הדרך לשכנע בפגישה או מצגת על פי אריסטו


"רטוריקה היא השיטה של גילוי הדרכים לשכנע אנשים בכל נושא ועניין" - אריסטו


אריסטו, היה המורה המחנך של אלכסנדר הגדול (מוקדון), שכבש ויצר אימפריה, מיוון, דרך המזרח התיכון ועד הודו, לפני שנפטר (אלכסנדר) בגיל 33.

אריסטו, מחשובי הפילוסופים בהיסטוריה האנושית של 2,000 השנים האחרונות, היה מעשי, ודגל בחשיבות של התנסות והכרה עמוקה של המנגנונים שפועלים בטבע ובאדם.

בתפקידו כמחנך, הנחיל בתלמידיו את היסודות הדרושים לאדם כדי לפתח מנהיגות ולשכנע אנשים אחרים לקבל את דעתו. ואפילו כתב ספר חשוב וקלאסי שנקרא רטוריקה.

טבע האדם אינו משתנה, והעקרונות של אריסטו חשובים ומועילים גם כיום.

למה אריסטו חשוב בעניין?

אריסטו היה פילוסוף ופולימט יווני בתקופה הקלאסית ביוון העתיקה. לימד על ידי אפלטון, הוא היה מייסד הליציאום, האסכולה הפריפטית לפילוסופיה והמסורת האריסטוטלית. כתביו מכסים נושאים רבים כולל פיזיקה, ביולוגיה, זואולוגיה, מטפיזיקה, לוגיקה, אתיקה, אסתטיקה, שירה, תיאטרון, מוזיקה, רטוריקה, פסיכולוגיה, בלשנות, כלכלה, פוליטיקה, מטאורולוגיה, גיאולוגיה וממשל. אריסטו סיפק סינתזה מורכבת של הפילוסופיות השונות הקיימות לפניו. מעל הכל מתורתו ירש המערב את הלקסיקון האינטלקטואלי שלו, כמו גם בעיות ושיטות חקירה.

רעיונותיו של אריסטו על ניהול, הצלחה פוליטית ושכנוע רלוונטיים עד היום. עבודתו בניהול מדגישה את החשיבות של מטרה, מבנה ומנהיגות. הוא טען שלארגון מצליח חייב להיות מטרה ברורה שכולם מבינים, מבנה מוגדר היטב המאפשר לאנשים לעבוד יחד ביעילות, ומנהיגים שמסוגלים להניע ולעורר השראה לעוקבים שלהם.

גם בעבודתו של אריסטו על הצלחה בפוליטיקה יש תובנות חשובות. הוא טען שמנהיג פוליטי מצליח חייב להיות מסוגל לבטא חזון משכנע, לבנות קואליציות ולשכנע אחרים ללכת בעקבותיהם. הוא גם הדגיש את חשיבות המידות והמוסר במנהיגות.

עבודתו של אריסטו על אומנות השכנוע היא אולי תרומתו המשפיעה ביותר למחשבה המודרנית. הוא טען ששכנוע הוא עניין של פנייה למוח, לרגשות ולאופי הקהל. הוא פיתח מערכת רטוריקה שנלמדת עד היום.

רעיונותיו של אריסטו על ניהול, הצלחה פוליטית ושכנוע יושמו במגוון רחב של הקשרים, מעסקים ועד ממשלות ועד ארגונים ללא מטרות רווח. עבודתו ממשיכה להיות רלוונטית גם היום מכיוון שהיא מספקת מסגרת להבנה והשגת הצלחה בתחומים אלו.

הנה כמה דוגמאות ספציפיות לאופן שבו יושמו רעיונותיו של אריסטו בעולם המודרני:
  • ניהול: מושג המבנה הארגוני פותח לראשונה על ידי אריסטו. הוא טען שארגון מצליח חייב להיות בעל היררכיה ברורה של סמכויות וחלוקת עבודה.
  • הצלחה פוליטית: רעיונותיו של אריסטו על מנהיגות יושמו על ידי מנהיגים פוליטיים לאורך ההיסטוריה. לדוגמה, וינסטון צ'רצ'יל השתמש במושג המעלות של אריסטו כדי לפתח סגנון מנהיגות משלו.
  • שכנוע: שיטת הרטוריקה של אריסטו משמשת עד היום על ידי עורכי דין, פוליטיקאים ואנשי מכירות. הוא מספק מסגרת להבנה כיצד לפנות למוח, לרגשות ולאופי של קהל.
רעיונותיו של אריסטו רלוונטיים גם כיום מכיוון שהם מספקים מסגרת להבנה והשגת הצלחה במגוון רחב של הקשרים. עבודתו ממשיכה להיחקר ומיושמת על ידי חוקרים ומתרגלים כאחד.

פרק נוסף שיעניין אותך: אסטרטגיות שיווקיות של ביבי נתניהו

אתוס (למה להקשיב?)

עליך להביא את הקהל לתת בך אמון. האמון מגיע מתוך הכרות, הבנת הרלוונטיות של ההשכלה, הידע והניסיון שלך והאמונה בכך שאתם דואגים לרווחתם.
הצגה עצמית טובה, שמבוססת על תשתית של מיתוג אישי והמלצה של אחרים עליך, הם תשתית חשובה.

לוגוס (הגיון)

חשוב שלא יהיו פגמים בהגיון של הדברים שאתם מציגים, כדי לעודד הסכמה. הבאת סימוכין, נתונים, עדויות של אנשים ומוסדות מעוררי אמון יחזקו את תפיסת דבריך כנכונים והגיוניים. כשלים בעובדות ובהגיון, יגרמו לאנשים רבים לפסול את הטיעונים שלך, כך שחשוב להגיע מוכנים.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

פאתוס (להניע)

החיבור הרגשי לדברים שלך, הוא המניע אנשים לפעול בהשפעתם. החיבור הלוגי הוא חסם משמעותי, אך מרגע שדבריכם לא נפסלו, החיבור הרגשי הוא העוצמתי ביותר. החיבור הרגשי מגיע מסיפור, שאליו הקהל מתחבר, ומעורר בו פליאה, חשש, התלהבות, פחד, כעס, וכד'.

מטפורה (להשוות)

הסיפור של דבריך, צריך להתחבר לדברים שמוכרים לקהל, והם יודעים איך לתפוס אותם ומה להרגיש לגביהם. השוו את דבריכם למשהו שמוכר לקהל באנלוגיה, בעזרת השוואה, קישור והפעלת הדמיון.


פרק נוסף שיעניין אותך: דירוג המניע של לקוחות לרכוש

פרק נוסף שיעניין אותך: 10 טריקים פסיכולוגיים ליצירת השפעה

תמציתיות

ככל שתשתמשו בפחות מילים כדי להעביר את המסרים שלכם, לאנשים יהיה קל יותר להתרכז ולהבין. כולם מוגבלים בנכוות לתת תשומת לב ובחלוקת הקשב. גם בימיי אריסטו זה היה קשה, וכיום עוד יותר, כיוון שאתם פועלים כנגד הזמן שלוקח לאנשים להפסיק להקשיב ולהציץ בנייד.
חשוב לעבוד על תמצות ובהירות בתקשורת ובהעברת מסרים.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי