלו החלטות בנוגע להשקעה. היא טוענת כי "למרות שאנו אומרים שאנחנו מעדיפים מידע נוסף, למעשה, תוספת המידע יכולה להתיש".

"יש השפעה חזקה לסדר קבלת מידע בקבלת החלטות", אומר הכלכלן ההתנהגותי, ג'רוג 'לוונשטיין מאוניברסיטת קרנגי מלון, "אנחנו נותנים הרבה תשומת לב למידע האחרון שקיבלנו, ומזניחים את המידע שקדם".

אולי יעניין אותך לקרוא: רגשות שמשבשים החלטות כלכליות

אז איך נכון לקבל החלטות טובות, בין אם אנחנו מנכ"לים או לא?
- התמודד עם אימיילים וטקסטים בקבוצות ובמועדים מוגדרים, במקום בזמן אמת. כך תפתח חוסן ושליטה.
- הימנע מהמחשבה כי החלטה מחייבת אותך לבחון ולהעריך כמויות רבות של מידע מורכב, אלא קבל החלטות בצורה שיטתית ומודעת. אם נדרש, תן לעצמך מועד מוגדר בו עליך להחליט.
- תן לתת מודע שלך להשתתף בהחלטה על ידי הסרת עצמך משטף המידע והרעש. מצא דרכים להשקיט את עצמך לפני רגע קבלת ההחלטה.
- למד להשתמש ברגשות שלך באופן פרודוקטיבי בקבלת ההחלטות שלך. בעיקר, היה שלם עם עצמך, ללא אפשרות לחרטה.

רוצים ליישם בעסק?
אוכל לסייע.
צרו קשר בהקדם!

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

פיצוח קוד המנהיגות: 10 תכונות להצלחה!

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"