25 שיעורים במנהיגות מראגנר לות'ברוק


"אל תבזבזו את הזמן במבט אחורה. לא לשם אנחנו מתקדמים" - ראגנר לודברוק


רגנאר לות'ברוק (יש המאייתים בעברית רגנאר לודברוק), מנהיג ויקינגי מיתולוגיה מהמאה ה-9 לספירה, שעלה מלהיות חקלאי סקרן, לשליט מקומי ומשם למלך ויקינגי שהוביל פלישות לאנגליה, צרפת וממלכות האימפריה הרומית הקדושה.
רגנאר לא היה מנהיג שחיפש לעצמו נכסים או כיבודים, לא שלט בכוח על אנשיו, אלא משך אותם אליו ואל מימוש החלומות שלו, שהפכו לשלהם.
הדמות שלו, כפי שמופיעה בסדרה וויקינגים, של ערוץ ההיסטוריה, היא מופת לסוג של מנהיגות שראוי לנסות לאמץ.

שאפתנות
ראגנר אף פעם לא מרגיש שהגיע למנוחה ולנחלה. הוא גם לא מחפש את זה, ולדעתי לא חושב שדבר כזה קיים. ראגנר תמיד שואף להגשים מטרות. לטווח ארוך ולטווח קצר. ראגנר תמיד סקרן ומוכן ללמוד מכל אחד, וכך יוצר לעצמו מטרות חדשות.


חזון
אנשים בנויים כדי להתגייס למען מטרות שגדולים מעצמם כפרטים. אנחנו בנויים ככה, כחברה אנושית, בא אנשים מקריבים את עצמם יום יום למען מטרות ורעיונות מופשטים וגדולים.
ראגנר תמיד מציג לאנשים את החזון העתידי, שהם יכולים להיות חלק ממנו, בהגעה לשם או בתרומה משמעותי שתהפוך אותם לגיבורים.

מוכנות
כשמגיע הרגע בו מתמודדים עם אתגר גדול מאוד, צריכים להגיע מוכנים, ערוכים ועם הקשרים והבריתות כדי להצליח במשימה. אומץ ונחישות נכשלים ללא מוכנות, וחבל על בזבוז חיי אדם, זמן ומשאבים ללא תוצאה.

אומץ
אומץ מתקשר ליוזמה ולעשיית דברים למרות חסמים וחרדות. חשוב לזכור שאומץ לא מגיע לביטוי בזמנים בהם אנו פועלים באזור הנוחות. טוב לפעול רוב הזמן באזור הנוחות, שם היכולות, הכישורים, המשאבים והניסיון הם האפקטיביים ביותר.
אבל מידי פעם נדרש אומץ, כדי להתגבר על מכשול או לחדור חסם. צריך לתרגל עשייה אמיצה, כי זו יכולת נלמדת.



רוגע
פעולה כל הזמן בכל הכוח ומחשבה מתמדת על בעיות מאוד שוחקים. בין אם אנשים מודים בכך או לא, היכולות יורדות, העמידות נפגמת, והיכולת לחלק ולמקד קשב נפגמת.
חובה להגיע כל יום למצב של רוגע. לאפס את המחשבות והרגש. לקבל שליטה מלאה על הקשב. ראגנר עשה את זה לעיתים תכופות, ביציאה לטבע או בישיבה מול הים. כולנו צריכים את זה.

סבלנות
ראגנר יוצא דופן בסבלנות בה הוא נוהג ובזמן שהוא מאפשר בין החלטה לביצוע, או בין פגיעה בו לנקמה. הוא לא מוכן שהמעשים של אחרים יכתיבו לו את לוחות הזמנים או יגרמו לו לפעול כשהוא לא מוכן או כאשר זה לא משתלב באסטרטגיה או בשאיפות ארוכות הטווח שלו. הסבלנות שלו כל כך משמעותית, עד שאנשים מתקשים להבין את ההתנהגות שלו, וכלפי חוץ הוא נראה בלתי צפוי, למרות שאנחנו יודעים שהוא מתכנן כל מה שאפשר.
סבלנות היא מפתח לביטחון עצמי.

