לעצב את הארגון כך שיביא הצלחה


"אתה יכול לעצב וליצור את המקום הנפלא ביותר עלי אדמות.  אך נדרשים אנשים כדי לגרום לכך לקרות" - וולט דיסני

רצוי לעצב את הארגון כך שיפעל בעלויות נמוכות, אך יהיה בעל גמישות וכוחות כדי להניע צמיחה ולחזק  ביצועים לטווח קצר, תוך כדי דאגה לבריאות ארגונית ארוכת טווח.
בתהליך עיצוב ארגוני, לא מסתפקים ביצירת "עץ ארגוני", אלא נדרש להגדיר זכויות החלטה, כלים לפעולה ותיעוד חשבונאי, עקרונות וכלים לניהול, ופתיחת כל הקישורים הנדרשים בתוך הארגון, ומהארגון כלפי חוץ. העיצוב הארגוני צריך לסייע ללקוחות ולעובדים לנהל את התהליכים המורכבים באופן יעיל ונעים וגם לקחת בחשבון התנהלות בכפר הגלובלי הקטן, כדי להבטיח ביצועים מתמשכים.

עיצוב הארגון בקפידה
יש להעריך את נקודות החוזק והחולשה של הארגון ולעצב מבנה חדש וחזק יותר, בו מגבירים את השפעת החוזקות ויוצרים כלים לכפות על החולשות. בהערכת המצב הנוכחי, כלי האבחון שלנו מדגישים תחומים בהם הארגון מציג אתגרים, העשויים להימצא במבנהו, בקשריו או בתרבותו, ומסייע בהגדרת קריטריונים המנחים את תהליך התכנון. בתכנון עצמו, בדיקות העיצוב שלנו מסייעות ללקוחות לבצע בחירות על שאלות קריטיות כגון מבנה יחידה עסקית אופטימלית; תפקידו של המרכז הארגוני והשירותים המשותפים; ויכולות הדרושות לתפקידים מרכזיים.

אולי יעניין אותך לקרוא: היתרון המדהים של מנכ”ל חסכן

קישור הארגון לאסטרטגיה ולמימוש הערך

על העיצוב להתמקד על פי ההתייחסות הניהולית לסדרי העדיפויות האסטרטגיים ולפעולות הקריטיות של כל יחידה עסקית, אזור גאוגרפי או מוצר, בין אם מדובר בהרחבה בינלאומית, בצמצום עלויות או בצמיחה באמצעות רכישות. עיצוב ארגוני מכוון למיקוד פעולות עובדי הארגון לאסטרטגיה, ובכך למנוע בזבוז משאבים ולהעצים את יצירת הערך.

מיקוד ההנהלה על יצירת ערך

בארגונים היררכיים קיימת סכנת ניתוק בין הבכירים לבין עובדי הקו, בתפעול, בייצור ובשירות. חוסר הקשר, עקב ריבוי רבדים והעדר תקשורת דו-סיטרית ישירה, גורמות לכך שפעולות ההנהלה הבכירה אינם תמיד מכוונות ליצירת ערך באופן שמסונכרן עם אלו שקרובים יותר לתוצר וללקוח.  עיצוב הארגון צריך להתגבר על זה וליצור כלים לתקשורת ולסנכרון כלל ארגוני.

להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

התאמת משאבים לביצועים

תהליכי הניהול והקצעת המשאבים בארגון צריכים לספק לצוותים וליחידות העסקיות כלים ומשאבים נאותים בכדי לעמוד במטרות וביעדים שמוקצות להם. ארגונים רבים מתקשים לעשות זאת עקב מאבקי כוחות, או החלטות שרירותיות. תהליכים ארגוניים מסודרים של זיהוי צרכים והקצעת משאבים יביאו ליעילות גבוהה יותר, עמידה טובה יותר ביעדים ולהחזר משופר על ההון.

עידוד שיתוף פעולה ארגוני
שיתוף פעולה כלל ארגוני כולל היחידות העסקיות, תפעול, שיווק, פיתוח מוצרים, וכד', עשוי לעודד את היצירה של ערך עצום. צריך לאתר ולחזק את העברות המידע והשיתוף הלא פורמליות שבאמצעותן הארגון פועל באופן מלוכד ואותנטי. בנוסף, יש לחזק את יכולת הארגון לשמר מידע ולחלוק אותו בין כל אלו שעשויים ליהנות ממנו ליצור ממנו ערך.

אולי יעניין אותך לקרוא: היתרונות בריסוק היררכיה

להתמודד עם מורכבות

תכנון ארגוני יעיל חייב להסיר מורכבות היוצרת עלות מיותרת וחיכוך ארגוני, ולתעל את מה שנותר לעובדים הערוכים לטפל בו. חוסר בהירות תפקידים או תהליכים גרועים, עלולים לפגוע ביעילות. חברות שמדגישות פיתוח ויישום תהליכים טובים במיוחד מייצרות ערך ורווחיות משמעותיות לאורך שנים רבות.

לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצ/י כאן


ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


לערוץ הסרטונים ב YouTube   לחצ/י כאן


לייעוץ, מנטוריג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ובכירים - לחצ/י: סטרטגו 360  

שלח/י לי אימייל לקשר מהיר לחצ/י כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח