שיפור רווחיות עם צמצום עסקי חכם


"זה על כשלונותינו, שאנחנו מבססים הצלחה חדשה, שונה וטובה יותר" - הבלוק אליס


עסק שאינו מספיק רווחי, סופו שיחדל להתקיים.

התנודות בשווקים, במדיניות הממשלה ותמורות גיאופוליטיות, יוצרות שינויים בכלכלה שמשפיעות על זמינות הפרויקטים ותנועת הלקוחות של עסקים רבים, באופן שהם גורמים לבעלי עסקים רבים לנקוט בצעדים לא פשוטים כדי לשרוד, או להכין את העסק לקראת הבאות.

זו סיטואציה עסקית שאני נתקל בה שוב ושוב בעשרים שנה האחרונות. וברור שהתזמון, ההיקף והדרך בה זה נעשה יכולה לעשות את ההבדל בין עסק כושל ופושט רגל לבין עסק שמצליח לשרוד וכאשר הדברים משתפרים אף לצמוח ולפרוח.


יש לעסקים כמה וכמה דרכים להתאים את עצמם בתקופות מאתגרות, כאשר אחת מהן היא צמצום בהוצאות ומיקוד הפעילות באופן צר יותר כדי להפסיק את הדימום ולעבור ליציבות ורווחיות.


צמצום הוא כנראה המשימה המלחיצה ביותר שבעל עסק עשוי להתמודד איתה. הסיבה היא שיש הרבה מאוד שיקולים והשלכות על כף המאזניים. רוב החברות שוקלות צמצום רק כאשר שרידות העסק בטווח הארוך נמצאת בסכנה.  לעיתים זה מאוחר מידי.

עסקים מורכבים מאנשים שיש להם חשבונות לשלם וחלומות ויקירים לדאוג להם. צמצום בהכרח פוגע באנשים, וזה משפיע מאוד גם על העובדים שנשארים.


צמצום עסק אינו החלטה שאפשר להקל בה ראש. זה כרוך בהפחתה אקטיבית של צוות העובדים ושינויים משמעותיים בתפעול השוטף כדי להישאר עם עסק שעדיין מתפקד טוב וחוזר לרווחיות הנדרשת.

וגם אם זה נעשה באופן מקצועי ונכון, אין ערובה לכך שהצמצום יתן תוצאות מידיות כפי שציפית מראש.


יש לעשות זאת באופן מאוד מתוכנן ואחרי ניתוח עסקי מעמיק. חשוב לזכור שיש כמה דברים שחייבים לקחת בחשבון. נסקור את הדברים שצריך להכין לקראת צמצום, וגם פתרונות אחרים שיכולים לעזור להניע את העסק בכיוון הנכון.


מהו צמצום בעסק?

המניע לצמצום הוא שבעלי העסק מפסידים כסף מהפעילות העסקית, או שיש תחושה חזקה שהמצב הזה מתקרב ולא ניתן לבלימה.

הצמצום עצמו הוא תהליך של הקטנת עלויות התקורה של חברה. עלויות התקורה הן העלויות הקבועות של עסק, שאינן משתנות כתוצאה ישירה ומיידית מרמת הפעילות. זה נעשה לרוב על ידי פיטורי עובדים או מכירת נכסים של העסק. בעלי עסקים רבים בוחרים לצמצם בתקופות של מיתון כלכלי, חשש ממיתון או כאשר הענף בו העסק פועל נמצא בדעיכה, גם אם זו זמנית.

אין תהליך קבוע וסטנדרטי של צמצום, והוא עשוי להתרחש באופן אחר בסוגים שונים של עסקים וכתוצאה מהעדפות של בעלים או הנהלות שונות.

חברות מסוימות עשויות לאחד צוותים בתוך העסק, להפחית את כמות שעות העבודה, או לבקש מעובדים לצאת לפרישה מוקדמת. עסקים אחרים עשויים להתחיל בלסגור משרדים, מפעל או מחסנים, להוציא פעילויות למיקור חוץ, או לבטל קווי מוצרים או שירותים מסוימים ולצמצם מגוון ובכך עלויות שיווק ושירות.

המטרה הסופית, היא תמיד זהה. להחזיר את העסק למסלול של יצירת רווחים על ידי צמצום ההוצאות.


פרק שיעניין אותך: האם העסק שלכם הוא נכס? (או התחייבות)


מתי לצמצם עסק

רוב צמצום עסק מתרחש בתקופות של אי ודאות לגבי העתיד, או לאחר התדרדרות או טראומות עסקיות.

הסיבה לכך היא שבתקופות שפל, ללקוחות יש פחות מזומנים או תקציבים פנויים לרכישה מהעסק. זה מוביל לכך שעסקים חווים פחות ביקוש לסחורות ולשירותים שלהם, ולכן הם צריכים לקצץ בעלויות כדי למנוע מצבים של אי יכולת עמידה בתשלומים לספקים ולרשויות, שהם מצב סכנה לפשיטת רגל וקריסה עסקית.

אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי צמצום מספר העובדים, לרוב בתוספת צמצום פעילויות ומכירת נכסים. לאחר מכן הכוונה היא שהעסק ישאר תקין תפעולית אך בקנה מידה מופחת כדי שיוכל לעמוד בסערה הכלכלית.

זה לא יהיה אפשרי אם עסק יפחית עלויות על ידי מכירת נכסים רבים מידי או שקשה לחדש במהירות בעתיד, כמו קניין רוחני או מכונות ייצור ייעודיות.

צמצום יכול לפגוע ברווחיות באופן שהעסק לא יצליח לחזור בקלות לקדמותו. זה נכון במיוחד כאשר משתמשים בצמצום כדי לנסות ולתקן בעיות תזרים מזומנים בטווח קצר. לעתים זה עלול להוביל לכך שחברות מבצעות מספר סבבים של צמצום, במקום לטפל בבעיות היסוד באופן שורשי.

עדיף לבצע צמצום בעסק כאשר הירידה בביקוש לא צפויה להיות קצרת מועד. כאשר תקופת אי הוודאות זמנית, עדיף לשקול חלופות לצמצום.


חלופות לצמצום עסק

אם תבחרו לבחון לא לצמצם את העסק, יש הרבה דרכים להפחית עלויות בתקופה של ביקוש נמוך.

דרך טובה להתחיל היא קיצוץ שכר זמני ומרצון של מנהלים בכירים. זה גם נראה טוב ומעצים כלפי עובדים, בעלים ולקוחות.

אפשר להציע לעובדים שיתנדבו לקיצוץ שכר זמני, תמורת הטבות אחרות כמו גמישות.

ותמיד רצוי לצמצם הוצאות שאינן קשורות למימוש הזמנות או לאיכות השירות, ובמיוחד פינוקים שונים שהעסק הרשה לעצמו בזמנים הטובים.

אבל זה לא תמיד יספיק.


פרק שיעניין אותך: כך תחיו בחיסכון כמו וורן באפט


היתרונות של ביצוע צמצום בעסק

הפחת עלויות תפעול והגדלת רווחיות

צמצום בעלויות התפעול יכול להיות אחת הדרכים היעילות ביותר לצמצם עלויות ולהגיע לרווחיות מהר. עבור רוב העסקים אנשים וציוד שעוסקים בתפעול הם הוצאה קבועה וגדולה. עם פחות עובדים, העסק נהייה ממוקד יותר, האנשים לאחר תקופת התאוששות עסוקים וממוקדים יותר, ואפשר להפנות משאבים שהתפנו כדי לפתח ולחזק ערוצי פעילות חיוניים אחרים.

בניגוד למכירת מכונות או נכסים, פיטורי עובדים מאפשרת לעסק להישאר ברמה תפעולית טובה, למרות שאולי בהיקף פעילות מופחת. כך גם בביטול קווי מוצרים או שירותים. כדאי לעשות ניתוח 80/20, כדי להפחית ולצמצם בדברים שפחות חיוניים להכנסות ולרווחים. כדאי גם לקחת בחשבון שלקוחות לא ירצו להרגיש נפילה ברמת השירות.

צמצום יכול לחסוך כסף, אבל גם בדרך כלל מלווה בירידה בהכנסות. צריך להיזהר לא לחתוך בטעות מקור רווח משמעותי או מנוע צמיחה עיקרי, או אפילו זרם הכנסה מינורי שהשפיע יותר ממה שנדמה על נאמנות הלקוחות.


הזדמנות לארגון מחדש

בעסקים רבים צמצום הוא הזדמנות לארגון מחדש של הפעילות והארגון ויוצר הזדמנות להתמקד מחדש במה שיוביל לשגשוג עתידי. בתוך כל השינויים שהעסק עובר, ייתכן שאפשר לזהות תחומי חולשה, או להפנות את האנשים והארגון לכיוון יעדים ארוכי טווח שיש להם משמעות אסטרטגית.

חברות עשויות להחליט להפנות משאבים לערוצי פעילות שלהם פוטנציאל הכנסות ורווחים גדול יותר מהפעילות הסטנדרטית, ובמיוחד מתחומים שנמצאים בדעיכה או שהתחרות בהם נהיית קשה מידי. צמצום יכול להיות זמן טוב להסתגל לדרישות הצרכנים שמשתנות לפרקים או למצוא אפיק להשתלב בנישה ספציפית שנראית מבטיחה במיוחד.

אמנם צמצום מציע פוטנציאל לשינוי, אבל המציאות המצערת היא שצמצום פוגע גם בפוטנציאל הצמיחה. לכן גם אם נקטתם בצעדים נכונים לארגון מחדש, ייתכן שהתוצאות החיוביות לא יהיו גדולים מהירידה עקב הצמצום. לכן עדיף במקרים רבים לבצע את השינוי בהדרגה כדי שבסופו של דבר אפשר יהיה לשמר את הרווחיות ואת מומנטום החיובי של הצמיחה.


הסרת פעילויות שאינן מניבות

בכל עסק סיכוי סביר שפעילויות ותחומים מסוימים אינם מניבים רווחים או אפילו הכנסות משמעותיות. ברגע שעסק עושה כמה דברים, שאולי משרתים לקוחות שונים, מציע מגוון של מוצרים ושירותים, אפשר בקלות רבה לעשות ניתוח 80/20 ולגלות מי הם החזקים שעליהם העסק נסמך, ומי החלשים.
פעולה בדרך של צמצום בעסק מאלץ את  ההנהלה לזהות מיהם התחומים, הפעילויות, המוצרים והשירותים שאינם מניבים הכנסות או שאינם רווחיים ולבטל אותם.

עבור רוב העסקים צמצום כזה הוא דבר טוב שמאפשר לשמר את החזק, לשפר את הביצועים ולהכניס לעסק רמה גבוהה של מיקוד. ייתכן שניתן לשפר את תזרים המזומנים ולהפנות משאבים לכיוון אפיקי הכנסה מוכחים כטובים ובכך לחזק את העסק משמעותית.

צריך לשים לב, כי צמצום כזה באופן אוטומטי לא מאפשר להשקיע ביוזמות ארוכות טווח שלוקח זמן להפיק בהן רווח. לכן נדרשת חשיבה ותכנון אסטרטגי.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


החסרונות של צמצום העסק

פגיעה בחיבור העובדים

צמצום בעסק יכול לפגוע במורל וביצירתיות של העובדים הנותרים, לעורר חשדנות ולפגוע בתקשורת פתוחה בין אנשים ובמיוחד מול הנהלה, ולפגוע בתפיסת החברה כמקום קבוע ובטוח וברמת ההזדהות של עובדים עם העסק ובעליו. צמצום יכול לדחוף עובדים שהיו בהתלבטות לעזוב את העסק מוקדם מידי או בזמן שאינו מתאים.

לבעל עסק חשוב לזכור שעובדים מיומנים שמבינים את היעדים ואת התהליכים העסקיים הם נכס משמעותי מאוד. צמצום עסק משפיע לרעה על חברי הצוות ויכול בסופו של דבר לפגוע בביצועים ובתפוקה.

זהו אירוע קשה לכולם ויתכנו משקעים בעייתיים.


אובדן מומנטום

עסקים מצמצמים על מנת לצמצם עלויות ולחסוך כסף. אך אחת מההשלכות הרבות היא הפגיעה הבלתי נמנעת במומנטום, דבר שגורם לכבדות ואף לעצירות בתחומים מסויימים.

עם פחות עובדים ופחות יכולת תפעולית, העסק לא יוכל לצמוח באותו קצב שאליו ההנהלה כיוונה לפני ההחלטה שצמצום נדרש. זה יכול לגרום למצב בו העסק עלול לפגר אחרי המתחרים ובכך לפגוע בפוטנציאל ארוך הטווח להשגת היעדים ולממש ערך.

צריך לעשות בדיקות מראש ולנסות לצפות את ההשלכות בטווחי זמן שונים וברמה הפרטנית. כדאי לנסות לדמיין איך העסק ייראה כתוצאה מהצמצום, כיצד ישתנו תפקידים ותהליכים ומה תהיה ההשפעה על לקוחות. אם צמצום יכול להשפיע על היכולת של העסק להגיע ליעדים, ייתכן שיש צורך לבצע התאמות בתכנית הצמצום ו/או לשנות בהתאם את היעדים לטווח הקצר והבינוני.


זמן התאוששות

צמצום בעסק מפחית באופן בלתי נמנע את קצב הצמיחה ואת רמת ההכנסות. לאחר השלמת התהליך, יכול להיות קשה להצמיח את העסק בחזרה לרמה הקודמת וסביר להניח שיתגלה שוני משמעותי באופן ההתפתחות, בתחומים ובאווירה הכללית. זה נכון במיוחד אם צמצמתם כתוצאה מגורמים כלכליים שיש להם השפעה לטווח קצר, כמו אובדן לקוח אסטרטגי. יכול להיות שיקח זמן, אבל ברור גם שזמנים טובים יותר נמצאים בהישג יד.


פרק שיעניין אותך: רשימת צעדים לשיפור הפרודוקטיביות של הארגון


השלבים לביצוע תכנית צמצום בעסק

- לעשות ניתוח של הסביבה העסקית - לפני תחילת תהליך הצמצום, חשוב להעריך את הסביבה הכלכלית, העסקית והמסחרית הנוכחית ולשקול את ההשלכות של מיתון. חשוב להבין כיצד העסק ממוקם בענף ואת ההשפעה של האקלים הכלכלי המסתמן על פעילות החברה. חשוב לקחת בחשבון את גודל וסוג העסק, ואת הבריאות הפיננסית שלו, את ביקוש הלקוחות וסביבה התחרותית.

- גיבוש אסטרטגיית צמצום - לאחר הערכת הסביבה העסקית, על צוות ההנהלה לגבש אסטרטגיית צמצום המותאמת לצרכיו הספציפיים של הארגון. תוכנית זו צריכה לכלול החלטות באילו מחלקות ואילו עובדים לקצץ, ואילו שינויים תפעוליים וצעדי קיצוץ עלויות ליישם.

- הצגת התוכנית - לאחר גיבוש אסטרטגיית הצמצום, חשוב לתקשר את התוכנית לכל העובדים ובעלי העניין בעסק. תקשורת ברורה וכנה חיונית כדי להבטיח שכולם יבינו את התוכנית והשלכותיה.

- ביצוע תוכנית הצמצום - לאחר הצגת התוכנית לכל המעורבים, על צוות ההנהלה להתחיל בביצוע תוכנית הצמצום. זה צריך לכלול את הקיצוצים הנדרשים בצוות ובתחומי התפעול, וצעדי קיצוץ בעלויות והוצאות השונות.

- מעקב אחר ההתקדמות - תוך כדי יישום התוכנית, חשוב לעקוב אחר ההתקדמות ולבצע שינויים והתאמות לפי הצורך. מעקב יבטיח שמאמצי הצמצום יצליחו ושהארגון יוכל להחזיק מעמד גם באקלים כלכלי קשה.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48