תקשורת
ראגנר כל הזמן מתקשר עם האנשים שלו. אף אחד לא חושב שהוא מנותק מהחיים שלהם, או מורם מעם באופן שאינו קשוב לקשיים, צרכים ושאיפות של אחרים. התקשורת הבלתי אמצעית שלו והנגישות שהוא מאפשר נותנת לו את ההזדמנויות לחלוק עם כולם את השאיפות, החלומות, היעדים ולחבר אנשים רבים אליו.


קבלת חולשות
ראגנר יודע שאנשים לא מושלמים. לכל אחד יש חוזקות וחולשות. ראגנר מבין ופועל כך שהוא מאפשר לאנשים להשתמש בחוזקות שלהם, ומחפה על החולשות שלהם. כך הצוות שלו חזק ואפקטיבי במיוחד, בכך שכל חברי הצוות פועלים מתוך החוזקות של עצמם ומשלימים אחד את השני.

שלווה
ראגנר לא מאפשר לאחרים להוציא אותו משלוותו בזמנים שנוחים להם. השליטה העצמית יקרה לו ומאפשרת לו לנווט התרחשויות ולהיות בשליטה רבה יותר על גורלו ועל תוצאות מעשיו.

הלימה
המחשבות, הערכים, המילים והמעשים של ראגנר מסונכרנים ומובילים לאותו כיוון, ולאותן מטרות. זהו דבר נדיר ועוצמתי במיוחד.
אנשים שחיים עם קונפליקטים פנימיים, לא מרוצים מההתנהגות או מהעשייה של עצמם, או שמנסים להתנהג באופן שונה ולהיות מישהו אחר בסיטואציות שונות, אינם בהלימה ואינם שלמים. זו חולשה משמעותית.
אנשים לפעמים מסתירים את החולשות שלהם באגרסיביות או ביצירת מחסומים. אך הלימה היא המצב הרצוי.

להורדה חינם, דף עבודה: תבנית תמצית מנהלים One Pager

חקרנות
סקרנות לגבי אחרים, תרבויות, מקומות, טכנולוגיות וכד' חושפת אותנו לעולמות חדשים ופותחים עבורנו הזדמנויות שאחרים פשוט לא יכולים לראות או לדמיין.
אנשים אוהבים להתבצר בשלהם, לחשוב שהתרבות שלהם היא הנכונה או הטובה ביותר, לחשוב שהארץ שלהם היא הטובה ביותר או שהם עצמם הם הדוגמה האולטימטיבית לאיך שאנשים אחרים צריכים להיות.
הם טועים.

צניעות
בצניעות יש עוצמה רבה. ראגנר מציג זוב ושוב שיכול לישון על הרצפה ולאכול אוכל פשוט, ולהנות מטבע מינימליסטי.
צניעות מאפשרת נגישות, כך שאנשים רבים מגיעים אליך עם מידע שחשוב עבורך.
צניעות מאפשרת למידה, כיוון שהיא יוצרת פתיחות ומפחיתה קיבעון ונותנת הזדמנות להקשבה.
צניעות גם מאפשרת עושר. כי אם אנחנו לא צריכים את העושר, נוכל להשתמש במשאבים למטרות גדולות יותר ולא נחשוש לאבד הכל.


מחוייבות
מחוייבות הופכת להתמדה, במאמץ גבוה, מיקוד ועל פני זמן רב. ההתמדה היא הכוח שמנצח, ולסדר את העדיפויות כך שההגעה למטרות והגשמת החזון תמיד מקבלים עדיפות, הם אלו שמאפשרים שחיקה של התנגדויות והתגברות על כל החסמים שבדרך.
אנשים פחות מקשיבים למה שאומרים להם ויותר מחקים את האנשים המשמעותים בסביבה שלהם.
לכן הצגה מתמשכת של מחוייבות מושכת את כל אנשי הצוות להיות מחוייבים מעצמם.

בדידות
בודד בפסגה. אם לא הייתם במקום הזה, תופתעו מאוד לגלות עד כמה ההרגשה הזו דומיננטית.
למנהיג נקודת ראיה ודאגות שאחרים לא יכולים לחלוק בהם ואין את מי לשתף. ישנם התחייבויות ארגוניות, החלטות קשות בחלוקת משאבים ובנוגע לעתיד של אנשים, דברים שצריכים לבצע, למען האסטרטגיה גדולה, שקשה להביר בשלבים מוקדמים לאחרים ולהתמודד אם הרבה חוסר הסכמה למהלכים או אנשים שטוענים "מה צריך לעשות" כשהם לא צריכים לשאת במלוא התוצאות.
מנהיג צריך להרגיש בנוח עם בדידותו.
כדאי לתרגל את זה, במסעות לבד, בשהייה ללא יקרים לך או חברים, ובהתמודות עם בעיות, ללא האפשרות להתייעץ או לקבל תמיכה.

שליטה בגורל
אנחנו לא שולטים בעתיד, או באנשים אחרים, או במתחרים, או ברגולציות. אבל אנחנו כן אדונים לגורלנו בכך שבכל רגע נתון אנחנו מחליטים על העשייה שלנו, על ההרגשה שלנו בעניין, על הרגשות שאנחנו מייצרים בהקשר למתרחש וכו'. אילו דברים שאפ הזמן מנתבים אותנו לעבר הגורל שלנו.


יצירתיות
תמיד יש אופציות, ותמיד יש בחירה. כשמרגישים במקום ללא מוצא, או בדרך של אין ברירה, צריך לזכור את זה ולחשוב על עוד אפשרויות.
במצב הקשה שלך, מה ראגנר היה עושה? או נפוליאון? או יוליוס קיסר? או דויד המלך? או הבוס המיתולוגי שלך? או ההורים שלך?
כל אחד היה נוהג אחרת. תזכרו את זה ותחשבו על עוד אפשרויות עבורכם.

לפרוץ גבולות
אני זוכר את עצמי באתגרים מאוד קשים פיזית ומנטלית. מסאות ארוכים על תיקים כבדים, או משימות מקצועיות שלא ברור איך להביא לסיום מוצלח. ברגעים קרובים לשבירה, אני אומר לעצמי, "תעשה עוד צעד אחד", "ועוד צעד אחד".
תמיד אפשר לעשות עוד צעד, גם כשאנחנו בגבול הידע והיכולת. אם תעשו עוד כמה צעדים כשאחרים מפסיקים, תפרצו גבולות ותגיעו למקומות חדשים ומדהימים, ללא מתחרים.

לעמוד על שלך
אני הכי בעד שיתוף פעולה, הסתנכרנות עם אחרים והגעה לקונסנזוס. זה נכון ומתאים 90% מהזמן.
אבל לפעמים, משהו קריטי, ואתם רואים דברים אחרת. אתם גם מוכנים להיות אחראים לביצוע, ולקחת אחריות על התוצאה.
כשזה המצב, ראוי לעמוד על שלך, לקחת על עצמך אחריות ולהוביל. אחרת אין טעם.

לעולם לא לקנא
אין לכם מושג על החיים האמיתיים של האנשים שאתם מקנאים בהם. מה הקשיים שהתגברו עליהם? כמה מזל היה בעניין? האם הם באמת מרגישים טוב עם עצמם ומה שיש להם? האם הם היו בפועל מעדיפים את החיים שלכם?
קנאה היא רגש מזיק ומיותר. צצריך להיגמל מזה. קנאה לא תאפשר לכם ליצור את החיים והמצב בו אתם מקנאים. זה פשות בלתי אפשרי. זה לחיות בפנטזיה וללא לפעול מתוך מצבך האמיתי או עם החוזקות וההזדמנויות שלך. פשוט על תעשו את זה.


פרק נוסף שיעניין אותך: אימרו את שתעשו, ותעשו את שאמרתם

לקבל שהעתיד לא ידוע
העתיד שאנחנו פוגשים תלוי בכל כך הרבה גורמים, שהדבר היחיד שאנחנו יודעים הוא שאינו צפוי. בזמן כל מעשה שלנו מתקיימים מעשים של מליוני אנשים אחרים שיש להם איזו שהיא השפעה על העתיד שנפגוש, וככל שהזמן ארוך יותר מעכשיו לנקודת הזמן העתידית, יש יותר הזדמנויות למעשים של יותר אנשים ותופעות טבע להשפיע.
זה לא צריך להדאיג אותנו, כי אי אפשר לשנות את זה. אבל אפשר לשמור על גמישות פעולה ולקבל החלטות בזמן אמת להתאים את עצמנו למצב. לגמישות פעולה אפשר וצריך להתכונן.

להנהיג מהראש ולא מהרגש
ראגנר אומר לבנו, ביורן, "תנהיג מהראש ולא מהלב, ובטח שלא מהxxx", לאחר שהוא מאפשר לבת זוגו להצטרף לקרב, בזמן שהיא בהריון.
אנשים צריכים לחוש את הרגש של המנהיג במיקוד, מוטיבציה ובמיוחד באמפטיה כלפיהם. אך החלטות מנהיגותיות צריכות להיות לגמרי מהראש, עד כמה שזה אפשרי. מנהיגות שלא מגיעה מהראש פוגעת ביעילות, פוגעת באמון ופוגעת בסיכוי הצוות להגשים את המטרות המשותפות.


להיזהר מכוח
ראגנר שואל את בנו, למה אתה רוצה להיות מלך? תשובת הבן היא שלמלך יש כוח. וראגנר משיב, שהאנשים שמקבלים כוח הם האנשים שמוכנים להשתופף מספיק כדי להרים אותו. כוח משחיט.
עם כוח יש לך יותר סיכוי להשפיע על הכיוון של העתיד אליו הצוות מתקדם, אך קשה לעמוד בפיתויים השליליים שבאים איתו.
כוח גורם לאנשים לפגוע באנשים ודברים חשובים כדי לשמר אותו.
אנשים עם כוח רב מתפתים להשתמש בו לתועלת אישית, לפגיעה במתנגדים, לתת לעצמם הנאות, או לקדם אנשים ונושאים שאינם ראויים.
בגלל זה כמעט כל מי שהיה לו הרבה כוח בעבר, בסופו של דבר הפסיד אותו או כשל להעביר אותו הלאה.
כוח לא מביא אושר.

לתת קרדיט
הכרה פומבית בתרומה של חברי צוות ובני ברית (שותפים אסטרטגיים, יועצים וספקים, משקיעים, אנשי ממשל ולקוחות) נותנת להם מוטיבציה להמשיך לתרום, הרבה מעבר להשפעה של תגמול כספי.
הערך הגדול אף יותר בהכרה פומבית היא השפעה על הקהל, הצוות והקהילה, שרואים שיש תמורה ממשית בהעלאת קרנם החברתית מכך שהם משתפים איתך פעולה.


שלא ידרכו עליך
אפילו בצוות קטן, המנהיג נהנה מהילה מסויימת שהיא מעבר למציאותית ברמה של עובדות ונתונים יבשים. מנהיגות מגיעה מכך שאנשים מאמינים ביכולות של המנהיג ובמה שהוא מייצג.
עם מנהיג מאפשר שידרכו עליו, ישפילו אותו או יפגעו ביכולתו להשפיע באופן מתמשך, האנשים לא יצליחו לשמר את תדמית המנהיג בעיניהם.
יש לזה יוצא מן הכלל. כאשר המנהיג מצליח להציג פגיעה חיצונית בו, כפגיעה בקבוצה. במקרה כזה דווקא תהיה התגייסות להחזיר מלחמה.

להגן על החלשים
מנהיגים מגנים על חלשים. זה חלק מובנה ומשמעותי מאוד בתפקיד. כשמנהיג נצפה עוזר לחלשים, האמון של האנשים החזקים מתגבר, כי הם יודעים שאם להם יקרה משהו, שלא יאפשר להם להיות חזקים, המנהיג ידאג גם להם. זה מאפשר להם לקחת על עצמם יותר מחויבויות וסיכונים אישיים.


לבטל את האגו
האגו הוא המרכיב באישיות שלנו שאנחנו מציגים לעולם. כשאנשים עסוקים בלהגן או לחזק את האגו שלהם, הם פוגעים ביכולות של הצוות שלהם. אנשים עם אגו גדול שדורש הגנה, למעשה חלשים וחסרי ביטחון עצמי, למרות שמתאמצים לשדר עוצמה.
מנהיג טוב, לא מתעסק באגו, ויודע לשים אותו בצד כמה שיותר.
כשמטפלים באנשים אחרים, עדיף לא לפגוע להם באגו, כי לרוב האנשים אין יכולת לשים אגו בצד, וזה הופך מכשול לשיתוף פעולה.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני
לאימייל: לחצו כאן

למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן
התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן
עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן
עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן
עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן
ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו