עשרה תרגילים ליצירת אופי מדהים


"אין להסתפק בלמידה, אלא נדרש ליישם ולתרגל, אחרת שוכחים ועושים את ההיפך" - אפקטיטוס


אם אתם כמוני, אז אתם בחיפוש מתמיד אחר הדרך הנכונה לחיות ולנהוג בעולם של היום. זה לא ממש ברור, בגלל השינויים הגדולים שקורים בתרבות המקומית שלנו ובכפר הגלובלי.

אחת המטרות של פילוסופיה היא לסייע לנו להחליט ולדעת איך נכון לממש ולפעול בחיים. הרבה אנשים נעזרים בדת ובמצוות למטרה הזו, אך גם ביניהם, מעטים העושים זאת מתוך הבנה ובחירה, ומה שנקרא, כוונה. לרובנו, אשר פחות מחוברים לרעיון של פעולה רק בגלל שקיבלו הנחיות מהכי למעלה שיש, צריך משהו יותר פרקטי.

הבסיס למה שאני מציע, מגיע מפילוסופית הסטואיזם, שהתחילה באתונה ועלתה לגדולה כשאומצה על ידי הקיסרים הרומים מאוגוסטוס ועד מרקוס אוריליוס, שנקראים הקיסרים הטובים. הם גם היו מאוד פרקטיים ותכליתיים, ובמונחים של אז, נמנעו מקלקול מערכות השלטון בשחיתויות שונות. 

אז באווירה הקיסרית, התרגילים הם ממש תחלס ולעניין כדי ליצור תוצרים ושינוי בעולם האמיתי שלנו, הפנימי והחיצוני.

החיים הטובים

המטרה היא לחיות את החיים הטובים, לאוו דווקא בנהנתנות הדוניסטית, אלה בהגשמה ובשביעות רצון.
כשאנשים חושבים על חיים טובים הדברים הראשונים שצצים הם נכסים, רכב נוצץ, בגדי אופנה, מסיבות, חופשות מהממות וכו', אבל בטיפה בחינה, כולנו יודעים שכל הדברים האלו הם רגעיים והתחושה הטובה פגה כמעט מיד, כשחוזרים לשגרת היום יום. לכן צריך לשאוף לדברים אחרים לחלוטין בכדי לחוש באופן קבוע שהחיים טובים, ויש בכך הרבה תפיסת עולם ותרגול. דברים כמו תחושת שליטה בכל מצב, רוגע במצבי לחץ, פתרון בעיות, עשייה שעושה שינוי חיובי לנו ולאחרים והתמתנות של חרדות הם ללא ספק תורמים משמעותיים לתחושה שהחיים טובים.


נעשה את זה תכלס

כדי להפוך רעיון למשהו פרקטי וממשי חייבים להפגיש אותו עם המציאות. הפגישה עם המציאות מתרחשת כאשר מתרגלים את הדבר באופן תדיר, כך שהופך להרגל ויש לו הזדמנות לשנות לנו במשהו את ההתנהגות וההרגל ואת תפיסת המציאות.
התרגילים שונים, וכל אחד מהם ישפיע אחרת על אנשים שונים. לכן מומלץ לתת תקופת ניסיון לכל תרגיל, לעשות אותו ברצינות ועם כוונה במשך תקופה, ולעקוב אחרי השינויים שמתרחשים בך.
שמעת אנשים מדברים על לצאת מאזור הנוחות? אז זו תהיה חוויה בדיוק כזו, שדורשת ממך להתנהג באופן שקצת שונה, דבר שיגרום לך להתפתח ולקבל יכולות וכישורים חדשים ומשמעותיים.

אולי יעניין אותך לקרוא: כיצד לקבל החלטות טובות יותר? – תגליות החוקרים

1. חיקוי דמות נערצת

זוהי טכניקה שהשתמשתי בה לא מעט בתקופות מאתגרות בחיי, שבהם הייתה עלי אחריות מאוד כבדה ובתחומים שבהם עוד לא הרגשתי מומחה. זה קרה לי בתפקידי פיקוד בצבא, בניהול לקוחות ופרויקטים בתחילת הקריירה ובהתנסויות הראשונות שלי במנכ"לות. הדמויות שבחרתי היו מפקד מוערך, אחד הבוסים הראשונים שלי ואפילו סופרמן עם מחזיק מפתחות תואם מחובר לתיק, בתקופה מסוימת.
כשאתם עומדים מול אתגר שמרגיש גדול במיוחד, סיטואציה בה הניסיון האישי לא ממש נותן את התשובה, או מול מספר אופציות לא טובות. לנסות לשאול את עצמך, מה הדמות הנערצת שלי הייתה עושה במקרה כזה?

2. לדמיין עתיד גרוע

אומרים לנו שתודעה יוצרת מציאות, לדמיין שפע ותוצאות טובות והן תגענה. זה לא שאין בזה כלום, אבל זה על גבול המיסטיקה ולא בהכרח כלי אפקטיבי. 
מה שקורה לכולנו בפועל הוא שלפעמים אנחנו מדמיינים עתיד גרוע ומרתיע, שעוצר, ומונע מאיתנו ליזום ולעשות, וזה דבר מאוד לא חיובי שמונע יוזמה ופעולה. 
אך מצד שני, כשכבר מחליטים לעשות ועומדים לצאת לדרך, כמעט כולם נגועים באופורייה, שלא לוקחת בחשבון את הסיכוי האמיתי להופעת בעיות קשות. זאת הסיבה שהופעת בעיות תמיד מפתיעה ואף גורמת לאובדן ביטחון בדרך ופגיעה ביכולת ההתמדה.
בתרגיל, מחליטים באופן יזום לחשוב על מספר דרכים בהם הדברים יכולים להסתבך או להיתקל בהתנגדויות, מעצורים ומהפכים. לכל תרחיש, לא מסתפקים בהיבהלות, אלא חושבים ומוצאים דרך פעולה שתיצור פתרון או מוצא מהבעיה.

להורדה חינם של האינפוגרפיק: כך תעבוד 18 שעות פחות בשבוע

3. בחירה בחוסר נוחות

אנחנו רגילים מידי לפינוקים, לאוכל טעים ואיכותי, למזגן, לתחבורה עד מפתן הדלת של היעד ולחופשות מפנקות. אנחנו מחפשים את הפינוקים האלו, והחיוך, האופטימיות ושמחת החיים שלנו תלויים בהם. אבל זה גם עושה אותנו שבריריים. המזגן מפסיק לפעול ומזיעים במשרד, או שלא הייתה חנייה קרובה והלכנו 300 מטר אל היעד, ואנשים מתחילים לקטר ולספר כמה נורא היום שלהם. השבריריות הזו היא חולשה אמיתית.
מידי פעם צריך לבחור בחוסר נוחות במודע. לצאת לישון בשטח עם שק שינה, לטפס על הר גבוה ביום חם, לעשות פעילות אתגרית, לישון על הרצפה בבית, לעשות מקלחת קרה בחורף, לחנות רחוק, לעלות קומות בלי מעלית, לאכול אוכל פשוט ועממי, להתנדב לעשות עבודה שחורה במשרד, או לבקש 10% הנחה בכל מקום ולכל רכישה, גם כשמביך. 
כשמתרגלים להרגיש טוב בחוסר נוחות פיזית, שינויים פתאומיים פחות מטרידים והחוסן גובר.

4. לקבל את הגורל

אומרים שהאל צוחק מהתכניות של בני אדם. במציאות, כמות המשתנים והגורמים המשפיעים על תוצאות היוזמות והפעולות שלנו היא אינסופית. אנשים חווים מזל טוב במיוחד וגם אסונות. זוהי האקראיות שכל כך חזקה ונפוצה במציאות, שיוצרת תוצאות בלתי צפויות ובמגוון תבניות. 
הגאונים המוצלחים שנוגעים בדברים והם הופכים לזהב, ואחרים שחוו מספר כישלונות או אסונות רצופים, מושפעים באחוזים גבוהים מאקראיות, שקשה לנו לקבל, כי אנחנו מחפשים ליצור במחשבה עולם דטרמיניסטי, שבו החלטה ועשייה יוצרים בוודאות תוצאה צפויה.
לכן חשוב, כאשר משימה מבוצעת, לחשוב מראש על כך שיתכנו מספר רב של תוצאות אפשריות, שאינן תלויות בהכרח בנו. צריך להבין שזה לא רק בשליטתנו, לשחרר, ליצור רוגע פנימי, ולקבל ללא רגש מוגזם את התוצאה.

אולי יעניין אותך לקרוא: כללים לחיים ע"פ סטואיזם 


5. לא להילחם במציאות

אנחנו כבר יודעים שרק ההחלטה שלנו, המחשבה שלנו, הרגש שלנו והעשייה שלנו בשליטתנו.  לכן חשוב לדעת לחיות בשלום עם המציאות שנוצרת סביבנו ולנסות לשלוט רק בדברים שבאמת בשליטתנו. לכן, במשך חוויות היום יום צריך לתרגל לקבל את המציאות ולהתמודד איתה כנתון.
לא להתנגד – לא ניתן לשנות את המציאות שמגיעה לפתחנו. היא כבר כאן, ואין טעם במלחמה רגשית כמו כעס והדחקה, אלא צריך להעריך את המצב, לתכנן, לקבל החלטה ולפעול.
לא להיות תלוי בדברים. כל דבר, חי או דומם שיש לנו היום, יכול לא להיות לנו ביום נתון. גם אם הוא יקר ביותר, יש לתרגל המנעות מתלות, כך שהאובדן לא יפגע בתוכניותנו.
לא לשפוט ולצבוע את המציאות. דברים שקורים לנו אינם טובים או רעים בפני עצמם, אלא רק בשיפוט שלנו. אם מתרגלים הימנעות משיפוט, אז ניתן להתמודד איתם באופן תכליתי ויעיל, ללא ההפרעה של מחשבות ורגשות חזקים מידי, שפוגעים בתפקוד.


6. התמודדות עם כאב

כאב הוא תחושה אמיתית וחושית, אך סבל ורחמים עצמיים הם בחירה של מחשבה. תרגול עמידה בפני כאב מעלה אותך לרמה של הלוחמים הכי נבחרים, הספורטאים הכי מנצחים, הרפתקנים נערצים ומנהיגים מובילים. בפשטות, הדרך לעשות זאת היא להודות בפני עצמך שיש כאב, אך להחליט לא להיכנע לו. דרך אחת היא להסיח את עצמך בעשייה, אך דרך לא פחות אפקטיבית היא דווקא לאפשר לעצמך לחוש אותו ולקבל אותו כחלק ממה שעוטף אותך.
כשחולים או כואב הראש, לעשות כמה שאפשר, וגם לאפשר לעצמך מספיק מנוחה כדי להתאושש, ללא שיפוט.
בפעילות ספורטיבית מאומצת, לחוש את הכאב, ואם לא מדובר בסכנה לפרקים או גידים, להחליט להמשיך עם הכאב.

7. התמודדות עם אובדן

חוץ מעצמנו, שום דבר לא באמת שייך לנו. גם אם רכשנו דברים, התחתננו איתם, שכרנו אותם או אפילו הולדנו אותם, הם יכולים להיפגם, להיעלם, להתנתק מאיתנו או לאבד לנו מכל סיבה שהיא, ובמועד שיפתיע אותנו.
עובדים חיוניים עוזבים, רכבים ובתים מתיישנים, בני/ות זוג עוזבים, הילדים בוחרים בעצמאות. יש גניבות, בלאי, הפסדים, פיטורים, בגידות ונטישות, מחלות ואסונות ובועות בורסה שמתפוצצות.
אם אובדן ישבור אותך, יחסל את שמחת חייך או ידכא אותך מתקווה לעתיד, אז צריך להודות שאין באמת חוסן והכל שברירי. מותר ואף חשוב להתאבל על אובדן, אך לאחר תקופת אבל קצובה, צריך להמשיך הלאה.
יש לתרגל חשיבה על משהו יקר לך ואהוב, ואיך תמשיכו לשרוד ואולי להמשיך לצמוח גם אם יאבד.
כשנפרדים זמנית ממשהו או מישהו יקר, רצוי לדמיין, שאולי זו הפעם האחרונה שאתם יחד.

אולי יעניין אותך לקרוא: כשלים פסיכולוגיים שגורמים לנו לשקר לעצמנו

8. הודיה ומינימליזם

לרצות את מה שאין לך, מבטיח לך קיום של חוסר שביעות רצון, תסכול, קנאה ואומללות. אפשר לשים על זה מסכה, להסתיר את התחושות האלו או לנסות להתעלם מהן, אבל הן שם, ואוכלות אותך מבפנים.
תהרהרו בזה כמה דקות ותרגישו כמה זה נכון.
התרגיל המורכב, מעצים הנפש ומחשל האופי הוא להמשיך להיות בעלי מוטיבציה, נחושים להצליח, ממוקדים ביעדים ובהגשמת חלומות וייעוד, ובאותו הזמן, גם להוקיר את מה שיש לך, להודות ליקום ולעבר שלך שזה קיים, ולהרגיש עוצמה ואושר במה שיש. כשהראש מסודר נכון, זה לא מוריד מוטיבציה, אלא מגדיל ביטחון עצמי וחוסן אמיתי.
אחד ההרגלים התומכים בכך הוא תרגול מינימליזם. תכלס, מה המינימום שצריכים כדי להרגיש טוב עם החיים?
תצליחו להסתפק במזון בסיסי, קורת גג צנועה, מיזרון נוח, תחבורה מינימליסטית ומספר חברים?
אם תצליחו בכך, אפילו רק במחשבה, הנפש שלכם תהיה במקום טוב.

9. חמלה וסליחה

כשמישהו אחר עושה משהו באופן לא מוצלח, גם אם אתם סובלים מהתוצאות, ברוב המכריע של הפעמים זה לא היה מכוון נגדכם. אם אתם לא בטוחים בזה, אז בפעם הבאה שזה קורה, לפני שאתם מגיבים, תבדקו.
כשמפעילים כעס ונקמה, זה לרוב מגיע מתוך חולשה. הרי סופרמן או וונדר וומן לא יפגעו באדם רגיל, רק בגלל שזרק עליהם עגבנייה. אפילו ביל גייטס לא נקם בבחור שזרק לו עוגת קצפת בפנים.


כשאתם מרגישים שמישהו פעל באופן שגוי ונפגעתם, חישבו קודם, שכנראה זה היה הכי טוב שלהם באותו הרגע. אם זה ממש מפריע לכם להתקדם, אפשר לברר את העניין, אבל השתדלו לא למלא את עצמכם ברגשות שליליים ולהרוס את העשייה והתכניות של עצמכם.


10. לרכוש לעצמך שלווה

זוכרים את פרנק, אבא של ג'ורג' קוסטנזה בסיינפלד? זועק לשמיים כשהוא מנסה לא להתרגז "Serenity Now!"

זוהי הצגה פרודית של עניין חשוב.
המטרה שלנו היא להיות מסוגלים לשמור על נפש מאוזנת וראש פועל גם במצבים מפתיעים, מטלטלים ומאתגרים. כשכולם סביבך בפניקה, זהו הרגע שלך להפגין שלווה יחסית, שיקול דעת ולקיחת אחריות.
איך עושים את זה?
מתרגלים את זה בכל המקרים המאתגרים השגרתיים של החיים.
נשבר לך כלי במטבח? נשפך הקפה? שכחת משהו חשוב? מישהו הבריז לך? עשית טעות של טירונים? ציפית למעשה של מישהו והוא אכזב? המנייה שרכשת בבורסה התרסקה? פיספסת עסקה טובה? לא נבחרת לתפקיד?
כל אלו הזדמנויות טובות להביט בעצמך, לקחת נשימה ולומר לעצמך, "עכשיו אני ארכוש רגע של שלווה"
ולתת לרגע הקשה לעבור, לפני שמגיבים.

רשימת התרגילים הזו לא קלה לביצוע ובטח שלא לתרגול קבוע וליצירת הרגל.
לא קל להיות עם אופי מדהים. נדיר שמישהו נולד ככה. אבל מי שיצליח לאמץ את זה, יוכל לעמוד בכל אתגר בכבוד, ועם סיכוי גדול להצלחה.

אולי יעניין אותך לקרוא: הבודהיזם ששימושי למנהלי עסקים


מוכנים לשדרג את רמת השליטה והאפקטיביות שלכם כמנהלים?
אוכל לסייע בזיהוי הפערים, קביעת המטרות, יצירת תוכנית פעולה וליווי עד להצלחה.
צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC