דגשים להכנת תחזית פיננסית אמינה


"תקציב מראה לנו מה אין באפשרותנו לרכוש, אבל אינו מונע מאיתנו לרכוש אותו" - וויליאם פת'ר


אני פוגש הרבה יזמים ובעלי עסקים, חלקם סטארטאפיסטים בתחילת הדרך, אחרים כבר פיתחו ויצרו וצריכים עזרה כדי לקפוץ לשלב הבא. לפעמים אלו יוזמות חדשות בתוך חברות קיימות, או חברות שרוצות לעשות מהלך שחורג מהפעילות היומיומית השוטפת, ומרגישות כמו סטארטאפ לכל דבר.

אצל כולם מגיע הרגע בו נדרש לתקצב את המשך הפעילות, לתכנן ולצפות הוצאות ולפעול למען השגת הכנסות, שיהפכו את המיזם למחזיר השקעה. אם נדרש לגייס מימון חיצוני ממשקיעים או מבנקים, תחזיות פיננסיות הם חובה. אבל גם אם המימון הוא עצמי או מתקבל מפעילות שוטפת אחרת, עדיין חשוב לדעת את הצפי לתמורה עבור המאמץ הכביר ונטילת הסיכון.

תמיד מגיעים לאותה נקודה בה שואלים אותי, "איך ניתן להכין תחזית פיננסית, כשאין לנו מושג כמה נמכור, מתי וכמה נרוויח?"
זו נקודה מאוד לגיטימית, אך היא אינה פוטרת מתכנון והצבת יעדים, מהטעם הפשוט, שללא תכנית בעלת אמינות סבירה, קשה מאוד לגורם מממן להבין כיצד יקבל החזר על ההשקעה. כל המעורבים מבינים את המציאות ואת הסיכונים. המטרה היא להראות הכרות מעמיקה עם השוק ועם המיזם, להיות עם דרך ברורה ונחישות לפעולה.

להציג אסטרטגיה עסקית אמינה
תחזית אופטימית מידי או פסימית מידי יבריחו את בעלי הממון. מומלץ להראות תחזית הוצאות והכנסות ל-5 שנים, שמציגה אבני דרך משמעותיות של צורך במימון, הישגים משמעותיים ואת התפתחות ההוצאות השותפות וההשקעות.

גודל המיזם
מיזם שיגיע תוך 5 שנים להכנסות של פחות מ-20 מיליון דולר, לא יעניין משקיעים משמעותיים. אך תחזית של הכנסות מעל 100 מיליון דולר, תיראה לא מחוברת למציאות. רצוי להיעזר בדוגמאות אמיתיות של מיזמים בתחום דומה כדי לקבל סדר גודל ריאלי.


קצב גידול מבטיח
קצב הגידול השנתי חייב להיות אגרסיבי ומשמעותי, וגם מחובר למציאות. אין ערך משמעותי למיזם שיבטיח מעט ויעשה הרבה. מיזם כזה פשוט לא יקבל מספיק משאבים בהשקעה. לכן צריך לכוון את המיזם ולפעול לקצב גידול גבוה של 50% שנתי ומעלה במהלך 5 שנים, ולעשות את כל מה שניתן כדי לעמוד בזה.
משקיעים חייבים להאמין שזה אפשרי בסבירות גבוהה.

רווח גולמי
רווח גולמי הוא ההפרש בין ההכנסות, להוצאות הישירות לצורך יצירה והענקה של המוצר או השירות. רוב החברות משגשגות כשהרווח הגולמי מגיע ל-40% מערך המכירות ומעלה. עם הרווח הגולמי משלמים משכורות, שכירות, רוכשים שירותים, עושים שיווק וכד. מה שנשאר זה הרווח התפעולי, ולאחר מיסים, הנקי.
צריך לתכנן את הרווח הגולמי המתאים, בהתאם לסיטואציה של המיזם ולתחום. זו סכנה גדולה לקבוע רווח גולמי נמוך מידי.

בחינת תרחישים
העולם שלנו אינו דטרמיניסטי, ובוודאות העתיד לא יתרחש בדיוק כפי שאתם או מישהו אחר מצפה. וזה לטוב ולרע, ובעיקר, פשוט שונה. לכן חשוב לבדוק מספר תרחישים, מבחינת קצב ההשקעה, וקצב קבלת החזר ההשקעה, כמו גם תמורות משמעותיות בשוק שיתכן ויקרו.
לא צריך להגזים בזה, אך הצגת שלשה תרחישים שונים, תראה לכם ולאחרים שעשיתם חשיבה מעמיקה ואתם יודעים איך להתמודד עם הפתעות.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

לגייס מימון בהתאם להוצאות
התכנית הפיננסית צריכה להציג את העלויות המצטברות ולזהות את גודל ההשקעה הנדרשת עד תחילת פעילות ריווחית באופן שוטף.  יעד גיוס המימון צריך להיות לפחות 20% מעל לנדרש על פי התחזית כי המציאות מלאת הפתעות ותמיד שונה מהתכניות.

הצגת צרכי המימון בתחזית
לכל תקופה בתחזית הפיננסית, להציג את המימון שנדרש לגייס בכדי לאזן את המיזם ולשמור אותו מתפקד ברמה גבוהה להגשמת היעדים על פי התכנית. חשוב להציג זאת באופן גלוי כדי שתהיה בהירות ושכל המעורבים יידעו מה נדרש לעשות ומתי.
גיוס מוקדם מידי, שם במיזם כסף שאינו עובד ומקבל תשואה, וגיוס מאוחר מידי יכול לגרום לייבוש מזומנים וסכנה קיומית למיזם.


אירוע אקזיט או החזר השקעה
כל גורם מממן למיזם מצפה להחזר השקעה. האירועים שיוצרים את החזר ההשקעה צריכים להיות מצויינים בתחזית הפיננסית, בין עם מדובר במכירת המיזם, הנפקה לבורסה או אופן אחר בו המשקיעים מקבלים את ההחזר על השקעתם. 
בנקים, פשוט רוצים לקבל את תשלומי הקרן והריבית שהובטחו להם. אינג'לים ומשקיעים פרטיים יחפשו החזר השקעה של לפחות 1:10, ואילו קרנות הון סיכון יתעניינו בהשקעות של לפחות 1 מיליון דולר, עם החזר השקעה של 1:30.
אם מדובר בפעילות עסקית שאינה פיתוח טכנולוגי, אז לאנשי כספים פנימיים וחיצוניים, כדאי להראות את התוצואות כתשואה על תזרים מזומנים, במונחי IRR.

שימוש מושכל בייעוץ
הטיפול בכספים וביחסים עם משקיעים בחברה הוא מורכב ודורש ניסיון והבנה מעמיקה בתחום. ליזמים רבים שמגיעים מתחומי טכנולוגיה, מקצועיות כלשהי או שיווק, לרוב חסר הידע והניסיון הנדרש, דבר שלמעשה מסכן את עתיד המיזם. לכן חשוב מאוד ליזמים ומנהלי עסקים בכל הגדלים לשכור את השירותים של מומחים, יועצים ומנטורים בהתאם לצרכים וליעדים.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת הפרקים לחצו כאן


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעה בטלגרם עכשיו לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

אימייל


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"