ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24




"שמור על חברייך לחברות, אך עבוד עם המוכשרים ובעלי היכולות" - רוברט גרין


ב-1998 פרסם רוברט גרין Robert Greene את ספרו, כוח 48 החוקים The 48 Laws of Power. בספר מתוארים חוקים שמלמדים את הקורא כיצד לצבור כוח, לשמר אותו, להשתמש בו ולהתגונן מפני בעלי כוח אחרים, שחזקים מהם ושעלולים לאמלל את חייהם.

גרין ניזון ממידע על פסיכולוגיה, סוציולוגיה, טכניקות ניהול ומשא ומתן ומדעי המדינה, ועל כתביהם של כמה מהוגי הדעות המשפיעים ביותר בהיסטוריה, כגון,
ניקולו מקיאוולי
סון טזו
קרל פון קלאוזביץ

הוא מבודד מתוך הגותם את הנקודות החשובות ביותר והקשורות לצבירת כוח והשימוש בו. הספר הופיע בראש רשימות רבי המכר בתחום השיפור העצמי, במשך למעלה מעשור.

אני נתקל שוב ושוב בקריירה ובתהליכי ייעוץ בחברות, באנשים שיכולים להיות בעלי כוח והשפעה רבה בארגון ובקריירה ועושים טעויות שלא מאפשרים להם להתממש.
קורה גם הפוך. שאנשים שאין להם את הניסיון או התפקיד, ועדיין מצליחים לצבור כוח רב ולהשתמש בו ליצירת השפעה. לרוב הם בעצמם לא מבינים איך זה קורה.
אז כדאי להתבונן באחרים ובעצמנו, ולנסות ליישם.

48 החוקים, יסייעו לך להבין משחקי כוח, לזהות אותם מתרחשים או להשתתף בהם באופן מושכל. תוכלו לזהות את הטקטיקות וההתנהגויות אצל פוליטיקאים, עובדים ומנהלים ואפילו בנסיבות חברתיות.

אפשר לקרוא את חוקי הכוח של 48 כחוברת ההדרכה של הממזריות והתחמנות, אך גרין העיד שכתב את הספר כדי לחשוף את הטריקים המלוכלכים של המנהלים בהם נתקל בתקופה בה עבד בעבודה מפרכת כתסריטאי הוליוודי. "הרגשתי כמו ילד שחושף את מה שהוריו מתככים וצוחק על זה", הוא אמר. "מסיתים את הווילון ומאפשרים לאנשים לראות את הקוסם מארץ עוץ".

אם אתם עובדים בחברה גדולה, כנראה פגשתם אנשים שעושים את רוב הדברים שברשימה. אך, האם אתם אוהבים את האדם הזה, שתמיד מדלג על פגישות למרות שהם נדרשים שם?
מה עם האדם שמציב חזית שקרית, מתנהג באופן נדיב שנראה ישר מול בוסים או כשאין לזה עלות, אבל אז מתנהג בקרירות מאוד כאשר אתם צריכים אותו?
מה עם הבחורה שצועדת כאילו היא מתנת אלוהים לחברה, אבל רק לעתים נדירות מביאה את עצמה כאשר זה באמת נחוץ?

הספר מסביר את ההיגיון ואת הלך הרוח של אנשים שמשחקים משחקים כאלה וכיצד המשחקים עוזרים להם לקבל כוח.


לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל לחצו כאן

1. לעולם אל תראו עליונות על הממונים עליכם
הקפד לגרום לאלה שמעליך להרגיש נוח יותר. במאמץ לרצות או להרשים אותם, אל תלך רחוק מדי בהצגת הכישרון שלך או שאתה תגרום לפחד וחוסר ביטחון שלהם. דאג שהממונים עליך ייראו מבריקים יותר מהמתחרים שלהם והם יובילו אתכם לרמות חדשות של כוח.

2. לעולם אל תבטחו בחברים יתר על המידה, למדו כיצד לנצל אויבים ולהפוך אותם לחברים
חברייך עשויים לבגוד בך מהר מהצפוי, שכן קנאה מתעוררת בקלות. חברים שהענקת להם כוח גם הופכים למפונקים ועריצים. אבל אם תשכור אויב לשעבר, הוא יהיה נאמן יותר מאשר חבר, כי יש לו יותר צורך להוכיח את עצמו. למעשה, עליך לפחד מחברים יותר מאשר מאויבים. אם אין לך אויבים, מצא דרך ליצור כמה.

3. הסתירו את כוונותיכם
שמור על אנשים בחוסר איזון, בחשכה, בכך שאף פעם לא תחשוף את המטרה מאחורי הפעולות שלך. אם אין להם רמז מה המטרה הסופית שלך, הם לא יכולים להכין הגנה או לגרום למכשולים. הדרך אותם לכיוון השביל הלא נכון, עטף אותם בעשן, ועד שיבינו את הכוונות האמתיות שלך, יהיה מאוחר מדי.

4. אמרו תמיד פחות מהדרוש
כאשר אתה מנסה להרשים אנשים עם מילים, ככל שאתה אומר יותר, ומופיע באופן נפוץ יותר, כך אתה פחות בשליטה. גם אם אתה אומר משהו בנאלי, זה ייראה מקורי במידה ואתה גורם לזה להישמע מעורפל, ומעט סתום. אנשים רבי עוצמה מרשימים ומפחידים בכך שאומרים פחות. ככל שתאמר, כך גדל הסיכוי שתאמר משהו מטופש.

5. כל-כך הרבה תלוי במוניטין שלכם - שימרו עליו על כל צעד ושעל
מוניטין הוא אבן הפינה של כוח. מוניטין בלבד יכול להספיק לך בכדי להפחיד ולנצח; אך ברגע שהוא נפגע, אתה הופך לפגיע, והוא יותקף מכל הכיוונים. הפוך את המוניטין שלך לבלתי פגיע. תמיד היו ערניים לתקיפות פוטנציאליות ודאגו לסכל אותן לפני שהן קורות. בו בזמן, למד להחליש ולהרוס את האויבים שלך על ידי פתיחת חורים במוניטין שלהם. לאחר מכן המתן ותניח לדעת הקהל לפגוע בהם.


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית

6. משכו תשומת לב, בכל מחיר
כל דבר נשפט על פי הופעתו; מה שסמוי לא נספר או נחשב. לעולם אל תיתן לעצמך ללכת לאיבוד 
בקהל, אחרת, תהייה קבור בתהום הנשייה. תהייה בולט, בכל מחיר. הפוך עצמך למגנט של תשומת לב 
בהופעה גדולה ומרשימה, צבעונית, ומסתורית יותר מהמונים אחרים, החיוורים והמהוססים.

7. תנו לאחרים לעשות את העבודה עבורכם, אבל תמיד קחו לעצמכם את הקרדיט
השתמש בחכמה, ידע, ועבודת רגליים של אנשים אחרים כדי לקדם את המטרה שלך. לא רק בסיוע, כזה שיחסוך לך זמן יקר ואנרגיה, זה ייצור לך הילה אלוהית של יעילות ומהירות. בסופו של דבר העוזרים שלך יישכחו ואתה תיזכר לעולם. לעולם אל תעשה בעצמך את מה שאתה יכול לגרום לאחרים לעשות בשבילך.

8. עשו הכול כדי שאחרים יבואו אליכם - השתמשו בפיתיון אם הדבר הכרחי
כאשר אתה גורם לכך שאדם אחר ייאלץ לפעול, אתה זה שבשליטה. תמיד עדיף לגרום ליריב
 לבוא אליך, ולנטוש את תכניותיו בתהליך. פתה אותו בהתקפה מדהימה, או בסיכוי לקבלת יתרון או הטבה. כך אתה זה שמחזיק בקלפים.

9. נצחו באמצעות מעשים, ולעולם לא בוויכוחים
כל  פעם שאתה חושב שהצלחת לנצח בוויכוח, זה 
ניצחון רגעי, והוא למעשה ניצחון פירי: הטינה והרצון לנתח אותך, שאתה מעורר בוויכוח הם חזקים ונמשכים זמן רב יותר מכל שינוי דעת רגעי. הרבה יותר חזק, לגרום לאחרים להסכים איתך דרך הפעולות שלך, בלי לומר מילה. ליצור עובדות בשטח, לא להסביר.

10. אל תתחברו לאומללים ולחסרי מזל
אתה יכול למות ממצבי הרוח והנפש של המיוסרים נפשית, רואי השחורות, האומללים והמדכאים. הם מזהמים לך את המזל והחשיבה כמו מחלות. אתה עלול להרגיש שאתה עוזר לאיש טובע אבל אתה רק מזרז את האסון של עצמך. לפעמים מרוב שהם יוצרים נזק לעצמם; הם גם יוצרים נזק לך. התחבר למאושרים ברי מזל.

11. למדו ליצור תלות של אנשים בכם
כדי לשמור על עצמאותך עליך תמיד להיות נחוץ ונדרש. ככל שאתה זה שעליו אחרים מסתמכים, כך גדל החופש שיש לך. גרום לאנשים לסמוך עליך בנוגע לאושר ושגשוג שלהם, ואין לך מה לחשוש. לעולם אל תלמד אותם מספיק כדי שיוכלו לעשות בלעדיך.

12. השתמשו בכנות ונדיבות לב בסלקטיביות כדי לפרוק את נשקו של היריב
מהלך כנה אחד יכסה על עשרות מהלכים אנוכיים. מחוות מהלב של יושר ונדיבות מורידות  את ההגנות של האנשים החשדניים ביותר. כנות סלקטיבית שלך פותחת חור בשריון שלהם, לאחר מכן, אתה יכול לרמות ולטפל בהם כרצונך. סוס טרויאני שנעשה בו שימוש בזמן ישרת את אותה מטרה.


אולי יעניין אותך לקרוא: שיעורים במנהיגות מניקולו מקיאבלי

13. כשאתם מבקשים עזרה, פנו לאינטרס האישי של אנשים, ולעולם לא לרחמים או להכרת התודה שלהם
אם אתה צריך לפנות לבעל ברית לעזרה, אל תטרח להזכיר לו את הסיוע שלך בעבר ומעשים טובים שביצאת. הוא ימצא דרך להתעלם ממך. במקום זאת, חשוף משהו בבקשה שלך, או בברית שלך איתו, שיהנה ממנו, והדגש את זה מעבר לכל פרופורציה. הוא יגיב בהתלהבות כשהוא יראה שישיג משהו עבור עצמו.

14. העמידו פני חברים, פעלו כמרגלים
מודיעין ומידע על היריב שלך היא קריטית. השתמש במרגלים לאסוף מידע בעל ערך שישאיר אותך צעד אחד קדימה. עוד יותר טוב: שחק את תפקיד המרגל בעצמך. במפגשים חברתיים מנומסים, למד וחקור. שאל שאלות עקיפות כדי לגרום לאנשים לחשוף את חולשותיהם ואת כוונותיהם.

15. כתשו את אויבכם עד דק
כל המנהיגים הגדולים מאז משה ידעו כי אויב חושש חייב להיות מרוסק לחלוטין. אם אחד נותר, לא משנה כמה בשקט הוא מתבשל ונוטר טינה, בסופו של דבר זה יפרוץ החוצה. אין לך ברירה, אלא לפעול בדרך של השמדה טוטלית. האויב יתאושש, ויבקש נקמה. לכן, למחוץ אותו, לא רק בגוף אלא גם ברוח.

16. היעדרותכם תגביר את הכבוד וההערכה כלפיכם
יותר מדי היצע גורם למחיר לרדת: ככל שאתה נראה ונשמע פחות, כך יותר מתרגשים כשאתה מופיע. אם כבר הקמת קבוצה שאתה גורם מרכזי בה, נסיגה זמנית ממנה תגרום לך להשפיע יותר, ולהיות עוד יותר נערץ. אתה חייב ללמוד מתי לעזוב. זו יצירת ערך באמצעות מחסור.

17. החזיקו אנשים במתח: טפחו אווירה שבה אתם לא-צפויים
בני אדם הם יצורים של הרגל עם צורך שאינו יודע שובע לראות את המוכר במעשים של אנשים אחרים. יכולת הניבוי של אנשים נותנת להם תחושה של שליטה. הפוך את השולחן: היה בכוונה בלתי צפוי. התנהגות אשר נראה כי אין בה עקביות או מטרה ישמר אותם מחוץ לאיזון, והם ינסו להסביר לעצמם את המהלכים שלך. בקיצוניות, אסטרטגיה זו עלולה להפחיד ולהרתיע.

18. אל תבנו מבצרים כדי להגן על עצמכם - הבידוד מסוכן
העולם מסוכן ואויבים נמצאים בכל מקום, כל אחד צריך לדאוג להגן על עצמו. מבצר נראה הדבר הבטוח ביותר. אבל הבידוד חושף אותך לסכנות יותר ממה שהוא מגן עליך מפני שמונע ממך מידע יקר, זה גורם לך לבלוט כמטרה קלה. מוטב להסתובב בין אנשים, למצוא בני ברית, ולהתערבב. כך אתה מוגן מפני האויבים שלך על ידי הקהל.

19. דעו עם מי יש לכם עסק - אל תפגעו באנשים הלא-נכונים
יש הרבה סוגים שונים של אנשים בעולם, ואתה אף פעם לא יכול להניח שכולם יגיבו על האסטרטגיות שלך באותו אופן. אפשר להונות או לתמרן לפינה אנשים מסוימים ובתגובה הם יבלו את שארית חייהם בחיפוש נקמה. הם זאבים בבגדים של כבשים. בחר את הקרבנות שלך ואת המתנגדים בזהירות, ולעולם לא להעליב או לרמות את האדם הלא נכון.

20. אל תתחייבו לאיש
הטיפש הוא זה שתמיד ממהר לבחור צד. אל תחייב את עצמך לצד או לגרום אחר אלא לעצמך. על ידי שמירת העצמאות שלך, אתה הופך לאדון של אחרים שמשחקים ביניהם, מה שהופך אותך למבוקש.

21. שחקו את הטיפש. כדי להתגבר על טיפש עליכם להיראות יותר טיפשים ממנו
אף אחד לא אוהב להרגיש טיפש יותר מאדם אחר. הטריק, אם כן, הוא לגרום לקרבנות שלך להרגיש חכמים ולא רק חכמים, אלא חכמים יותר ממך. לאחר שהם משוכנעים בכך, הם לעולם לא יחשדו כי ייתכן שיש מניעים נסתרים.

22. השתמשו בטקטיקת הכניעה: הפכו חולשה לכוח
כאשר אתה חלש, לעולם אל תילחם למען הכבוד, בחר במקום זאת להיכנע. כניעה נותנת לך זמן להתאושש, זמן להתעלל ולגרות את הכובש שלך, זמן לחכות שכוחו ידעך. אל תיתן לו את שביעות הרצון של הלחימה והניצחון, אלא היכנע אתה ראשון. על ידי סיבוב הלחי השנייה אתה מרתיח ומטריד אותו. הפוך את הכניעה לכלי של כוח.


אולי יעניין אותך לקרוא: אומנות המלחמה - סאן טזו, טיפים למנהיגות

23. רכזו את כוחותיכם
שמור על הכוחות שלך ואת האנרגיות על ידי שמירתם מרוכזים בנקודה האיתנה ביותר שלך. אתה מרוויח יותר על ידי מציאת מכרה עשיר וכרייה עמוקה יותר, מאשר על ידי מעבר ממכרה רדוד אחד לשני. ריכוז מאמצים מנצח התפזרות כל פעם. כאשר אתה מחפש מקורות כוח כדי לרומם אותך, מצא פטרון מפתח אחד, פרה שמנה אשר ייתן לך חלב במשך זמן רב.

24. שחקו את תפקיד איש החצר המושלם
איש החצר המושלם משגשג בעולם שבו הכל סובב סביב כוח וזריזות פוליטית. מי שמשתלט על אמנות הפעולה העקיפה, מחמיא, נשמע לממונים, ומפעיל כוח על אחרים באופן עקיף וחינני. למד ליישם את החוקים של החצר ולא תהיה שום מגבלה עד כמה אתה יכול להתקדם במעמדך.



אם אתם רוצים ליישם את העקרונות של "48 חוקי הכוח" בעסק או בקריירה, אני יכול לעזור.

אני מתמחה בסיוע לאנשים פרטיים ומנהלי עסקים לנווט במצבים של דינמיקת כוח מורכבת ולהגיע להצלחה מול אתגרים עסקיים.

צרו איתי קשר עוד היום כדי לקבוע פגישת ייעוץ ולהתחיל להפעיל עבורכם את האסטרטגיות הללו.
בואו נעבוד יחד כדי לעזור לכם להיות בשליטה בכוחות שסביבכם ולהשיג את המטרות שלכם.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


הערות, תובנות והתענינות בשירותי ייעוץ ומנטורינג

לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן



למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 



צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי