שנים עשר טיפים לקבלת החלטות טובות יותר


"לעולם אל תקבל החלטה כשאתה כועס, עצבני, עצוב, מקנא או מאוהב" - מריו טגהו



רובנו חושבים שאנחנו טובים בקבלת החלטות, אך האמת היא שכולנו צודקים רק כ- 50% מהפעמים. לא רק שאיננו יודעים איך לבחור בגלל שהבעיות מורכבות וסבוכות מידי, אלא שתמיד חסרים לנו נתונים לקבלת ההחלטה הנכונה ביותר.
איננו יודעים את כל הפרטים. הרבה מהמידע שיש לנו הינו למעשה דעות או השערות ואיננו יודעים דבר על התפתחויות עתידיות ואיך אחרים יגיבו להחלטות שלנו. 

ואחרי כל זה, ישנם תוצאות בלתי צפויות של החלטות. כל האי ידיעה והאי ודאות, מתחברים לצעדים שעושים אחרים במקביל אלינו עם החלטות שלהם ותגובות של אחרים להחלטות שלנו באופנים שלא ציפינו, כדי ליצור מצבים חדשים שממש לא ציפינו שיתפתחו בעקבות ההחלטות שלנו.

ולמרות הכל, עדיין ניתן לשפר את טיב ההחלטות שאנו מקבלים ולקבל תוצאות טובות יותר.
ישנם מודלים וכלים שונים לקבלת החלטות, אשר את חלקם אני סוקר בפרקים אחרים.

כאן אתמקד בטיפים שכל אחד יכול ליישם עם מעט סבלנות ותשומת לב.


כיוון למטרה
לפני קבלת החלטה חשוב לקבוע מה המטרה אליה רוצים שההחלטה תכוון ותקדם אותנו. כאשר אנו רואים מטרה מוגדרת וברורה לפנינו, קל יותר לזהות אם ההחלטה שאנו עומדים לקבל מתאימה.

פירוק בעיות
פעמים רבות הבעיה שעומדת לפנינו היא גדולה ומורכבת מכדי שניתן יהיה למצוא לה פתרון אחד שעליו נקבל החלטה. לכן רצוי לבחון כל בעיה ולפרק אותה לתת בעיות קטנות ופשוטות מספיק, כדי שנוכל לפתור ולפעול בנוגע לכל חלק בנפרד.

החלטה בהשראת חונך
בתחילת הקריירה שלי, הבוס של הבוס שלי הנחה אותי בביצוע הפרויקט הראשון. מאז, במשך שנה ויותר, כשעמדתי לפני התלבטות קשה, הייתי שואל את עצמי, מה הבוס של הבוס שלי היה מחליט במצב כזה?
הניתוק מעצמי וההפעלה של צורת חשיבה שאני מעריך, העניקה לי ביטחון ובהירות בקבלת ההחלטה.

אולי יעניין אותך לקרוא: לנצח במשחק אומץ והפחדה צ’יקן

אתה הצעיר והזקן
שאל את עצמך, איזו החלטה היית מקבל במקרה הזה כשהיית צעיר יותר? ומה אתה חושב שתחליט במקרה דומה כשתהיה מבוגר יותר? אילו יהיו נקודות מבט נוספות, שיגיעו מתוך עצמך ויסייעו בביצוע החלטה שקולה יותר.

מוכנות לשינויים
לא כל החלטה היא סופית ומוחלטת. לעיתים קרובות רצוי לבחון את ההחלטה מחדש מספר פעמים בדרך למטרה וכל פעם לעשות שינויים קטנים והתאמות על פי שינויים במצב ומידע חדש. קבל החלטות באופן שיאפשר זאת ללא יצירת משברים.

תכנון היישום
ההצלחה של החלטה נקבעת ביישום שלה. יישום טוב של החלטה בינונית, יביא תוצאות מצוינות. יישום גרוע של החלטה מצויינת, יביא תוצאות גרועות. ככל שתשקיע ביישום טוב יותר, כך תתגלה בדיעבד כצודק יותר.

הורד חינם את החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית

מחשבה על אחרים
אנשים מושפעים מההחלטות שלך בטווח הקרוב ובטווח ארוך, של שנים רבות קדימה. חשוב על השלכות ההחלטות שלך על אותם אנשים ובחן אם התוצאות וההשפעות הצפויות נראות לך רצויות והולמות.

אתה המומחה
מהו תחום המומחיות שלך? כיצד אתה מקבל החלטה בתחום המומחיות וכשאתה נותן עצות מקצועיות? קח את אותם תהליכי ניתוח והחלטה ויישם אותם על הנושא העומד לפניך. שימוש בכלים מוכרים לך ייתן לך שקט נפשי וביטחון.

מחשבה על תוצאות
להחלטה שלך יכולות להיות תוצאות שונות שאינן תלויות בך. מהן התוצאות הלא טובות שעלולות לקרות? האם הן כל כך גרועות? מה תעשה אם יתממשו? המחשבה קדימה תכין אותך להתמודד עם תוצאות שונות ותקל עליך לקבל החלטה תוך ניהול שינויים.

אולי יעניין אותך לקרוא: כלי החלטה – טבלת החלטה ממושקלת

לשים את הלב
כאשר אינך מרגיש שחשיבה רציונלית מספקת לך מענה משביע רצון לקבלת ההחלטה, בדוק את ליבך. מה תחושת הבטן שלך? עם איזו החלטה תרגיש יותר טוב? מה אתה צריך לעשות כדי להיות שלם עם עצמך?

בלי חרטות
לא תוכל לחזור אחורה ולרגע הזה ולהחליט אחרת בעתיד. עליך לחיות בשלום עם ההחלטה שלך, ללא קשר לתוצאה. זכור שאתה מקבל מאות החלטות בשבוע, בלי לשים לב, וממשיך לחיות ולהתקדם עם תוצאותיהן השונות. התובנה שלא ניתן להתחרט על החלטות עבר מעניקה כוח רב ליכולת להמשיך ולקבל החלטות בכל עת.

הנאה מהשליטה
קבלת החלטות היא שליטה בגורלך. רוב האנשים אוהבים שליטה לפחות בחלק משמעותי מחייהם, ורגע קבלת החלטה הוא המימוש של השליטה. תהנה מזה. קבל החלטות כל יום, במודע ועל כמה שיותר דברים. פתח את תחושת ההנאה מרגע קבלת ההחלטה והתחושה שאתה מכוון את הדברים על פי תפיסת עולמך.


לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצו כאן


קישור לספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


קישור לערוץ ב YouTube   לחץ כאן


קישור לאתר הייעוץ העסקי סטרטגו 360  http://www.stratego360.com/

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח