כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך


"אם תדחוף אותי לשימוש בחולשה שלי, אפעל להפוך את החולשה הנתפסת לחוזקה" - מייקל ג'ורדן


מהרגע שיש לעסק יעדים ומטרות, ניתוח SWOT הוא הכלי הבסיסי ביותר, אך החזק, שאיתו אפשר לבחון את העסק מול המטרות, ולהתחיל לדלות ממנו משימות לפעולה.

בכל תכנית אסטרטגית לעסק אני כולל את כלי הניתוח הזה, ומשלים אותו יחד עם צוותי עובדים והנהלה. כל מידע שמתווסף לניתוח מקבל התייחסות, ונגזרות תוכניות פעולה ארוכות וקצרות טווח.

הפעולות נוגעות לכל היבטי העסק, כולל המיתוג והשיווק, תהליך המכירות, תמחור, רכש, תפעול הזמנות, ניהול מלאי, מימון, פיתוח צוות עובדים והנהלה, תהליכים ומערכות עסקיות, ועוד.

מהו ניתוח SWOT?

SWOT הוא כלי המשמש לניתוח מצב (עסקי או אישי). אלה ראשי תיבות של: חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים

חוזקות וחולשות הן פנימיות לחברה וניתן לנהל אותם ישירות, בעוד שהזדמנויות ואיומים הם חיצוניים והחברה יכולה רק לצפות אותן ולהגיב עליהן. לעתים קרובות, הניתןח מוצג בצורה של טבלה כמו באיור שלהלן:

SWOT הוא כלי ניתוח אסטרטגי נפוץ בשימוש בשל הפשטות שלו והערך הגבוה של התמקדות בסוגיות מפתח אשר משפיעות על הארגון או האדם. מטרת הניתוח לזהות את נקודות החוזק והחולשה הרלוונטיות לטיפול בהזדמנויות ובאיומים בפרט.

פרק שיעניין אותך: האם אתם יודעים באיזה עסק אתם עובדים?

יתרונות ניתוח SWOT

היתרונות של שימוש בניתוח SWOT כוללים:
  • ראייה כוללת: ניתוח SWOT מספק מבט מקיף והוליסטי של החוזקות והחולשות הפנימיות של הארגון, כמו גם הזדמנויות ואיומים חיצוניים. זה מאפשר לך לשקול גורמים פנימיים וחיצוניים בו זמנית, מה שמוביל להערכה מאוזנת יותר.
  • תכנון אסטרטגי: ניתוח SWOT הוא כלי רב ערך לתכנון אסטרטגי. זה עוזר לארגונים לזהות את היתרונות התחרותיים שלהם, לנצל הזדמנויות ולטפל בחולשות ובאיומים. על ידי הבנת הנוף הפנימי והחיצוני, ארגונים יכולים לפתח אסטרטגיות יעילות להשגת מטרותיהם.
  • קבלת החלטות: ניתוח SWOT מספק מסגרת מובנית לקבלת החלטות. זה עוזר בהערכת אפשרויות שונות, זיהוי סיכונים ותגמולים פוטנציאליים וביצוע בחירות מושכלות. הניתוח עוזר לתעדף פעולות ולהקצות משאבים בצורה יעילה.
  • מודעות מוגברת: ביצוע ניתוח SWOT משפר את המודעות הארגונית. הוא מעודד הבנה מעמיקה יותר של החוזקות והחולשות של הארגון, כמו גם גורמים חיצוניים המשפיעים על פעילותו. מודעות זו מאפשרת קבלת החלטות יזומה וניהול סיכונים טוב יותר.
  • שיתוף פעולה ותקשורת: ניתוח SWOT מקדם שיתוף פעולה ותקשורת בתוך הארגון. זה מפגיש אנשים ממחלקות או תחומי התמחות שונים כדי לתרום את התובנות שלהם. על ידי שיתוף בעלי עניין שונים, זה מאפשר הבנה משותפת של עמדת הארגון ומטפח עבודת צוות.
  • זיהוי הזדמנויות: ההזדמנויות החיצוניות שזוהו באמצעות ניתוח SWOT יכולות לעזור לארגונים לנצל אפיקים חדשים לצמיחה והתרחבות. על ידי זיהוי מגמות בשווקים מתעוררים, שינוי העדפות צרכנים או שווקים לא מנוצלים, ארגונים יכולים לנצל את ההזדמנויות הללו ולהשיג יתרון תחרותי.
  • הפחתת סיכונים: ניתוח SWOT מדגיש איומים וסיכונים פוטנציאליים שעשויים להשפיע על הארגון. על ידי זיהוי וניתוח סיכונים אלה, ארגונים יכולים לפתח תוכניות מגירה, להסתגל לנסיבות משתנות ולמזער השפעות שליליות אפשריות.
  • ביצועים משופרים: על ידי מינוף חוזקות, טיפול בחולשות וניצול הזדמנויות, ניתוח SWOT תורם לשיפור הביצועים. זה מאפשר לארגונים להתאים את המשאבים, היכולות והאסטרטגיות שלהם בצורה יעילה, מה שמוביל ליעילות ויעילות מוגברת.
  • גמישות ויכולת הסתגלות: ניתוח SWOT מעודד ארגונים להיות גמישים ובעלי יכולת הסתגלות בתגובה לנסיבות משתנות. הוא מקדם גישה פרואקטיבית לזיהוי והתמודדות עם אתגרים, שהיא חיונית בסביבה העסקית הדינמית של היום.
  • יתרון תחרותי: באמצעות ניתוח SWOT, ארגונים יכולים לזהות חוזקות ייחודיות המעניקות להם יתרון תחרותי. על ידי מינוף החוזקות הללו ופיתוח אסטרטגיות לניצול הזדמנויות, ארגונים יכולים לבדל את עצמם מהמתחרים ולמצב את עצמם להצלחה.


להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


מגבלות

בעוד שניתוח ה-SWOT הוא כלי שימושי, יש לו גם חסרונות ומגבלות מסוימים. אלו כוללים:
  • סובייקטיביות: ניתוח SWOT מסתמך במידה רבה על קלט ונקודות מבט של אנשים המעורבים. סובייקטיביות זו עלולה להוביל להטיות ולהערכות לא שלמות או לא מדויקות. לאנשים שונים עשויים להיות פרשנויות שונות של חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים, מה שיכול להשפיע על תקפות הניתוח.
  • חוסר תעדוף: ניתוח SWOT אינו מספק מטבעו מסגרת תעדוף. אמנם זה עוזר לזהות גורמים שונים, אבל זה לא נותן להם עדיפות במפורש. זה יכול לעשות את זה מאתגר לקבוע אילו גורמים הם הקריטיים ביותר או דורשים התייחסות מיידית.
  • היעדר ניתוח הקשר: ניתוח SWOT מתמקד בעיקר בגורמים פנימיים וחיצוניים, אך ייתכן שהוא לא יעמיק בהקשרים או בניואנסים הספציפיים המשפיעים על אותם גורמים. ייתכן שיהיה צורך בניתוח מפורט יותר כדי להבין את הסיבות או ההשלכות הבסיסיות של הגורמים שזוהו.
  • מוגבל בחיזוי מגמות עתידיות: ניתוח SWOT הוא בעיקרו רטרוספקטיבי ומבוסס על ההבנה הנוכחית של הארגון וסביבתו. הוא עשוי שלא לחזות ביעילות מגמות או שינויים עתידיים, מה שמגביל את יכולתו לספק תובנות פרואקטיביות לתכנון ארוך טווח.
  • פישוט יתר: ארבע הקטגוריות של חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים עשויות לפשט יתר על המידה גורמים מורכבים או יחסי גומלין ביניהם. ניתן להתעלם מניואנסים ותלות הדדית חשובים, מה שיוביל לניתוח פחות מקיף.
  • חוסר הנעה לפעולה: בעוד שניתוח SWOT מזהה גורמים ומספק תובנות, הוא אינו מציע מטבעו אסטרטגיות או פתרונות ברי-פעולה. לרוב נדרשות מסגרות נוספות של ניתוח וקבלת החלטות כדי לתרגם את הניתוח לפעולות מעשיות.
  • ניתוח סטטי: ניתוח SWOT מייצג תמונת מצב של מיקומו של הארגון בנקודת זמן מסוימת. עם זאת, ארגונים וסביבתם הם ישויות דינמיות המתפתחות כל הזמן. ללא עדכונים והתאמות שוטפים, הניתוח עלול להיות מיושן ולאבד רלוונטיות.
  • דגש יתר על גורמים פנימיים: ניתוח SWOT נוטה להתמקד יותר בחוזקות ובחולשות פנימיות מאשר בהזדמנויות ואיומים חיצוניים. הטיה זו עלולה להגביל את יכולתו של הארגון לתפוס ולהגיב באופן מלא לדינמיקה ומגמות בשוק החיצוני.
  • היעדר ניתוח כמותי: ניתוח SWOT כולל בעיקר הערכות איכותניות ועלול להיעדר נתונים ומדדים כמותיים. בעוד שניתוח איכותני הוא בעל ערך, היעדר מדידות כמותיות יכול להגביל את היכולת להעריך את גודל או ההשפעה של הגורמים שזוהו.
  • פרשנות שגויה ושימוש לרעה: אם לא מתנהל או לא מתפרש כהלכה, ניתוח SWOT יכול להוביל למסקנות שגויות או להחלטות שגויות. חוסר מומחיות או יישום שגוי של הכלי עלולים לערער את התקפות והתועלת של הניתוח.

מודל SWOT דוגמא
דוגמא כללית לניתוח SWOT


ביצוע ניתוח SWOT

ניתן לבצע את הניתוח על ידי אדם אחד או קבוצת חברים אשר אחראים באופן ישיר להערכת המצב בחברה. 

חוזקות וחולשות

נקודות החוזק והחולשה הן גורמי הסביבה הפנימית של החברה. כאשר מחפשים נקודות חוזק, יש לשאול מה החברה עושה טוב יותר או שיש לו ערך רב יותר מאשר המתחרים? עבור חולשות, לשאול מה ניתן לשפר כדי להשיג או לפחות לא לפגר אחר המתחרים?

המקורות לחוזקות וחולשות

חלק מנקודות חוזק או חולשות ניתן לזהות באופן מיידי וללא לימוד מעמיק של הארגון. אך כדי למצות ולאתר את הפוטנציאל המשמעותי, נדרש להתעמק בהבנת הארגון. מומלץ לבדוק תחומים רבים, כגון:
- משאבים: קרקע, ציוד, ידע, הון עצמי, קניין רוחני ועוד.
- יכולות ליבה חיוניים לקיום הארגון
- יכולות אחרות שיכולות לאפשר בידול ויחודיות
- תחומי פעילות: ניהול, תפעול, שיווק, פיננסים, משאבי אנוש ומו"פ
- תרבות ארגונית
- פעילויות לאורך כל שרשרת הערך

הזדמנויות ואיומים

ההזדמנויות והאיומים הם הגורמים החיצוניים הבלתי נשלטים שבדרך כלל מופיעים או נובעים כתוצאה משינויים בסביבת המאקרו, בתעשייה או בפעולות המתחרים. הזדמנויות מייצגות את המצבים החיצוניים המביאים יתרון תחרותי אם הם מנוצלים. איומים עלולים להזיק לחברה ולכן כדאי להימנע מהם או להתגונן מפניהם.

איתור הזדמנויות ואיומים

ניתוח PEST או PESTEL מייצג את כל הכוחות החיצוניים העיקריים (פוליטיים, כלכליים, חברתיים, טכנולוגיים, סביבתיים ומשפטיים) המשפיעים על החברה ולכן זה הכלי הטוב ביותר לארגון ההזדמנויות והאיומים.

תחרות
המתחרה מגיב על המהלכים שלך ועל שינויים חיצוניים. המתחרים עשויים לשנות את האסטרטגיות שלהם או לבצע יוזמות חדשות כדי לשפר את מצבם. לכן, החברה חייבת תמיד לעקוב אחר פעולות של מתחרותיה ולאתר הזדמנויות חדשות ואיומים.

שינויים בשוק
ההזדמנויות והאיומים הגלויים ביותר מופיעים במסגרת שינויים בשוק. גלובליזציה ותקשורת מודרנית מאפשרת למתחרים, ליזמים ולגורמי חוץ לפנות ללקוחות שלך עם אותו מוצר או תחליף דומה וזול יותר. באותו הזמן, פתיחת שווקים חדשים וגישה לשווקים ופרויקטים מרוחקים, מאפשרת לחברה להגדיל את הייצוא שלה או להתחיל לפעול במדינה חדשה. לעתים קרובות שוקי נישה יכולים להיות רווחיים עקב שינויים טכנולוגיים. כתוצאה מכך, שינויים בשוק יוצרים הזדמנויות חדשות ואיומים שיש לזהות מוקדם ולפעול בהתאם אם החברה רוצה לשמר ולשפר רווחיות ולשמור על יתרון תחרותי.

פרק נוסף שיעניין אותך: 12 טיפים להכנת תכנית אסטרטגית

הנחיות להצלחה בניתוח- SWOT

ההנחיות הבאות מסייעות באופן משמעותי ליצירת ניתוח עם תוצאות שימושיות ואפקטיביות:
- זיהוי גורמים בהתייחסות למתחרים. זה מאפשר לציין אם הגורם הוא כוח או חולשה.
- רשימה של 3-5 פריטים עבור כל קטגוריה. מונע יצירת רשימות קצרות מדי או אינסופיות.
- פריטים חייבים להיות מוגדרים באופן ספציפי ככל האפשר, כולל תאור שמי, מספר כמותי וכד'
- כדי לאפשר דיון ענייני על משמעויות הניתוח, יש להסתמך על עובדות לא דעות.
- תאור הגורמים צריך להיות מכוון פעולה, בכדי להקל על יצירת רשימת פעילויות כתוצר של הניתוח.

תהליך סדור לביצוע ניתוח SWOT

ביצוע ניתוח SWOT יסודי ומקצועי כרוך בגישה שיטתית להערכת החוזקות והחולשות הפנימיות של הארגון, כמו גם הזדמנויות ואיומים חיצוניים. להלן הוראות שידריכו בתהליך:
שלב 1: הגדרת המטרה
הגדירו בבירור את המטרה או המטרה של ביצוע ניתוח ה-SWOT. זהה את התחום, הפרויקט או ההחלטה הספציפיים שברצונך לנתח. זה יעזור למקד את הניתוח ולהפוך אותו ליעיל יותר.
שלב 2: גיבוש צוות מגוון
ליצור צוות המורכב מאנשים ממחלקות או תחומי התמחות שונים בארגון. הכללת נקודות מבט מגוונות תשפר את איכות הניתוח ותבטיח כיסוי מקיף.
שלב 3: זיהוי חוזקות פנימיות (S)
שקול את הגורמים הפנימיים שנותנים לארגון יתרון תחרותי. סיעור מוחות ורשום את נקודות החוזק של הארגון. אלה יכולים לכלול יכולות ייחודיות, משאבים יקרי ערך, מוניטין מותג חזק, כוח עבודה מיומן או תהליכים יעילים.
שלב 4: זיהוי חולשות פנימיות (W)
הערך את הגורמים הפנימיים שמעמידים את הארגון בעמדת נחיתות או מעכבים את ביצועיו. זיהוי אזורים הזקוקים לשיפור או אתגרים פוטנציאליים. זה יכול לכלול טכנולוגיה מיושנת, היעדר מיומנויות מפתח, משאבים כספיים מוגבלים או תקשורת פנימית לקויה. סיעור מוחות ורשום את החולשות הללו.
שלב 5: זיהוי הזדמנויות חיצוניות (O)
בחן את הגורמים החיצוניים או המגמות בתעשייה או בשוק שיכולים לספק הזדמנויות לארגון. חפש טכנולוגיות מתפתחות, שינויים בהתנהגות הצרכנים, צמיחת שוק, שותפויות או פערים פוטנציאליים בשוק. סיעור מוחות ורשום את ההזדמנויות הללו.
שלב 6: זיהוי איומים חיצוניים (T)
נתח את הגורמים או המגמות החיצוניות שעלולים להוות איומים או אתגרים לארגון. שקול כוחות תחרותיים, שינויים רגולטוריים, תנודות כלכליות, מתחרים מתעוררים או שינוי העדפות לקוחות. סיעור מוחות ורשום את האיומים האלה.
שלב 7: ניתוח ותיעדוף
סקור את רשימות החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים. נתח כל פריט וזיהוי קשרים או תלות ביניהם. תעדוף את הפריטים על סמך המשמעות, השפעתם או דחיפותם. שלב זה עוזר להבין את התחומים העיקריים שיש להתמקד בהם.
שלב 8: ליצור אסטרטגיות
בהתבסס על הניתוח, פתח אסטרטגיות למינוף החוזקות, טיפול בחולשות, ניצול הזדמנויות והפחתת איומים. אסטרטגיות אלו צריכות להתאים ליעדי הארגון שלך ולהיות ניתנות לפעולה. שקול גם גישות לטווח קצר וגם לטווח ארוך.
שלב 9: יישום ומעקב
לפתח תוכנית פעולה ליישום האסטרטגיות שזוהו. הקצאת אחריות, קבע לוחות זמנים והקצאת משאבים. עקוב אחר ההתקדמות באופן קבוע ובצע התאמות לפי הצורך. שקול הקמת מדדי ביצועי מפתח (KPIs) כדי לעקוב אחר הצלחת האסטרטגיות.
שלב 10: לסקור ולעדכן
סקור ועדכן מדי פעם את ניתוח ה-SWOT כדי לשקף שינויים בסביבה הפנימית והחיצונית. התנאים העסקיים מתפתחים עם הזמן, ולכן חיוני לשמור על הניתוח שלך עדכני ורלוונטי.

מוכנים ליצור אסטרטגיה לעסק ולעשות ניתוח סדור ואפקטיבי שיוביל לעשייה שתביא את העסק לדרגת התפתחות מתקדמת?
צרו קשר בהקדם!
נבחן את מצב העסק ונכין תכנית לביצוע שתגשים את המטרות.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח