הדרך מעובד בחברה לבעל עסק

 

"אל תאמינו למה שהעיניים שלכם אומרות לכם. כל מה שהן מראות זה את המגבלות. תסתכלו עם ההבנה שלכם, גלו מה אתם כבר יודעים, ותראו את הדרך לעוף" -  ריצ'רד באך

 

קבלת ההחלטה לעבור מלהיות עובד בחברה ליזם ובעל עסק שירותים מקצועי בתחומך היא אפשרות מרתיעה אך מרגשת.

זה דורש נכונות לצאת מאזור הנוחות שלך ולקחת על עצמך אתגרים חדשים, ויכול גם להביא תחושה של הגשמה ועצמאות שעשויה להיות חסרה לכם בעבודה בארגון.

תהליך המעבר מעובד חברה לבעל עסק כרוך בשורה של שלבים, שכל אחד מהם דורש שיקול דעת ותכנון. ישנם גורמים רבים שיש לקחת בחשבון, מזיהוי הכישורים ותחומי העניין שלך ועד לחקר השוק והערכת הזדמנויות פוטנציאליות.

 

תצטרכו לעשות גם שינוי בתפיסה וצורת חשיבה מלהיות עובדים ללהיות יזמים.

זה אומר לפתח חשיבה יזמית ולהיות מוכנים לקחת סיכונים ולאמץ אי ודאות. זה גם אומר להיות פרואקטיבי ולקחת בעלות על ההחלטות שלך, במקום להסתמך על אחרים שיגידו לך מה לעשות.

 

היבט חשוב נוסף במעבר לסטטוס בעל עסק הוא ללמוד כיצד לשווק ולקדם את השירותים שלכם בצורה יעילה. זה כולל פיתוח זהות מותג חזקה, בניית מערכות יחסים עם לקוחות ושימוש במגוון ערוצי שיווק כדי להגיע לקהל היעד שלך.

 

ההחלטה לעבור מלהיות עובד בחברה לבעלות על עסק היא החלטה שדורשת התייחסות לכישורים, לתחומי העניין ולמטרות שלכם. על ידי הקדשת הזמן לתכנון והכנה, תוכלו למצב את עצמכם ולהיות מוכנים להצלחה וליצור מסלול קריירה מספק המותאם לחוזקות ולתשוקות הייחודיות שלכם.

 

וכעת נפרט את השלבים בדרך ואיך לעבור אותם, כולל שינויים במחשבה, הצעדים בהכנה, בחירת סוג העסק, תהליך ביצוע חקר שוק ומודלים עסקיים אפשריים.

 

שינויים נדרשים בתפיסה וחשיבה

המעבר מלהיות שכיר לבעל עסק דורש שינוי תודעתי משמעותי. נסקור כמה משינויי החשיבה המרכזיים שאדם שפוטר או התפטר מתאגיד עשוי להזדקק להם כדי להתחיל וגם להצליח בבעלות ובניהול עסק שירות מקצועי משלו.

מהלך רוח מקובע להלך רוח של צמיחה: בעבודה בארגון, ייתכן שהיה לך נוח עם משכורת קבועה ואחריות מוגדרת ומוגבלת. לעומת זאת, כבעל עסק, צריך להיות פתוחים ללמידה ולהסתגל לאתגרים חדשים. אימוץ הלך רוח של צמיחה יכול לסייע לפתח את הכישורים והידע הדרושים כדי להצליח בתפקיד החדש.

משונא סיכונים לסובלני לסיכון: פתיחת עסק כרוכה בלקיחת סיכונים, וצריך להרגיש בנוח עם אי ודאות ואפשרות לכישלון. זה אומר להיות מוכנים לקחת סיכונים מחושבים, וללמוד מכל טעות שעושים לאורך הדרך.

מחשיבה של עובד לחשיבה יזמית: כעובד, ייתכן שהתרגלת לעקוב אחר נהלים והנחיות מוגדרים. כבעלי עסק, עליכם להיות יוזמתיים ולקחת בעלות מוחלטת על ההחלטות שלכם. משמעות הדבר היא לסגל את היכולת לזהות הזדמנויות, לפתח אסטרטגיות ולקבל החלטות שהן לטובת העסק.

מתגובתי ליוזמתי: בעבודה ארגונית, אפשר להיות תגובתי לצרכים של המעסיק, הבוסים או הלקוחות. כבעלי עסק, עליכם לקחת יוזמה ולזהות הזדמנויות לפיתוח עסקים חדשים.

מהתמקדות במשימות להתמקדות בתמונה הגדולה: בעבודה ארגונית, אפשר להסתפק בהתמקדות בהשלמת משימות או פרויקטים מסוימים. כבעלי עסק, צריך לראות את התמונה הגדולה ולחשוב אסטרטגית על המטרות ארוכות הטווח של העסק.

על ידי אימוץ שינויים אלו בחשיבה, אדם שעבד בתאגיד יכול להכין את עצמו טוב יותר ליזום ולהצליח בבעלות ובניהול עסק משלו.


פרק שיעניין אותך:  זהו סוג העסק שהכי קל ליזום


הצעדים להפוך ליזמים

כאשר איש מקצוע עוזב ארגון, ישנם מספר צעדים שהם יכולים לנקוט כדי להפוך ליזמים ובעלי עסק בתחום המקצועי שלהם.

העריכו את הכישורים והמומחיות: כאנשי מקצוע בתחומכם, יש לכם ידע וכישורים מיוחדים שאתם יכולים למנף כדי להקים עסק. קחו קצת זמן כדי להעריך את נקודות החוזק שלכם ולקבוע איזה סוג עסק אתם יכולים ליצור על סמך הכישורים והניסיון.

חקרו את השוק: לפני שאתם פותחים עסק, חשוב לחקור את השוק כדי לוודא שיש ביקוש למוצר או לשירות שלכם. בצעו ניתוח שוק כדי לזהות לקוחות פוטנציאליים, מתחרים ומגמות בתעשייה שלכם.

פתחו תוכנית עסקית: תוכנית עסקית היא מסמך קריטי המתאר את היעדים, האסטרטגיות והתחזיות הפיננסיות שלך עבור העסק. זה יכול לסייע לך לתכנן ולהשיג מימון, למשוך לקוחות מתאימים ולהיות על המסלול של הגדלת העסק. זה לא חייב להיות מסמך ארוך.

הבטיחו מימון: פתיחת עסק דורשת מימון, וישנן מספר אפשרויות העומדות בפני יזמים, כגון מימון עצמי, הלוואות, מענקים, גיוס משקיעים או מימון המונים. חקרו לגבי מקורות מימון שונים וקבעו אילו מהם הם הטובים ביותר עבורכם.

פתחו עוסק: בהתאם לתחום שלך, ייתכן שיהיה עליכם לרשום את העסק שלך ברשויות מקומיות או לפתוח עוסק, או להקים חברה בע"מ. לפעמים זה כרוך בקבלת רישיון עסק, רישום ברשות המיסים וקבלת אישורים אחרים בהתאם לרגולציה.

בנו רשת קשרים: כיזמים, חשוב לבנות רשת חזקה של אנשי קשר שיכולים לתמוך ולהביא הזדמנויות לעסק שלך. זה כולל לקוחות פוטנציאליים, ספקים ואנשי מקצוע אחרים בענף, או נותני שירותים לענף מתחומי פעילות אחרים.

הפעילו את העסק: לאחר שתשלימו את כל השלבים שצוינו, זה הזמן להשיק את העסק. זה כרוך בשיווק, בניית בסיס לקוחות ותפעול אספקת מוצרים או שירותים איכותיים ללקוחות.

להיות יזם יכול להיות חוויה מאתגרת אך מתגמלת. על ידי נקיטת הצעדים שתוארו, אתם יכולים להגדיל את סיכויי ההצלחה כבעלי עסק בתחום המקצועי שלכם.


להורדה חינם, דף עבודה: תבנית תמצית מנהלים One Pager

 

בחירת סוג העסק

בחירת סוג העסק שנכון להקים יכולה להיות משימה מאתגרת. הנה כמה צעדים שתוכלו לבצע כדי לגלות ולבחור את סוג העסק המתאים עבורכם. חלקם חופפים לצעדים שצוינו קודם.

העריכו את הכישורים ותחומי העניין שלכם: תשקלו אילו כישורים יש לכם ומה מעניין אותכם להתעמקות ועשייה אינטנסיבית ולאורך תקופה ארוכה מאוד. חשוב לבחור עסק שאתם נהנים ממנו ונלהבים ממנו, שכן זה יגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם.

תחקרו את השוק: חפשו תעשיות או שווקים שצומחים ויש בהם ביקוש גבוה למוצרים או שירותים. זה יכול לסייע לכם לזהות הזדמנויות פוטנציאליות עבור העסק שלכם.

זהו פערים בשוק: חפשו תחומים שבהם יש פערים בשוק שאינם מקבלים שירות מספק. לדוגמה, אם אתם מבחינים שאין בתי קפה טובים בשכונה שלכם, זה יכול להיות הזדמנות למי שבעל ניסיון ומומחיות בתחום להקים בית קפה במקום.

העריכו את המתחרים: הסתכלו על המתחרים בענף שלכם והעריכו את נקודות החוזק והחולשה שלהם. זה יכול לעזור לכם לזהות תחומים שבהם אתם יכולים לבדל את עצמכם מהמתחרים.

קבעו את עלויות האתחול: תשקלו את עלויות ההפעלה הקשורות לסוגים שונים של עסקים בתחומכם. עסקים מסוימים דורשים כמות משמעותית של הון כדי להתחיל (כמו ייבוא והפצה), בעוד שאחרים ניתן להתחיל עם השקעה מינימלית (כמו מכירת שעות עבודה).

חשבו על סגנון החיים שלכם: חשבו כיצד העסק שלכם ישפיע על אורח החיים שלכם. לדוגמה, אם אתם רוצים לבלות יותר זמן עם המשפחה שלכם, עסק שדורש מכם לעבוד שעות ארוכות לא יהיה הבחירה הטובה ביותר בשלב זה.

פנו לייעוץ: דברו עם יזמים אחרים ובקשו ייעוץ ממנטורים עסקיים ויועצים לעסקים. הם יכולים לספק תובנות ועצות חשובות על פתיחת עסק וליווי בשלבים בהם יש לכם פחות ניסיון מעשי.

סוג העסק שתבחר יהיה תלוי בכישורים, בתחומי העניין, בביקוש בשוק, בתחרות, בעלויות ההפעלה ובסגנון החיים שלכם. על ידי הקדשת הזמן לחקור ולהעריך אפשרויות שונות, אתם יכולים להגדיל את הסיכויים שלכם לבחור עסק שמתאים עבורכם.


פרק שיעניין אותך: איך לבחור שותף/ה להקמת מיזם? 

 

עריכת חקר שוק מקדים

ישנן מספר דרכים לחקור את השוק לפני פתיחת עסק לשירותים מקצועיים.

זהו את קהל היעד שלכם: התחילו בהגדרת קהל היעד. מי הם הלקוחות הפוטנציאליים, ומה הצרכים וההעדפות שלהם? חיקרו את הדמוגרפיה והפסיכוגרפיה של קהל היעד כדי להבין את ההתנהגות, תחומי העניין והמניעים שלהם.

נתחו את המתחרים: זהו את המתחרים הישירים והעקיפים, נתחו את החוזקות והחולשות שלהם. תסתכלו על אסטרטגיות השיווק שלהם, מודלי התמחור, הצעות השירות והמשוב של לקוחות. זה יעזור לכם לבדל את העסק שלכם מהמתחרים.

ערכו מחקר שוק: ערכו מחקר שוק ראשוני ומשני כדי לאסוף מידע על השוק שלכם. מחקר ראשוני יכול לכלול סקרים, ראיונות וקבוצות מיקוד כדי להבין את צרכי הלקוח והעדפותיו. מחקר משני יכול לכלול דוחות של גופים על התעשייה, נתונים סטטיסטיים של רשויות ניתוח מתחרים ע"י אנליסטים וכן משוב של לקוחות ברשתות.

הערכת גודל השוק ופוטנציאל הצמיחה: כדאי לבצע הערכת גודל השוק ופוטנציאל הצמיחה של הענף. הסתכלו על מגמות, תחזיות שוק ודרישות לקוחות כדי להבין את פוטנציאל הצמיחה והרווחיות העתידית בהתאם למגמות.

קבעו אסטרטגיות תמחור: קבעו את אסטרטגיות התמחור על סמך יחסיות למתחרים ודרישת הלקוחות ונכונותם לשלם עבור רמות איכות ושירות שונות. בדקו מה הלקוחות מוכנים לשלם עבור שירותים דומים, ונתחו את מודל התמחור של המתחרים בהתאם לעלויות שאתם מכירים.

צרו תוכנית שיווקית: פתחו תוכנית שיווקית על סמך ממצאי החקר. זה צריך לכלול את הגדרת קהל היעד, אסטרטגיות תמחור, אסטרטגיות קידום מכירות וערוצי הפצה.

חקר שוק יסודי חיוני להבנת קהל היעד, זיהוי המתחרים ופיתוח אסטרטגיה עסקית מוצלחת.


להורדה חינם של חוברת העבודה:
הגדר את הלקוח האידאלי שלך למיקוד שיווקי אסטרטגי

 

מודלים עסקיים טיפוסיים

שירותים מקצועיים לעסקים מספקים מומחיות וידע ללקוחות, וישנם מספר מודלים עסקיים הנפוצים בתעשייה זו. להלן כמה מהמודלים העסקיים האופייניים.

חיוב שעתי: זהו אחד המודלים העסקיים הנפוצים ביותר עבור שירותים מקצועיים. הלקוחות מחויבים בהתאם למספר שעות העבודה בפועל של ספק השירות ע"פ תעריף מוסכם.

סכום חד פעמי: במודל של סכום חד פעמי, ספק השירות גובה תשלום מוסכם עבור פרויקט או שירות מסוים. זה יכול לספק ודאות רבה יותר ללקוחות ולעזור לספקי שירות לנהל את עומס העבודה.

תמחור מבוסס ערך: תמחור מבוסס ערך כרוך בחיוב לקוחות על בסיס הערך שהשירות מספק להם. מודל זה משמש לעתים קרובות בשירותי ייעוץ. למשל, אחוז משווי החיסכון בהתייעלות, או נתח מהרווח בהגדלת מכירות.

ריטיינר: במודל ריטיינר, הלקוחות משלמים עמלה חודשית קבועה עבור שירותים שוטפים. זה יכול לספק יציבות רבה יותר לספקי שירות ולאפשר להם לתכנן טוב יותר את עומס העבודה.

עמלה: במקרים מסוימים, נותני שירותים עשויים לקבל עמלה עבור השירותים שהם מספקים. זה נפוץ בתעשיות כגון נדל"ן ושירותים פיננסיים.

מנוי: מודל מנוי כרוך בחיוב לקוחות בתשלום חוזר עבור שירותים שוטפים. זה יכול לספק הכנסות צפויות יותר עבור ספקי שירותים.

לכל אחד מהמודלים העסקיים הללו יש יתרונות וחסרונות ייחודיים, והמודל הנכון לעסק השירותים המקצועיים שלכם יהיה תלוי במגוון גורמים, כולל אופי השירותים שלכם, שוק היעד והיעדים הפיננסיים.

 

 לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח