השפעת תרבות ארגונית על פריון העסק


"תרבות היא פסגת הערכים" - סימון דה ביובר

תרבות ארגונית אינה רק עניין של חברות גדולות. בכל ארגון בו יותר מ-3 אנשים מתפתחת תרבות ארגונית כולל התנהגויות משותפות, שפה משותפת, התייחסות אחידה למקרים שונים וכו'.

לא פורמלית ומאחורי הקלעים
תרבות ארגונית היא אתוס. זו השתקפות נורמות ההתנהגות שמציגים רוב העובדים, לעיתים קרובות, בא לידי ביטוי דווקא בהתנהגויות הלא פורמליות ובנושים עליהם לא קיימים נהלים או פיקוח. בתרבות ארגונית טובה, התקשורת הלא פורמלית היא חיובית ומחזקת. בתרבויות ארגוניות שליליות, למרות התנהגות פורמלית תקינה, ההתנהגות הלא פורמלית שלילית ומחלישה, ולעיתים פוגענית כלפי חלק מהעובדים.

פרק נוסף שיעניין אותך: מה נדרש לעובדים כדי להרגיש לגמרי מחוברים

שיקוף סגנון הניהול
תרבות ארגונית משקפת את סגנון הניהול של העסק. כשההנחיה מהבעלים או המנכ"ל היא "בצע את הוראותיי" ולא "עשה כפי שאני עושה", התרבות הארגונית עשויה להתפתח להיות שלילית. התרבות הארגונית השלילית מתבטאות בכך שעובדים מטילים ספק בהצדקת פעולה על פי הנחיית המנהל, ולעיתים מתקיימת התעלמות מכוונת מההוראות. למשל, אם המנהל נוטה להתחיל הרבה פעילויות ולא לסיימם, או למשוך לכיוונים חדשים ושונים לעיתים תכופות, גם העובדים ירשו זאת לעצמם, ובכך יגרמו לבזבוז רב ומתמשך של משאבים, ללא תוצאות.

התייחסות אחידה לעובדים
יחס לא אחיד לעובדים עשוי לגרום לכעסים ומירמור ולהשתרש במשך הזמן בתרבות הארגונית. עובד שאינו מתפקד טוב, אינו משקיע ואינו מגיע לתוצאות, לא יכול לקבל תגמול והכרה זהה לזו של הכוכבים והמצטיינים. גם יחס שונה על פי מציאת חן, סימפטיה, מראה חיצוני או כריזמה היא טעות ניהולית שיכולות להיות לה תוצאות מאוד שליליות.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

מנהיגות עם חזון ופתיחות
מנהיגות עם חזון, שפועלת לקידום העסק תוך שיתוף כלל העובדים, עם פתיחות לדעות ורעיונות של כולם, יוצרת אווירת התרגשות של עשייה. כשעובדים יודעים מה המטרות של הארגון ואיך הם יכולים לתרום להגשמתם, הם להוטים לתרום ולהיות חלק מההצלחה. התקשורת משתפרת והעובדים משתדלים לחקות את התנהגות ונקודת המבט של המנהיגים והמצטיינים. באווירה כזו, עובדים תומכים אחד בשני ועבודת צוות הופכת להיות בלב הארגון. הפריון לשעת עבודה וההחזר על ההון משתפרים מאוד, ולעסק נוצרים משאבים לתגמל את העובדים באופן מספק, כולל תגמול עודף על הצלחות וביצועים.

פרק נוסף שיעניין אותך: 10 טריקים פסיכולוגיים ליצירת השפעה

שינוי התרבות הארגונית
ניתן לשנות תרבות ארגונית בהדרגה ועם מחויבות והתמדה. תהליך כזה יפגוש התנגדות פנים ארגונית, ויש מקרים בהם אנשים מסוימים יצטרכו לסיים את תפקידם בארגון. התהליך מתחיל בראש הארגון, בבעלים ובמנכ"ל, שצריכים לתת את הטון ולנהוג בדרך נכונה באופן קבוע וממושך, עד שמתרחש השינוי. המנהיגים צריכים הדרכה וליווי, כשהם משנים במידה רבה את תפיסותיהם, את התנהגותם ואת הרגליהם. לפעמים, האנשים הקיימים אינם מצליחים לראות את הצורך בשינוי או שאינם מצליחים ליישם, ובמקרים כאלו יש לשקול את החלפתם. במקרה כזה, יש לאתר ולשכור מנהיג, עם התכונות הנכונות ליצירת השינוי, ולא רק מנהל.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני
לאימייל: לחצו כאן

למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן
התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן
עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן
עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן
עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן
ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"