תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן


"אדם יכול להשיל את עורו שבעים פעם, ועדיין לא יוכל לומר, זה אני!" - ניטשה


הספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" Thinking Fast and Slow, על פסיכולוגיה התנהגותית, התייחסות אנשים למידע וקבלת החלטות מאת דניאל כהנמן Daniel Kahneman, השאיר בי רושם רב. 

דניאל כהנמן הוא פסיכולוג ישראלי שזכה בפרס נובל ב-2002 בכלכלה. במידה רבה מחשיבים את כהנמן כאבי הכלכלה ההתנהגותית. 

בעיניי זה אחד הספרים החשובים והמכוננים לכל מי שעובד עם אנשים וצריך להבין איך הם מבינים מידע ומקבלים החלטות.

אלו דברים שאנחנו פוגשים ביומיום. עובדים, בעלי עסקים ומנהלים צריכים לבחון מידע ולקבל החלטות שיובילו לפעולות. וכל כך הרבה פעמים ההחלטה שגויה ביחס למידע.
אנשים חיים עם זה, כי בכל יום נחשפים להרבה מידע ומתקבלות הרבה החלטות. אבל ישנן החלטות גדולות ובעלות משמעות ארוכת טווח מידי פעם, וכדאי להבין איך המנגנון שלנו ושל אחרים עובד, בכדי לתת את תשומת הלב הנכונה, שתוביל למסקנה נכונה ופעולה נכונה ומועילה במיוחד.

הספר מכיל כמה מושגים חשובים מאוד בנוגע לאופן בו אנשים מקבלים החלטות. ניתן להבין מדוע בני אדם עושים שגיאות משמעותיות בשיפוט, וכיצד לחפש סימנים במצב של עצמנו, ולהבין שאנו ברגע בו הסיכוי שלנו לטעות הוא גבוה.

מערכות הבסיס

מערכת 1 ומערכת 2
יש לנו שתי מערכות חשיבה, מערכת 1 (חשיבה מהירה), ומערכת 2 (חשיבה איטית).
מערכת 1 היא דרך החשיבה וקבלת החלטות אינטואיטיבית, "תחושת בטן". במערכת זו נסמכים על ניסיון מסוים ובעיקר על המידע הנמצא מול עינינו באותו רגע. זו מערכת מהירה מאוד, חסכונית באנרגיה, אך מערבת קפיצה למסקנות.
מערכת 2 היא דרך אנליטית של "חשיבה ביקורתית" וניתוח מאורגן וכמותי. מערכת 2 עושה בחינה, פתרון בעיות מאורגן וניתוח.

פרק נוסף שיעניין אותך: בקבלת החלטות שכח ממבחן התוצאה

אנו מבלים את רוב זמננו במערכת 1
רובנו מזדהים עם חשיבה של מערכת 2. אנו רואים את עצמנו כבני אדם רציונליים, אנליטיים. לכן, אנו חושבים שאנו מבלים את רוב זמננו עוסקים בחשיבה של מערכת 2.

למעשה, אנחנו מבלים כמעט את כל חיי היומיום שלנו עוסקים במערכת 1 (חשיבה מהירה). רק אם אנו נתקלים במשהו בלתי צפוי, או אם נעשה מאמץ מודע, נעבור לחשוב במערכת 2 (חשיבה איטית). 

מערכת 1 פועלת באופן אוטומטי, מערכת 2 היא בדרך כלל במצב מנוחה, שבו רק חלק קטן מהקיבולת שלה מועסקת. מערכת 1 יוצרת ברציפות הצעות עבור מערכת 2: התרשמויות, אינטואיציות, כוונות ורגשות. 
אם המערכת תומכת במערכת 2, ההתרשמויות והאינטואיציות הופכות לאמונות, והדחפים הופכים לפעולות וולונטריות. 
כאשר הכל הולך בצורה חלקה, מערכת 2 מאמצת את ההצעות של מערכת 1 ללא שינוי. בדרך כלל אנו מאמינים להתרשמויות שלנו ופועלים על פי הרצונות שלנו, ובדרך כלל, זה בסדר.

להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית

צריך להפעיל את מערכת 2
"כאשר מערכת 1 מתקשה, מופעלת מערכת 2 כדי לתמוך בעיבוד מפורט יותר וספציפי שעשוי לפתור את הבעיה הנוכחית. מערכת 2 מגויסת כאשר מתעוררת שאלה שעבורה מערכת 1 אינה מציעה תשובה ... מערכת 2 מופעלת כאשר מתגלה אירוע שמפר את המודל של העולם שיצרנו ונגיש למערכת 1.
מערכת 1 יוצרת ברציפות התרשמויות, אינטואיציות, ושיפוט המבוסס על מה שאנו חשים. ברוב המקרים, אנחנו מסתפקים בלפעול על פי הרושם או אינטואיציה. מערכת 2 מעורבת כאשר אנו נתקלים במשהו בלתי צפוי שעבורו מערכת 1 לא יכול לבצע עיבוד באופן אוטומטי.

כשלים של מערכת 1
החשיבה במערכת 1 מנסה ליצור סיפור בר הבנה, ולעתים קרובות מובילה אותנו לקפוץ למסקנות.
בעוד מערכת 1 היא בדרך כלל מדויקת, ישנם מצבים שבהם היא עלולה לעשות שגיאות של הטיה. 
מערכת 1 עונה, לפעמים,  על שאלות קלות יותר מאילו שהיא נשאלת, ויש לה יכולת מועטה של לוגיקה וסטטיסטיקה.
יצירת הסיפור נעשית בהסתמכות על אסוציאציות וזיכרונות, התאמת דפוסים והנחות יסוד. 
מערכת 1 תיצור סיפור ברירת מחדל סביר, זה נוח לנו, גם אם הסיפור מבוסס על מידע שגוי.

מערכת 2 איטית ועצלה
כמה זה 13 כפול 27?
התשובה מתקבלת מהפעלת מערכת 2, ולרוב האנשים אין הרגל או רצון או מיומנות להפעיל אותה, רוב הזמן. האיטיות שלה מרגישה מעכבת, והיא לא שימושית לתגובה מיידית במצב חירום.
אנשים שנוטים להפעיל את מערכת 2 יותר נראים לנו איטיים יותר ומהססים ברגעים מסוימים, אך כנראה גם עושים פחות טעויות.

מה שאתה רואה הוא כל מה שיש
כהנמן כותב בהרחבה על תופעת האופן שבו אנשים קופצים למסקנות על סמך מידע מוגבל. או,  "מה שאתה רואה זה כל מה שיש". זה גורם לנו להתמקד במידע קיים ולהתעלם ממידע חסר. לכן, מערכת 1 יוצרת במהירות סיפור המבוסס על עדויות מוגבלות. ההופעות והאינטואיציות הללו יכולות להיות מאושרות על ידי מערכת 2 ולהפוך לערכים ואמונות עמוקים. התופעה יכולה לגרום למערכת 1 להסיק ולהמציא סיבות וכוונות, בין אם אלה סיבות או כוונות נכונות, או שלא.

יצירת הבנה שגויה
מערכת 1 מיומנת מאוד בצורה אחת של חשיבה, זיהוי באופן אוטומטי וללא מאמץ קשרים סיבתיים בין אירועים, גם כאשר הקשר מזויף או שגוי.
לכן אנשים קופצים למסקנות, מניחים כוונות רעות, נכנעים לדעות קדומות, סובלים מהטיות, ומקבלים תיאוריות קונספירציה. הם מתמקדים בראיות זמינות ומוגבלות, ולא עוצרים לחפש ראיות שחסרות. אנשים ממציאים סיפור בר הבנה, יחסים סיבתיים או כוונות בסיסיות. ואז מערכת 1 שלהם יוצרת במהירות פסק דין או רושם, אשר בתורו מקבל אישור ממערכת 2.

פרק נוסף שיעניין אותך: כיצד לקבל החלטות טובות יותר? – תגליות החוקרים

טיפים שימושיים


העברת מסר בכתב
מסר צריך להיות בולט, קל לקריאה, כתוב בתמצות וקל להבנה. עדיף לכלול חרוז כדי להקל על זכירת המסר ולהגדיל את הסיכוי שיחזרו עליו. חזרתיות, אפילו חלקית, מזכירה את המסר ומגדילה אמינות באזני השומע, כל עוד לא סותרים "ידע" שהשומע משוכנע בו.

החלפת שאלות
כשמעמידים לפני אנשים שאלה סבוכה או קשה מידי, הם יחליפו אותה בשאלה אחרת שמתייחסת לאותו רגש או דוגמת חיים אסוציאטיבית. אם תרצו מאנשים תשובות לעניין, צריך לתת להם גם את המידע הנדרש למענה.

תיחול ועיגון
ניתן לגרום לאנשים להתחיל את החשיבה מנקודת מוצא מסוימת. למשל כשמוכרים מכריזים על מבצע הנחות, רוב האנשים לא שואלים את עצמם אם המחיר הראשוני "לפני הנחה" מוגזם.
לכן הראשון שמקבע נושא או מספר יגרום לאחרים לקחת אותו כנקודת ייחוס.

פירוט מגביר אמינות
אנשים יבחרו אפשרות פחות סבירה שיש לגביה יותר פירוט מאשר סבירה יותר שאין עליה פרטים. זאת כיוון שריבוי פירוט משמש כריבוי הצדקות לבחירה.

זחילה לתוחלת
אם לתופעה מסויימת ישנה הסתברות סטטיסטית בסיסית, לאורך זמן הממוצע יזחול לכיוונה. כך בבחירת מסלולי השקעה, הסיכוי להצליח בעסק, מיזם או מקצוע, הסיכוי לתאונות והסיכוי לאירוע חיובי במיוחד.
למרות שאנשים ייחסו לעצמם ולאחרים ייחודיות בכישרון, מזל, תחושת בטן, וכד', תוצאות המעשים שלהם בפועל יושפעו מאוד מההתפלגות הסטטיסטית.

פרק נוסף שיעניין אותך: כשלים פסיכולוגיים שגורמים לנו לשקר לעצמנו

טעויות שיפוט

טעויות שיפוט שאנשים עשויים לעשות כאשר הם מסתמכים על חשיבה של מערכת 1


חוק המספרים הקטנים
אנשים לא מבינים אינטואיטיבית בסטטיסטיקה. כתוצאה מכך, הם עשויים להסתכל על תוצאות של מדגם קטן, למשל 100 אנשים שמגיבים לסקר, ולהסיק כי זה מייצג את האוכלוסייה. אנשים קופצים למסקנות עם מעט מידי נתונים או עדויות. 
מספיק לשמוע משהו מ-3 אנשים כדי לחשוב שזה כנראה נכון, וכשאנשים עדי ראיה לאירוע הם נוטים יותר להכליל את המופע הזה לכלל האוכלוסייה.

מתן סיבה לאירוע אקראי
כהנמן כתב, שהסטטיסטיקה מייצרת תצפיות רבות שנראות כאילו הן מתחייבות להסברים סיבתיים, אך למעשה אינן מספקות הסברים כאלה. מידע רב על העולם שלנו מופיע בגלל אקראיות, כולל מקריות של דגימה. הסברים סיבתיים לאירועים מקריים מוטעים בהכרח.

אשליה של הבנה
אנשים יוצרים לעיתים קרובות הסברים לקויים לאירועי העבר, תופעה הידועה ככישלון נרטיבי. 
הסיפורים "המסבירים" שאנשים תופסים כמשכנעים הם פשוטים, הם ברורים ולא מופשטים. אנשים מקצים תפקיד גדול יותר לכישרון, לטיפשות ולכוונות מאשר למזל. אנשים מתמקדים בכמה אירועים בולטים שהתרחשו במקום באינספור אירועים שלא הצליחו לקרות. 
סיפורים טובים מספקים הסבר פשוט וברור על מעשיו של האדם ועל כוונותיו. אנשים תמיד מוכנים לפרש את ההתנהגות כתופעה של נטייה כללית ותכונות אישיות, גורמים שניתן להתאים להשפעות.

הטיית בדיעבד
אנשים יבנו מחדש סיפור על אירועי העבר כך שימעיט את המידה בה הופתעו מאותם אירועים. 
אנשים מגזימים בהערכת ההסתברות שהם ידעו שמשהו עומד להתרחש. אם אירוע לא מתרחש, אנשים בטעות יחשבו שהם חשבו מראש שזה לא סביר.
אנשים נוטים להאשים מקבלי החלטות על החלטות טובות שהובילו לתוצאה לא טובה. פעולות שנראו זהירות במועד קבלת ההחלטה, עשויות להיראות רשלנות חסרת אחריות בדיעבד.

הטיה אישור
אנשים מהירים לאחוז עדויות מוגבלות, כאשר הם מאשרות את הפרספקטיבה הקיימת שלהם. 
אנשים יתעלמו או לא יצליחו למצוא ראיות המנוגדות לסיפור המובן שהם כבר יצרו במוחם.

ביטחון יתר
בשל אשליה של הבנה, אנשים עשויים להיות בטוחים מדי בתחזיות שלהם, בשיפוט ובאינטואיציות שלהם. אנשים מרגישים בטוחים כאשר הסיפור שמספרים לעצמם מקבל אישור, ללא סתירה וללא תרחיש מתחרה. הם ישיגו ביטחון בדעות שלהם בקלות רבה מדי על ידי התעלמות ממה שאינם יודעים. 
רבים מאיתנו נוטים להיות בעלי ביטחון גבוה באינטואיציות מופרכות, שלמעשה אין להם הוכחה.

אופטימיות יתר
לאנשים יש נטייה ליצור תוכניות ותחזיות שקרובים באופן לא מציאותי לתרחישי "המקרה הטוב ביותר". 
כאשר אנשים מעריכים את התוצאות הצפויות מפרויקטים בעלי סיכון גבוה, אנשים נוטים לקבל החלטות על בסיס אופטימיות לא מציאותית ולא על ניתוח רציונלי של רווחים, הפסדים והסתברויות. 
בגלל חוסר הבחינה הסטטיסטית מול סטטיסטיקת הבסיס לפעולה מסוימת, אנשים לעתים לוקחים על עצמם פרויקטים מסוכנים מידי.

אשליית מיקוד
הדבר בו אנו מתמקדים בחשיבה ברגע נתון, נראה לנו חשוב ומשמעותי מאוד, הרבה מעבר לחשיבות האובייקטיבית שלו. לכן אנשים נוטים להתווכח ולהילחם על תובנות ועמדות שלהם, הרבה מעבר לפרופורציה של החשיבות התכליתית שלהם.

אפשר ליישם חלק מהידע הזה למצבים שבהם אנו רואים אנשים (או את עצמנו) מסתמכים יותר מדי על מערכת 1. לעולם לא נוכל להימנע מלהסתמך על חשיבה במערכת 1 עבור רוב חיי היומיום שלנו. 
הדבר החשוב הוא לזהות מתי אנו או אחרים מסתמכים על מערכת 1 יותר מדי, והפעיל במודע את מערכת 2.

תהליך ליישום התובנות בעסק

תהליך למנהל עסק ליישם את תורתו של הספר לחשוב מהר ולאט מאת דניאל כהנמן:
  1. היו מודעים לשתי מערכות החשיבה. כהנמן מזהה שתי מערכות חשיבה: מערכת 1, שהיא מהירה, אינטואיטיבית ורגשית, ומערכת 2, שהיא איטית, מכוונת והגיונית. הבנה כיצד פועלות שתי המערכות הללו יכולה לעזור לך לקבל החלטות טובות יותר.
  2. האטו וחשבו לפני שאתם פועלים. מערכת 1 מהירה לעתים קרובות להסיק מסקנות, אבל מערכת 2 טובה יותר בהערכת מידע וקבלת החלטות נכונות. כאשר אתה עומד בפני החלטה קשה, הקדיש זמן מה להאט ולחשוב על הדברים.
  3. היו מודעים להטיות שלכם. כהנמן מזהה מספר הטיות קוגניטיביות שיכולות להוביל אותנו לקבל החלטות גרועות. אם נהיה מודעים להטיות הללו, נוכל להתחיל להתגבר עליהן.
  4. אסוף מידע נוסף. לפעמים, הדרך הטובה ביותר לקבל החלטה טובה היא לאסוף מידע נוסף. זה יכול לקחת זמן, אבל זה יכול להיות שווה את זה בטווח הארוך.
  5. התייעצו עם אחרים. לפעמים, זה מועיל לקבל מידע מאנשים אחרים בעת קבלת החלטה. זה יכול לעזור לך לראות דברים מנקודת מבט אחרת ולקבל החלטה מושכלת יותר.
  6. תהיה מוכן לשנות את דעתך. חשוב להיות פתוח למידע חדש ולהיות מוכן לשנות את דעתך אם יוצגו בפניך ראיות חדשות. זה יכול להיות קשה, אבל זה חיוני לקבלת החלטות טובות.
  7. תחשוב על ההחלטות שלך. לאחר שקיבלת החלטה, קח קצת זמן להרהר בה. זה יעזור לך ללמוד מהטעויות שלך ולקבל החלטות טובות יותר בעתיד.
אלו הם רק כמה צעדים שמנהל עסקים יכול לנקוט כדי ליישם את תובנות הספר לחשוב מהר לחשוב לאט. על ידי ביצוע שלבים אלה, אפשר להתחיל לקבל החלטות טובות יותר שיעזרו לעסק שלך להצליח.

מזהים את הפוטנציאל ליישם את התובנות בגרת הניהול בעסק?
נוכל לנתח את המצב ולהכין תכנית פעולה ליישום כדי להגיע לתוצאות.
צרו קשר בהקדם!

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48