הסיבה שחסרי ניסיון מרגישים מומחים. על אפקט Dunning Kruger


"ככל שאדם יותר בור, כך בטוח יותר שמבין. ככל שמבין פחות בעומק הדברים, כך מתרעם יותר כשנאמר לו שמשהו אינו מבין" - אנני בסנט


 🔍 סקרנים לגבי "אפקט דאנינג קרוגר"? 🧐 זו הטיה קוגניטיבית שמעצבת הערכה עצמית! 🧠


אפקט Dunning-Kruger הוא תופעה של הטייה קוגניטיבית שגורמת לאנשים בעלי מומחיות מצומצמת ומעט ניסיון להעריך יתר על המידה את יכולותיהם ואפילו להחשיב עצמם מומחים! 🤔
ודווקא אנשים עם רמה טובה של מומחיות מסתייגים פעמים רבות מרמת הידע של עצמם.


באימוניי, ארוכי השנים, באומנויות לחימה 🥋 זה היה ניכר.
ה"חגורות השחורות" הרגישו שצריכים אימונים בטכניקות הבסיסיות הראשוניות, ואילו המתחילים יחסית, תמיד ביקשו להתאמן על הדברים המתקדמים והמורכבים ביותר, כי הם "כבר יודעים את הדברים הפשוטים". 😯🌟


באופן מפתיע, מסתבר שאנשים לא יודעים שהם לא יודעים דברים שהם לא יודעים עליהם. 🤣
והם גם לא מודעים להשלכות של דברים פשוטים על תהליכים מורכבים וארוכים.


נגלה מדוע זה קורה, את הסיכונים הפוטנציאליים שזה מהווה במישור האישי והמקצועי, והכי חשוב, כיצד להתייחס ולהפחית את ההשפעה על עצמך ועל הצוות. 💡


למנהל, למקצוען ולמסוקרן, נחשוף את אחת המוזרויות של המוח האנושי. 🪐🛸

קראו את הפרק שיתן לכם נקודת מבט רעננה על מודעות עצמית וצמיחה והדרך לקדם אותם טוב יותר. 🚀


פרק שיעניין אותך:  הדברים שצריך לעשות כדי להצליח


מהו אפקט דאנינג קרוגר?

זו הטיה קוגניטיבית בה הנטייה של אנשים עם יכולת או מומחיות נמוכה בתחום מסוים להעריך יתר על המידה את יכולתם בתחום. האפקט נקרא על שם הפסיכולוגים דיוויד דאנינג וג'סטין קרוגר, שתיארו אותו לראשונה במחקרם משנת 1999.

אפקט דאנינג קרוגר מצביע על כך שאנשים חסרי ידע או מיומנות בתחום ספציפי לרוב אינם מסוגלים להעריך נכון את רמת הכישורים שלהם. לא רק שאנשים שאינם מוכשרים בתחום מסוים, נוטים לעשות טעויות ולקבל החלטות גרועות, אלא שהם לא מודעים למגבלות שלהם. כתוצאה מכך, הם נוטים להעריך באופן מנופח של היכולות שלהם ומאמינים שהם מוכשרים יותר ממה שהם במציאות.

לעומתם, אנשים עם רמות גבוהות של ידע וכישורים בתחום מסויים לעיתים קרובות רואים את הפגמים והחוסרים בידע ובמיומנות של עצמם. זה קורה בגלל שהם מניחים שלאחרים יש ידע ומיומנויות דומים ויש להם הכרות מספיק רחבה ועמוקה כדי לזהות פערים, דברים שמובילים אותם להמעיט בערך המומחיות שלהם. תופעה זו מכונה לעיתים "תסמונת המתחזה".

אפקט דאנינג-קרוגר יכול להתבטא בהיבטים שונים של החיים, כולל באקדמיה, במקום העבודה ובמצבים יומיומיים. לדוגמה, אדם עם ידע מינימלי בנושא עשוי להעלות בביטחון טענות שגויות או להציע פתרונות שגויים מכיוון שאין לו את היכולת לזהות את השגיאות שלו. לעומת זאת, מומחים עשויים לפקפק ביכולות שלהם ולהסס לחלוק את הידע שלהם ולהימנע.

חשוב לציין שאפקט דאנינג קרוגר אינו מוגבל לקיצוניות של כשירות או חוסר יכולת. הוא מתאר הטיה קוגניטיבית שיכולה להשפיע על אנשים במגוון רמות מיומנות. בנוסף, ההשפעה אינה בלעדית לאף קבוצה או דמוגרפיה מסוימת. היא יכולה להשפיע על אנשים ללא קשר לגיל, מין או רקע.



הסיכונים של אפקט דנינג קרוגר

אפקט Dunning-Kruger יכול להוות מספר סיכונים למנהלי עסקים. חלק מהסיכונים המרכזיים הקשורים להטיה קוגניטיבית זו הם:

  • ביטחון יתר וקבלת החלטות לקויה: מנהלים הסובלים מאפקט דאנינג קרוגר עלולים להעריך יתר על המידה את יכולתם שלהם ולקבל החלטות על סמך הבנה לקויה או מידע חלקי. זה יכול להוביל לבחירות אסטרטגיות גרועות, לפתרון בעיות לא יעיל ולפעולות שגויות שעלולות להשפיע לרעה על הארגון.
  • מנהיגות ותקשורת לא יעילה: מנהלים שאינם מודעים למגבלות שלהם עלולים להיאבק להוביל ולתקשר ביעילות עם חברי הצוות שלהם. הם עשויים להניח שיש להם את כל הידע הדרוש ולא מצליחים לחפש מידע או להקשיב לנקודות מבט שונות. זה יכול לגרום לשיתוף פעולה לקוי, חדשנות מוגבלת וירידה במעורבות העובדים.
  • חוסר בפיתוח מיומנות: אפקט דאנינג קרוגר יכול לעכב צמיחה ולמידה מקצועית. כאשר מנהלים מעריכים יתר על המידה את יכולותיהם, סביר להניח שהם פחות יכירו בצורך בפיתוח מיומנויות נוסף או בחינוך מתמשך. זה יכול להוביל לקיפאון, פרקטיקות מיושנות וחוסר יכולת להסתגל לסביבות עסקיות משתנות.
  • הערכת ביצועים לא מדויקת: אפקט דאנינג קרוגר יכול להשפיע על האופן שבו מנהלים מעריכים את הביצועים של חברי הצוות שלהם. הם עשויים להיאבק להעריך במדויק את הכישורים והיכולות של הכפופים להם, מה שיוביל להערכות מוטות, קידום לא הוגן והחמצת הזדמנויות לפיתוח כישרונות.
  • התנגדות למשוב: אנשים המושפעים מאפקט דנינג קרוגר עשויים להיות עמידים למשוב או ביקורת בונה. הם עשויים לתפוס כל הצעה לשיפור כלא מוצדקת או לא חוקית בשל תחושת המסוגלות המנופחת שלהם. זה יכול לעכב צמיחה אישית, להגביל הזדמנויות למידה ולתרום לסביבת עבודה עומדת.


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית


השפעה שלילית על הקריירה

לאפקט דאנינג-קרוגר יכולות להיות השפעות מזיקות על הקריירה של אדם בכמה דרכים:

  • הערכה עצמית לקויה: אנשים המושפעים מאפקט דאנינג קרוגר עשויים להיות בעלי תפיסה לא נכונה של היכולות והכישורים שלהם. הם עלולים להעריך יתר על המידה את הכישורים והידע שלהם, מה שיוביל אותם לקחת הזדמנויות קריירה או תפקידים שהם לא מתאימים עבורם. זה יכול לגרום לביצועים גרועים בעבודה, טעויות תכופות וחוסר צמיחה מקצועית שיכול לגרום למשברים בארגון ובקריירה.
  • למידה והתפתחות מוגבלים: אפקט דאנינג קרוגר יכול לעכב צמיחה אישית ופיתוח מיומנויות. כאשר אנשים מאמינים שיש להם יותר מומחיות ממה שהם באמת, הם עשויים פחות לחפש הזדמנויות למידה, תוכניות פיתוח מקצועי או משוב בונה. קיפאון זה עלול להוביל להישארות מאחור בתעשיות המתפתחות במהירות וחוסר יכולת להסתגל לאתגרים חדשים.
  • הזדמנויות מוחמצות: ביטחון עצמי מופרז שנובע מאפקט דאנינג קרוגר יכול לגרום לאנשים להתעלם מהזדמנויות נדירות לקידום בקריירה ובעסקים. הם עלולים לא לזהות תחומים בהם הם צריכים להשתפר או לרכוש מיומנויות חדשות, מה שיכול למנוע מהם לקחת על עצמם פרויקטים מאתגרים או חדשניים, להמשיך בקידום מאמצים שהתוצאות שלהם אינם ברורות או להרחיב את הרשת המקצועית שלהם באנשים שהתועלת מהקשר איתם אינה מיידית.
  • חוסר באמינות ואמון: אם אדם מפגין בעקביות פער משמעותי בין יכולתו הנתפסת ליכולותיו בפועל, הדבר עלול לכרסם באמינותו ובאמון בו בעיני עמיתים, ממונים וכפופים. לאורך זמן, זה יכול להגביל הזדמנויות לשיתוף פעולה, תפקידי מנהיגות ומשימות חשובות.
  • קושי בבניית מערכות יחסים: אפקט דאנינג קרוגר יכול לפגוע ביחסים בין אישיים במקום העבודה. אנשים בעלי ביטחון עצמי מופרז עלולים להיתפס כשחצנים, מזלזלים או עמידים בפני משוב. זה יכול לעכב עבודת צוות יעילה, שיתוף פעולה ושיתוף פעולה עם אחרים, מה שעלול להוביל למערכות יחסים מקצועיות מתוחות וסיכויי קידום קריירה מוגבלים.


פרק שיעניין אותך:  הדרך לשלוט ב-5 הורמונים שמשפיעים על ההצלחה שלך


האם אנו בעצמנו סובלים מאפקט דנינג קרוגר?

הערכה עצמית של מיקומנו על עקומת אפקט דאנינג-קרוגר דורשת שילוב של התבוננות עצמית, משוב מאחרים ונכונות להעריך באופן אובייקטיבי את יכולותינו. הנה כמה אסטרטגיות שיעזרו להעריך היכן אנו על העקומה:

  • בקשו משוב: חפשו באופן פעיל משוב מעמיתים, מפקחים או מנטורים שיכולים לספק הערכה אובייקטיבית של הביצועים והיכולת שלך. עודדו אותם לספק מידע כנה על תחומים שבהם אתם מצטיינים ועל תחומים לשיפור. היו פתוחים לביקורת בונה וראו זאת כהזדמנות לצמיחה.
  • העריכו את ביצועי העבר: חשבו על חוויות העבר שלכם והעריכו את התוצאות של ההחלטות והפעולות שלכם. שקול אם רמת הביטחון שלך הייתה מוצדקת בהתבסס על התוצאות שהשגת. האם היו מקרים שבהם הביטחון העצמי שלך גובר על היכולת שלך בפועל? האם היו מצבים שבהם הזלזלת ביכולות שלך? השתקפות כנה יכולה לעזור לזהות דפוסים ולספק תובנות לגבי התפיסה העצמית שלך.
  • עסקו בהערכה עצמית: עסוק בתרגילי הערכה עצמית באופן קבוע כדי להעריך את הכישורים, הידע והביצועים שלך בתחומים שונים. שקול את החוזקות והחולשות שלך בצורה אובייקטיבית. השווה את התפיסה העצמית שלך לאמות מידה חיצוניות, כגון תקנים בתעשייה או משוב ממומחים בתחומך. זה יכול לעזור לזהות פערים או אזורים שבהם אתה עלול להעריך יתר על המידה או לזלזל ביכולות שלך.
  • אמצו תודעה של צמיחה: אימוץ חשיבה צמיחה הוא חיוני להתגברות על אפקט דאנינג-קרוגר. הכירו בכך שהיכולת והמומחיות מתפתחות לאורך זמן באמצעות למידה והתנסות מתמשכים. אמצו הזדמנויות לצמיחה ואתגרו את עצמכם לרכוש מיומנויות חדשות ולהרחיב את בסיס הידע שלכם.
  • היו פתוחים ללמידה: חפשו באופן פעיל הזדמנויות ללמידה והתפתחות. עסוק בתוכניות הכשרה, השתתף בסדנאות או כנסים, והשתתף בקהילות מקצועיות שבהן תוכל ליצור אינטראקציה עם מומחים וללמוד מהתובנות שלהם. זה יכול לספק פרספקטיבה רחבה יותר על היכולות שלך ולעזור לך לאמוד טוב יותר את רמת הכשירות שלך.


פרק שיעניין אותך:  להשתחרר מתקיעות – האם הדרגנוע שלכם לא זז?


לסייע לעובדים להתגבר על אפקט דנינג קרוגר

עזרה לעובדים למתן ולטפל באפקט Dunning-Kruger בצורה פרודוקטיבית דורשת סביבת עבודה תומכת ומטפחת. הנה כמה אסטרטגיות שמנהלי עסקים יכולים ליישם כדי לסייע לעובדיהם:

  • טיפוח תרבות של משוב: עודדו משוב פתוח וכנה בקרב חברי הצוות. צרו מרחב בטוח שבו העובדים מרגישים בנוח לספק ביקורת בונה ולשתף את הרעיונות שלהם. בנוסף, הקפידו לספק משוב קבוע לעובדים על הביצועים שלהם, להכיר בנקודות החוזק שלהם ולהצביע על תחומים לשיפור.
  • הגדירו יעדים וציפיות ריאליים: קבע וציפיות ביצוע ברורות ויעדים ריאליים לכל עובד. זה עוזר לעובדים להבין מה מצופה מהם ומספק בסיס להערכה עצמית. הצבת אבני דרך בנות השגה יכולה להניע עובדים להשתפר מבלי להרגיש מוצפים מלחץ.
  • עודדו התבוננות עצמית: עודדו עובדים לעסוק ברפלקציה עצמית והערכה עצמית. ניתן לעשות זאת באמצעות תרגילי הערכה עצמית תקופתיים או מפגשי הצבת יעדים שבהם העובדים יכולים לזהות את החוזקות, החולשות והתחומים שלהם להתפתחות.
  • ספק הזדמנויות למידה: הציעו תוכניות הכשרה ופיתוח התומכות בלמידה מתמשכת ושיפור מיומנויות. כאשר לעובדים יש גישה למשאבי למידה, סביר יותר שהם יכירו במגבלות שלהם ויחפשו באופן אקטיבי דרכים לשפר את יכולתם.
  • חבר מתחילים עם מומחים: צרו הזדמנויות לעובדים פחות מנוסים לעבוד לצד עמיתים מיומנים יותר. מערכת חונכות או תמיכת חברים זו מאפשרת למתחילים ללמוד ממומחים ולקבל הבנה מדויקת יותר של היכולות שלהם ושל הדרישות.
  • להכיר ולחגוג הישגים: להכיר ולחגוג את ההישגים של עובדים ברמות מיומנות שונות. חיזוק חיובי יכול להגביר את הביטחון וגם לעזור לעובדים לזהות תחומים שבהם הם עשויים להצטרך להשתפר יותר.
  • עודד שיתוף פעולה ועבודת צוות: קדמו שיתוף פעולה בין חברי הצוות, שבו העובדים יכולים לחלוק רעיונות, לשתף פעולה בפרויקטים וללמוד אחד מהשני. סביבה שיתופית מטפחת תחושת ענווה ונכונות ללמוד מאחרים.
  • הובל על ידי דוגמה אישית: הפגינו תודעת צמיחה ונכונות ללמוד. שתפו את החוויות שלכם של התגברות על אתגרים וחיפוש משוב לשיפור. זה מהווה דוגמה לעובדים ללכת בעקבותיכם.
  • התייחס ישירות לאפקט דנינג קרוגר: למדו את העובדים על אפקט דנינג קרוגר והשפעתו הפוטנציאלית על קבלת החלטות והערכה עצמית. על ידי הגברת המודעות להטיה, העובדים יכולים להיות ערניים יותר לגבי הערכת הכישורים שלהם.
  • סקירות ביצועים תומכות: במהלך הערכות ביצועים, התמקדו בהישגים ספציפיים ובתחומים לצמיחה. ספקו הכוונה ומשאבים כדי לעזור לעובדים להשתפר בתחומים החלשים שלהם במקום רק להעביר ביקורת.


מזהים בארגון את הבעיות שיוצר אפקט דאנינג קרוגר?

זה הזמן לטפל בבבעיות ולסייע לאנשים לעבור לרמת תפיסה עצמית ופעולה גבוהים יותר.

אוכל לסייע לכם לזהות את הפערים, ליצור תכנית פעולה ולעקוב אחר ההתקדמות עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!


דיברנו על: אנשים פשוטים חסרי מומחיות, מתלמדים, חסרי ניסיון, אפקט דאנינג קרוגר, תסמונת דאנינג קרוגר, ביטחון עצמי מופרז


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

7 כלים לעיצוב משא ומתן

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

השיר שגרם לטוני רובינס להתייפח: הרצון לנצח - ווינס לומברדי