רגשות שמשבשים החלטות כלכליות


"אני יודע מה מבדיל בין האדם לבין החיות, דאגות כלכליות" - יול רנארד


החלטות פיננסיות וכלכליות נעשות על בסיס ניתוח נתונים ותנאים חסר רגש, או שלפות ככה אנחנו רגילים לחשוב. ניתוח דפי נתונים וטבלאות, חישובים בגיליונות אלקטרוניים ושליפת מחשב הכיס לבדיקות אחרונות, הם הבסיס לכל שיקול והחלטה.  למעשה, ברגע ההחלטה, כמו בכמעט כל החלטה אחרת שאנחנו עושים בחיינו, הרגש שלנו, תחושת הבטן, ניסיון חיינו, התקוות, הפחדים, האמונות והעקרונות, כולם מתערבבים יחד עם הנתונים היבשים לביצוע ההכרעה.

יש מספר רגשות מסוכנים במיוחד ברגעים האלו, וצריך להיות מודעים אליהם ולהתייחס אליהם בתוכנו כדי למתן את השפעתם.

לחץ וחשש מתוצאות שליליות

הבעיה: השקעות לעתים לא מצליחות, הלוואות שנלקחו לפעמים קשה מאוד להחזיר, עובדים שמקבלים תמורה גבוהה לעתים לא מספקים את הסחורה או מאבדים מוטיבציה, קורה שמלאי שנקנה בקושי נמכר, או ציוד שהושקע בו מאמץ וכסף רב לא מביא לחברה את השדרוג שצופה. כל מנכ"ל עם נסיון עבר כמה וכמה חוויות כאלו במשך השנים. הבעיה היא שהחששות שנובעים מהמשקעים האלו מונעים מאיתנו לעשות השקעות שעל פניו טובות, בגלל שאנו נותנים ערך גבוה מידי לסיכון.
פתרון: תרשה לעצמך, לפרק זמן קצוב (למשל 5 דקות) לבטא לעצמך ולאחרים את מלוא החששות, ללא עכבות. לאחר שתסיים, תעבור לניתוח קר וכמותי יותר של ההחלטה בלי לחזור ולטעון את הטיעונים הרגשיים.


קנאה

הבעיה: ידיד שלך קיבל תפקיד מעורר קנאה, חברה מתחרה זכתה בעסקה שהייתה מקפיצה לך את ביצועי העסק, שמעת על חברה בתחום שנמכרה לאחרונה בסכום דמיוני. למה שזה לא יקרה לך? אתה מרגיש שאתה חייב לגרום לזה לקרות. התוצאה יכולה להיות עגומה, בשל לקיחת סיכוני יתר והתחייבויות מוגזמות בכדי לדחוף ולקדם ליעדים קשים מידי להשגה.
פתרון: תתחיל בלהכיר בהישגים שלך, תיזכר בדברים שהצלחת ליצור ולהשיג ותתבונן בפוטנציאל של העסק להתפתחות בעתיד. בנוסף, תפעל להבין את המגבלות הקיימות של העסק. כמה אשראי אתה יכול לגייס? מה קצב ההחזר שראלי לעמוד בו? עם כמה סיכון אתה מוכן לחיות? כשתכיר ביכולות ובמגבלות של החברה שלך, יהיה לך קל יותר להשלים עם המקרים בהם יוזמות מסוימות אינן מתאימות בזמן הנתון.

להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית

חרטה

הבעיה: אם אתה עדיין מתחרט על החלטות כלכליות שעשית בעבר, על עסקה הזדמנותית שלא ביצעת, או בחירה בין כמה אפשרויות אך דווקא זו שלא נבחרה התגלתה בדיעבד כנכונה, אתה בוודאי לא לבד. דברים כאלו עברו על כולנו, וצרבו לנו זיכרון לא נעים בתודעה. אתה עלול לפתח מנטליות של קורבן, להרגיש שההזדמנות שלך כבר חלפה, שהעתיד מאחוריך.
פתרון: תהפוך את הזיכרון להזדמנות למידה. האם יש לקח שניתן להפיק? האם ההחלטה המקורית הייתה נכונה לזמנה, אך הנסיבות והמזל התגלגלו אחרת? האם התוצאה היא אקראית במהותה, ולא ניתן היה לצפות אותה?  אי אפשר לחזור אחורה בזמן, וכל יום מביא הזדמנויות חדשות, אם רק נהיה פתוחים לזהות אותן.


מבוכה

הבעיה: אולי זו לא התקופה הכי טובה שלך או של העסק. מתאמצים לעבור תקופת שפל בשוק, או להתגבר על מהמורה שפגעה בעסק, עוברים תקופה של משאבים מצומצמים, עובד מרכזי עזב, או שלא הצלחת להשיג עסקה גדולה וחשובה? חשוב לך לחסוך עכשיו ולהצטמצם, כדי לשמר משאבים לאתגרים חדשים, ודווקא עכשיו מבקשים ממך תקציבים לתערוכה גדולה, שדרוגים במבנה ובציוד או שכירת כוכב ממתחרה בעלויות גבוהות. זה מרגיש ממש לא נעים, ומפתה לעשות את ההוצאה הגדולה כדי לשמור על התדמית.
הפתרון: מי שעובד אתך קרוב מרגיש את הסיטואציה והכי טוב לגלות פתיחות וכנות ולחלוק מה שאפשר. התגובה צפויה להיות של הבנה ואמפתיה ורצון לתרום למען ההצלחה בעתיד. תתן לעצמך להראות, במקום להתכווץ ולהתגונן, והסביבה תיפתח אליך.

המשך ב  עוד 4 רגשות שמשבשים החלטות כלכליות


מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


#managementconsulting #executivecoaching #leadership #productivity #strategy
#stratego360 #ceo-360 #ronezer #ronnezer #negotiation #success
#networking #projectmanagement #goals #profit #team #mindfulness
#grit #stoicism #businessstrategy #entrepreneurs #ikigai #startup
#emotionalinteligence #bodylanguage #leanstartup #startupnation
#startup_israel #startup_nation #marketingstrategy #sales #networking

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר