מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"


"לעבוד קשה עבור דבר שלא אכפת לנו ממנו, נקרא לחץ. לעבוד קשה עבור דבר שכן אכפת לנו ממנו, נקרא תשוקה" - סיימון סינק 


מודל מעגל הזהב, של סיימון סינק Simon Sinek's Golden Circle framework, הוא ניסיון להסביר מדוע אנשים וארגונים מסוימים מצליחים לתת השראה לאחרים ולבדל את עצמם בהצלחה, ואחרים לא.

תורת מדעי המוח, שעומדת מאחורי תיאוריית מעגל הזהב, היא שבני אדם מגיבים בצורה הטובה ביותר כאשר מסרים מתקשרים עם אותם חלקים במוחם השולטים ברגשות, בהתנהגות ובקבלת החלטות.

על פי המודל מתחילים ב-"למה", ומשם ממשיכים ל-"איך" ולבסוף מגיעים ל-"מה", שהוא החלק הקל והברור ביותר לרוב הארגונים.


אני פוגש בעלי עסקים ומנהלים שנראה שהם סגורים לגמרי בעניין וממוקדים באופן מאוד אפקטיבי, ואחרים שמתנהלים על פי הנדרש, אך ללא אותו מיקוד שמביא ללהט ופריצות דרך.

אלו הם דברים שאפשר וצריך לעבוד עליהם. בכל תהליך של שינוי והתפתחות, אישית וארגונית, זו השאלה הראשונה והחשובה מכולם. צעד ראשון בכל פרויקט ייעוץ או אימון מנהלים.


כל ארגון ועובד בארגון יודע מה עושים כדי לשמר על הפוזיציה והתפקיד. אבל רק חלק סגורים על איך עושים באופן שיודעים גם לעשות התאמות שמשדרגות את הביצועים.

ומעטים הם הארגונים והעובדים שיודעים מה המהות של הקיום הארגוני ויש להם סיבה בעלת משמעות ל-למה.


וזו הסיבה המובילה לכך שאנשים לא מרגישים מחוייבות רבה לארגון, או שמתחילים דברים ולא מצליחים להתמיד עד הגעה ליעד. זהו הדבר החשוב שבעלי עסקים ומנהלים נמנעים מלטפל בו כמו שצריך.

ועכשיו נעמיק.


החשיבות עבור ניהול עסקים וקריירה

מודל "התחל עם למה" של סיימון סינק מדגישה את החשיבות של זיהוי המטרה או האמונה שמניעים ארגון או אדם. על ידי הבנת "למה" הם עושים את מה שהם עושים, עסקים ואנשים יכולים לקבל החלטות טובות יותר, לתקשר בצורה יעילה יותר ולבנות מערכות יחסים חזקות יותר. הנה כמה יתרונות ספציפיים של יישום תיאוריה זו לניהול עסקי וניהול קריירה:

שיפור בהירות המטרה: זיהוי ותקשורת ה"למה" מאחורי מה שעסק או אדם עושים יכולים לספק מטרה ברורה ומשכנעת המניעה עובדים, לקוחות ובעלי עניין. זה יכול להוביל למעורבות ומחויבות מוגברת.

קבלת החלטות טובה יותר: כאשר עסקים ואנשים פרטיים מבינים את ה"למה" שלהם, הם יכולים לקבל החלטות המתואמות עם המטרה והערכים שלהם. זה יכול לעזור להם לתעדף ולהתמקד במה שחשוב באמת, במקום להיות מוסחת על ידי מטרות או מגמות קצרות טווח.

קשרים חזקים יותר: על ידי העברת ה"למה" שלהם בצורה ברורה ועקבית, עסקים ואנשים יכולים לבנות אמון ונאמנות עם לקוחות, עמיתים ושותפים. זה יכול להוביל ליחסים משמעותיים וברי קיימא יותר.

חדשנות משופרת: על ידי התחלה ב"למה", עסקים ויחידים יכולים לנצל את היצירתיות שלהם ולהמציא רעיונות חדשים המתואמים עם המטרה והערכים שלהם. זה יכול להוביל לפתרונות ומוצרים חדשניים העונים על הצרכים של הלקוחות ומחזיקי העניין שלהם.

שביעות רצון מוגברת בעבודה: כאשר אנשים מבינים את ה"למה" מאחורי עבודתם, סביר יותר שהם ירגישו תחושת מטרה והגשמה. זה יכול להוביל להגברת שביעות הרצון בעבודה, מוטיבציה ומעורבות.


פרק שיעניין אותך: בעל עסק, טכנאי, או מנהל ומשקיע


יתרונות מודל מעגל הזהב

למודל מעגל הזהב של סיימון סינק יש מספר יתרונות על פני שיטות אחרות של תקשורת ומנהיגות. יתרונות אלו כוללים:

  • התחברות רגשית לאנשים. כשאנשים מבינים את ה"למה" מאחורי משהו, סביר יותר שהם יהיו מחוברים אליו רגשית. הסיבה לכך היא שה"למה" נוגע לחלק במוח שאחראי על רגשות, כמו אמון ונאמנות.
  • יצירת תחושת מטרה. כשאנשים מבינים את ה"למה" מאחורי משהו, סביר יותר שהם ירגישו תחושת מטרה בעבודה שלהם. הסיבה לכך היא שהם יודעים שהם עובדים לקראת משהו שהוא גדול מהם.
  • בניית אמון. כשאנשים מבינים את ה"למה" מאחורי משהו, סביר יותר שהם יבטחו באדם או בארגון שמתקשרים אותו. הסיבה לכך היא שהם יודעים שהאדם או הארגון נלהבים ממה שהם עושים ושטובת ליבם היא.
  • מעורר השראה לפעולה. כאשר אנשים מבינים את ה"למה" מאחורי משהו, סביר יותר שהם יקבלו השראה לנקוט בפעולה. הסיבה לכך היא שהם יודעים שהם חלק ממשהו גדול מהם ושהמעשים שלהם יכולים לעשות שינוי.

בנוסף ליתרונות אלו, מסגרת מעגל הזהב היא גם פשוטה וקלה להבנה. זה הופך אותו לכלי בעל ערך לתקשורת עם אנשים מכל רמות ההבנה.


התחל עם למה

סיימון סינק מסביר שה-"למה" שעבורו פועלים הוא כנראה המסר החשוב ביותר שארגון או אדם יכולים לתקשר מכיוון שזה מה שמעורר אחרים לפעולה. לא סתם חברות הייטק טוענות שהן מנסות לשפר את העולם.

כשמנהלי הארגון מתחילים עם מענה לשאלה, "אנחנו כל כך מתאמצים לעשות את זה", הם מסבירים את המטרה של הפעילות, המאמץ ונטילת הסיכונים ואת הסיבה שעבורה העסק קיים ועבורה אנשי הצוות מתנהגים כפי שמתנהגים. התיאוריה של סיימון סינק היא שתקשורת מוצלחת של התשוקה מאחורי ה-"למה" היא דרך לתקשר עם האזור המתאים במוח של המאזין, המוח הלימבי. זה החלק במוח שלנו שמעבד רגשות כמו אמון ונאמנות וגם קבלת החלטות.

ניסוח מוצלח של ה-"למה" של העסק היא דרך מאוד משפיעה לתקשר לעובדים, לצוות וללקוחות, להגדיר את הצעת הערך הספציפית של העסק ולעורר אותם לפעול ביחד למען המטרה. התיאוריה של סינק היא שתקשורת של ה-"למה" משפיעה על התנהגות. לכן מודל מעגל הזהב נחשב לתיאוריית מנהיגות משפיעה. 

ה-"למה" הוא הבסיס להצעת ערך חזקה שתבדיל את המותג שלך מאחרים. זהו גם הקטליזטור לכך שחברי הצוות מרגישים שפועלים למען דברים שגדולים יותר מתועלתם האישית.

האם אתם פועלים למען עולם טוב יותר? מאפשרים לאנשים משהו שהם חולמים עליו? פותרים בעיה שמטרידה רבים? האם מישהו מהלקוחות יפסיד מזה שתחדלו להתקיים?



להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


איך

הדברים שמרכיבים את ה-"איך" של הארגון עשויים לכלול החוזקות והערכים שמרגישים שמבדלים ומחזקים את עמידתו את העסק מהמתחרים.

האיך כולל את הציוד, ההכשרות, הידע, המערכות, התהליכים, הבקרות, הדו"חות, הישיבות, וכו' וכו' המאפשרות לעסק לממש את העבודה באופן החדשני, יצירתי, איכותי, אמין ויעיל.

ב-"איך" של הארגון מסתתר המתכון הסודי שגורם לעסק להיות ייחודי ולהצליח באופן מתמשך ויוצא דופן.

ביצירה ותקשור של ה-"איך" של הארגון, נוצר ה-די.אן.אי היחודי של העסק, והוא מתחבר למקומות דומים במוח כמו ה-"למה" ויוצר לצוות מוטיבציה וגאוות יחידה המגבירים נאמנות.


פרק שיעניין אותך: איך להפוך את העסק לשיטתי בחמישה שלבים


מה

קל למנהלים וגם לאחרים בעסק לבטא את ה-"מה" שהם עושים בעסק.

זה יכול להיות למשל מוצרים שחברה מוכרת או השירותים שהיא מציעה ללקוחות. עבור עובד ספציפי, התפקיד בעבודה, או המשימות שמבצע. סינק טוען שה-"מה" מתקשר רק עם הניאו-קורטקס, שהוא החלק במוח שלנו שרציונלי.

הטענה שלו היא שחלק זה של המוח הוא פחות פעיל בקבלת החלטות מאשר המוח הלימבי, הרגשי יותר, שהוא החלק שה-"למה" וה-"איך" מפעילים טוב יותר. לכן מנהלי עסקים וארגונים בולטים מצליחים לתקשר לצוות מדוע הם עושים את מה שהם עושים במקום להתמקד רק במה שהם עושים.

בקלות תשימו לב לכך במקום העבודה שלכם, שכמעט כל התקשורת עוסקת ב-"מה", יש מעט התייחסות ל-"איך", והרבה פעמים אין בכלל התיחסות ל-"למה".


דוגמא: מעגל הזהב למהנדס

דוגמה לאופן שבו ניתן להשתמש במסגרת מעגל הזהב של סיימון סינק כדי לתמוך בניהול הקריירה של מהנדס:

למה

  • אני רוצה להשתמש בכישורי ההנדסה שלי כדי להשפיע לטובה על העולם.
  • אני מאמין שניתן להשתמש בהנדסה כדי לפתור כמה מהבעיות הדוחקות ביותר העומדות בפני הפלנטה שלנו, כמו שינויי אקלים, עוני ומחלות.
  • אני רוצה להיות חלק מצוות שפועל כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר.

איך

  • אני מהנדס מיומן מאוד עם הבנה חזקה של עקרונות ושיטות עבודה הנדסיות.
  • אני גם חושב יצירתי ופותר בעיות.
  • אני נלהב להשתמש בכישורים שלי כדי לעשות שינוי בעולם.

מה

  • אני רוצה לעבוד בתפקיד שבו אוכל להשתמש בכישורי ההנדסה שלי כדי לפתור בעיות בעולם האמיתי.
  • אני מעוניין לעבוד בתחומי אנרגיה מתחדשת, פיתוח בר קיימא או טכנולוגיה רפואית.
  • אני גם פתוח לעבוד בתחומים אחרים שבהם אני יכול להשתמש בכישורים שלי כדי להשפיע לטובה על העולם.

על ידי התחלת ה"למה" שלהם, המהנדסים יכולים לזהות את ערכי הליבה והמניעים שמניעים אותם. זה יכול לעזור להם לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי מסלול הקריירה שלהם ולמצוא תפקידים המתאימים היטב לכישוריהם ולתחומי העניין שלהם.


דוגמא: מעגל הזהב למנהל עסק

בטח, הנה דוגמה לאופן שבו ניתן להשתמש במסגרת מעגל הזהב של סיימון סינק כדי לתמוך בתכנון האסטרטגי של מנהל עסקי:

למה

  • אנחנו רוצים ליצור חברה שנותנת השראה לאנשים לחיות חיים טובים יותר.
  • אנו מאמינים שלכולם מגיעה גישה למוצרים ושירותים איכותיים שהופכים את חייהם לקלים ומהנים יותר.
  • אנחנו רוצים להיות כוח לטובה בעולם ולהשפיע לטובה על חיי הלקוחות, העובדים והקהילות שלנו.

איך

  • נשיג זאת על ידי אספקת ללקוחותינו מוצרים ושירותים חדשניים שנועדו לענות על הצרכים שלהם.
  • ניצור מקום עבודה שבו עובדים מוערכים ומכבדים, ושבו הם יכולים לשגשג ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.
  • אנו נחזיר לקהילות שלנו על ידי תמיכה בארגוני צדקה וארגונים מקומיים.

מה

  • אנחנו נהיה ספק מוביל של מוצרים ושירותים חדשניים בתעשייה שלנו.
  • יהיה לנו עסק חזק ורווחי שיוצר ערך לבעלי המניות שלנו.
  • אנחנו נהיה חברה שידועה במחויבותה לאחריות חברתית ובהשפעה חיובית על העולם.

על ידי התחלת ה"למה" שלהם, מנהלי עסקים יכולים לזהות את ערכי הליבה והמניעים המניעים את הארגון שלהם. זה יכול לעזור להם לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי התוכנית האסטרטגית שלהם וליצור תוכנית המותאמת לערכים שלהם.


פרק שיעניין אותך: טיפים ליישום אסטרטגיה עסקית 


תוכנית ליישום בשלבים

הנה תכנית שלב אחר שלב ליישם את תיאוריית "התחל עם למה" של סיימון סינק בעסק:

הגדר את מטרת הארגון: התחל בזיהוי הסיבה הבסיסית לכך שהארגון שלך קיים מעבר להרוויח כסף. תחשוב על ההשפעה שאתה רוצה שתהיה לך על העולם, הבעיות שאתה רוצה לפתור או הערכים שאתה רוצה לקיים. כתוב הצהרת מטרה ברורה ותמציתית המשקפת את ה"למה" של הארגו.

תקשר את המטרה: לאחר שהגדרת את מטרת הארגון, חשוב לתקשר אותה בצורה ברורה ועקבית לצוות, ללקוחות ולבעלי העניין. ודא שכולם מבינים למה אתה עושה את מה שאתה עושה וכיצד זה מתיישב עם הערכים והיעדים של הארגון.

התאם את האסטרטגיה שלך למטרה: האסטרטגיה של הארגון שלך צריכה להיות מותאמת למטרה. ודא שהפעולות וההחלטות שאתה מקבל עולות בקנה אחד עם הצהרת המטרה.

הפוך את המטרה לבסיס התרבות: התרבות של הארגון שלך צריכה לשקף את המטרה. ודא שהעובדים מבינים ומגלמים את המטרה בעבודה היומיומית שלהם. חגגו והכירו בעובדים שמתאימים את פעולתם למטרה שלכם.

הערך את ההחלטות מול המטרה: בכל פעם שאתה מקבל החלטה, שאל את עצמך אם היא תואמת את המטרה. אם לא, ייתכן שתצטרך להעריך מחדש את ההחלטה או למצוא דרך ליישר אותה עם המטרה.

מדוד את ההצלחה מול המטרה: הגדר מדדים שמתואמים עם המטרה שלך והשתמש בהם כדי למדוד את הצלחתך. זה יעזור להישאר ממוקד במטרה ולהבטיח שאתה מתקדם לעבר המטרות.

בדוק שוב ושוב את המטרה: המטרה עשויה להתפתח עם הזמן, לכן חשוב לחזור ולחדד אותה באופן קבוע. ודא שהצהרת המטרה נשארת רלוונטית לארגון ומשקפת את הערכים והיעדים הנוכחיים.

על ידי ביצוע שלבים אלה, תוכל ליישם את תיאוריית "התחל עם למה" של סיימון סינק כמנהל עסקי וליצור ארגון הממוקד במטרה, בערכים ובמטרות.


אם אתם מעוניינים ליישם את תיאוריית "התחל עם למה" של סיימון סינק עבור העסק או הקריירה שלכם, אשמח לשמוע מכם.

אני יכול לעזור לך להגדיר את מטרת הארגון, ליישר את האסטרטגיה עם הערכים וליצור תרבות ארגונית המשקפת את המטרה שלך.

נעבוד יחד כדי להפוך את העסק שלכם למצליח ומשמעותי יותר. 

צרו איתי קשר עוד היום

.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח